جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 374765
۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱
قمه زنی

حوزه / کتاب «شعائر حسینی با موضوع بررسی فقهی قمه زنی، تعزیه خوانی، لباس سیاه و حمل عَلَم و نخل» نوشته حجت الاسلام والمسلمین نادعلی علی نیا خطیر، مدرس حوزه علمیه قم از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نویسنده در مقدمه کتاب می نویسد: «شعائر حسینی هم‌چون سایر شعائر دینی، تأثیر شگرفی در زنده نگه‌داشتن روحیه دینی و حفظ امنیت اسلامی متدینین، به خصوص شیعیان و یأس و ناامنی دشمنان اسلام داشته است. اهل ‌بیت عصمت و طهارت(ع) با زبان‌های گوناگون و رفتارهای عملی خود به تکریم و تعظیم مجالس سوگواری آن حضرت همّت گماشتند.

برخی از شعائر حسینی و بعضی از انواع عزاداری‌های نوظهور مانند قمه ‌زنی، از مسیر حقیقی خود خارج شده و به جای آن‌که تبلیغی آشکار و محکم برای دین حنیف اسلام و مکتب حقّه جعفری به شمار آید و دشمنان را مأیوس سازد، تأثیری معکوس داشته است. به همین دلیل نقش حاکم اسلامی در این‌جا کاملاً روشن می ‌شود تا مسیر عزاداری به سمت و سویی هدایت نشود که مقصود و مطلوب دشمنان است.»

وی در ادامه می نویسد: «مسأله قمه‌زنی بیش از سایر علائم مربوط به عزاداری،‌ محل بحث و اختلاف میان فقهای امامیه است. گروهی آن را کاری بیهوده و موجب وهن شیعه و یا اضرار به نفس دانسته و به حرمت آن فتوی داده‌ اند، بلکه حکم حکومتی درباره آن وجود دارد، اما گروهی دیگر، این عمل را  نه موجب وهن شیعه می ‌دانند و نه از مصادیق اضرار به نفس، بر این بنیان به اباحه و حتی استحباب آن حکم نمودند.»

با توجه به اهمیت شعائر حسینی و بررسی شیوه های جدید آن، تاکنون کتاب فقهی قابل توجهی در این خصوص نوشته نشده است و این نخستین کتاب جامع و فقهی در این باره به زبان فارسی است. نویسنده در این کتاب حاضر تلاش کرده است تا شعائر حسینی را در قدم اول از نگاه قواعد فقهی و دیدگاه فقها مورد بررسی قرار دهد و در قدم دوم، بُعد حکومتی آن را نیز نشان داده و وظیفه حاکم اسلامی در این‌باره را پی بگیرد. بنابراین، تحقیق حاضر مشتمل بر مباحث مقدماتی و شش فصل جداگانه است و آن‌ها عبارتند از؛ 1. مفهوم‌ شناسی شعائر حسینی (مقدسات) 2. حاکم اسلامی و اقامه شعائر حسینی 3. جایگاه گریستن و گریه برای امام حسین(ع) در اسلام 4. بررسی حکم قمه ‌زنی در فقه شیعی 5. تعزیه‌ خوانی (شبیه‌ خوانی) 6. پوشیدن لباس سیاه از نگاه فقه و فقها.

مشخصات کتاب

کتاب «شعائر حسینی» در 280 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 10000 تومان، اسفندماه 1394 از سوی دفتر نشر معارف عرضه شده است. دفتر نشر معارف در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به فقه سیاسی و فقه حکومتی، تاکنون دفتر نشر معارف تاکنون پنج کتاب «بررسی وظایف و حدود اختیارات ولی فقیه»، «منابع مالی در حاکمیت فقیه»، «جایگاه احکام حکومتی و اختیارات ولی فقیه»،  «حکومت حکیمانه» (نقد و بررسی نظریه حکمت و حکومت دکتر مهدی حائری یزدی) و  «اموال و ثروتهای عمومی در حکومت اسلامی» (همگی برگرفته از درس‌های خارج فقه علامه آیت ‌الله محمد مؤمن قمی با تحقیق و نگارش حجت‌ الاسلام والمسلمین محمدمهدی بهداروند) و کتاب دوجلدی «فقه نظام سیاسی اسلام» (نوشته آیت الله محسن اراکی) را منتشر کرده است و به زودی کتابهایی فقهی در زمینه حکومت اسلامی، ولایت فقیه، عدالت، فساد، فقر، جهاد، احتکار، ربا و... از اساتید و صاحبنظران حوزوی مانند حضرات آیات سید کاظم حائری، محمدمهدی آصفی، صالحی مازندرانی، سید علی شفیعی، محسن اراکی، ضیاءالدین نجفی تهرانی، علی اکبر سیفی مازندرانی و... منتشر می‌کند.

 برای تهیه کتاب «شعائر حسینی» و دیگر آثار دفتر نشر معارف می ‏توان از طریق سايت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزي نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاههاي پاتوق کتاب تهران (تلفن 88911212)، پاتوق کتاب قم (تلفن 37735451)،   و ديگر مراکز توزيع محصولات فرهنگي اقدام کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha