شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام حسین وحیدپور

حوزه/ کارشناس احکام شرعی گفت: برای شنیدن موسیقی، مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا پخش شدن آن از صدا و سیما یا داخلی یا خارجی بودن آن، حجت نیست؛ اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب باشد، حرام است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور  در برنامه زمزم معرفت که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، درباره نماز جماعت گفت: بر اساس فقه تشیع، هر نماز واجبی مانند نماز های یومیه، نماز آیات و ... را می توان به جماعت خواند، تنها نماز های مستحبی را نمی توان به جماعت خواند.
وی درباره کِرِم های آرایشی و بهداشتی و مانع بودن آن درباره آّب وضو گفت: اگر برای وضو و غسل مانعی بر روی پوست ما باشد، وضو و غسل باطل است، البته این بر عده مکلف است که تشخیص دهد این کرم که بر پوست خود زده، مانع ایجاد می کند یا نه.
کارشناس مسائل شرعی افزود: زمانی که اطمینان به وجود مانع برای وضو و غسل باشد، فرد باید به وسیله پارچه یا وسایل شوینده، مانع را برطرف و بعد از آن وضو یا غسل نماید.
وی درباره کیفیت غسل گفت: شکل تمامی غسل های مستحبی و واجب یکی است؛ به  این شکل که بعد از طهارت، به صورت ترتیبی یا ارتماسی غسل نماید. در غسل  ترتیبی ابتدا سر و گردن، سپس سمت راست بدن و بعد از آن سمت چب و در غسل ارتماسی باید تمامی بدن را به یکباره در آب فرو برد.
حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور افزود: اگر بر عهده انسان چند غسل  واجب باشد، در صورتی که نوع غسل متفاوت باشد، یک غسل می کند، ولی این غسل او به نیت تمامی غسل هایی که بر عهده اوست، انجام می شود.
وی در پاسخ به پرسشی ددرباره خمس مهریه گفت: اصل مهریه خمس ندارد، ولی سودی که از طریق سپرده گذاری به دست می آید، اگر تا یک سال مصرف نشد، خمس به آن تعلق می گیرد. در ارث نیز اصل آن خمس ندارد ولی سودی که از آن به دست می آید، جزو درآمد سال فرد است و احکام خمس بر آن حاکم است.
کارشناس احکام شرعی ادامه داد: اگر شخصی نذر کرده و صیغه نذر را جاری کند، دیگر نمی تواند از آن برگردد، ولی اگر پیش از ادای حاجتشان، پشیمان شده یا بخواهند نذر را تغییر دهند، تکلیفی بر گردن ندارند و می توانند این کار را انجام دهند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره احکام سود های بانکی گفت: در سپرده گذاری، سرمایه از افراد و کار کردن با آن سرمایه بر عهده بانک است؛ فرد به بانک قرض نمی دهید، بلکه او را وکیل قرار می دهد که بانک برای او کار کند؛ در موقع قرارداد هم عنوان می شود که سود ماهیانه به صورت علی الحساب پرداخت می شود و در پایان سود نهایی مبلغ حساب می شود یا مصالحه می گردد.
حجت الاسلام والمسلمین وحید پور به احکام شکیات نماز اشاره کرد و گفت: در نماز چهار رکعتی، وقتی انسان بین رکعت 2 و 3 یا 3 و 4 شک کند، بنا را بر رکعت بیشتر گذاشته و پس از  نماز، یک رکعت نماز احتیاط می خواند.
استاد حوزه  ادامه داد: نماز احتیاط، تکمیل کردن نماز است، انسان وقتی سلام نماز را می دهد، بدون این که نماز خود را باطل کند، سر از قبله برگرداند یا حرفی بزند، یک رکعت یا دو رکعت نماز احتیاط بر حسب وظیفه می خواند. نمازی که بدون سوره خوانده می شود و تمامی شرایط و احکام نماز واجب را دارد.
کارشناس احکام شرعی درباره احکام موسیقی گفت: برای شنیدن موسیقی، مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا پخش شدن آن از صدا و سیما یا داخلی یا خارجی بودن آن، حجت نیست؛ اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب باشد، حرام است؛ ضمن این که ترویج موسیقی در نظام اسلامی، با اصول و شرع ما مخالفت دارد.
انتهای پیام// ۱۵/
۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha