جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مطالعه

حوزه/ عضو هیئت مدیره موسسه ملی پاتوق کتاب ، ضعف فرهنگ کتاب خوانی و کمبود سرانه مطالعه را تشدید کننده بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی در کشور عنوان کرد.

حجت الاسلام محمد حسین اسلامی فر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که یکی از مهم ترین نشانه های فرهیختگی اعضای یک جامعه ریشه در میزان مطالعه آن ها دارد، اظهار داشت: کتاب و کتاب خوانی یکی از منابع مهم آرامش انسان است که در مشکلات می تواند بهترین  کمک کننده او باشد و یکی از مشکلات جدی جامعه ما به خصوص در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، به خاطر این است که سرانه مطالعه بسیار پایینی داریم.

وی افزود: البته افزایش علاقه مندی مردم و به ویژه نسل جوان به کتاب خوانی مستلزم این است که کتب خوبی هم به آن ها عرضه کنیم.

کتاب باید هلو باشد یعنی چه؟!

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری جمله معروفی دارند مبنی بر این که کتاب باید هلو باشد؛ این فرمایش ایشان اشاره به نکته ای ظریف دارد و آن هم این که گرچه یک سری کتب تخصصی هستند و فضای خاص خود را دارند اما در عرصه کتب عمومی باید کتبی را منتشر کنیم که در عین پختگی و عمیق بودن قلم مناسب و جذابی هم داشته باشند تا مخاطب بتواند به خوبی ارتباط لازم را با آن ها برقرار کند.

وی اضافه کرد: گاهی ما مشاهده می کنیم که نویسنده بزرگواری کتاب بسیار خوبی نوشته اند اما متاسفانه قلم آن طوری است که نمی تواند در مخاطب کشش و جذابیت لازم را ایجاد کند و حال آن که تعبیر رهبر معظم انقلاب آقا مبنی بر این که کتاب باید هلو باشد یعنی به راحتی و شیرینی هلو قابل مصرف باشد.

مردم به کتب خوب و جذاب ، علاقه مند هستند

مسئول فروش نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: در همین وضعیت که بخش زیادی از جامعه ما عملاً کتابی نمی خوانند چنانچه کتاب مناسبی تولید شود و به خوبی معرفی و توزیع گردد، بی شک مردم به آن رغبت و علاقه نشان می دهند و همین امر هم می تواند تا حدود زیادی به رونق بازار نشر کمک کند.

وی افزود: گرچه در سال های اخیر پایین بودن سرانه مطالعه کتاب در کشور همواره جزو نگرانی های جدی فرهنگ دوستان و کتاب خوانان بوده اما بی شک یکی از موانع بر سر راه ترویج فرهنگ کتاب خوانی ناظر به نبود و یا کمبود ظرفیت ها و بسترهایی به منظور معرفی و توزیع کتب مناسب و خواندنی برای گروه های سنی مختلف بوده است.

نگاهی به فعالیت های موسسه پاتوق کتاب

عضو هیئت مدیره موسسه ملی پاتوق کتاب خاطرنشان کرد: در راستای توجه به همین مساله دو سه سالی است که با همکاری نشر معارف موسسه پاتوق کتاب کار خود را آغاز کرده است و هم اکنون نیز در اکثر استان ها شعبه و نمایندگی دارد به طوری که تعداد آن ها به حدود 30 نمایندگی می رسد.

وی افزود: البته به طور جدی بنا داریم که تعداد فروشگاه های طرف قرارداد با موسسه را به 100 فروشگاه برسانیم و فعلاً اولویت با شهرهای پرجمعیت است که ان شاءالله این رقم تا اوایل سال 96 محقق می شود.

می خواهیم خانواده ها را با کتاب آشتی دهیم

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: مهم ترین هدف از تاسیس این موسسه این بوده که طبق فرموده مقام معظم رهبری کتاب را در سبد خرید خانوارها قرار دهیم و با ایجاد شعب و نمایندگی در استان ها و همکاری ناشران و فروشگاه های کتاب در سراسر کشور بتوانیم در بهترین نقاط شهرها کتاب فروشی و محل عرضه کتاب ایجاد کنیم که از این طریق اقشار مختلف جامعه به ویژه خانواده ها بتوانند در محیطی آرام و فرهنگی حاضر شده و به تهیه کتاب مورد نظر خود در کوتاه ترین زمان ممکن بپردازند.

کتاب باید به آسانی در دسترس مردم باشد

وی اضافه کرد: همان طور که در بسیاری از نقاط شهر کسانی اگر نیاز به خوراک و یا پوشاک داشته باشند به راحتی دسترسی دارند، باید این فرهنگ هم در جامعه نهادینه شود که کتاب نیز به راحتی در معرض دید مردم باشد و کتاب فقط نباید در کتابخانه باشد ؛ از این رو تلاشمان این بوده که زمینه و زیرساخت لازم را با همکاری مراکز و ناشران فراهم کنیم که کتاب فروشی های بیشتر و بهتری در کشور ایجاد شود تا اگر اعضای یک خانواده خواستند کتب مورد نظر خود را تهیه کنند در بهترین و کوتاه ترین زمان بتوانند در این امر موفق شوند.

حجت الاسلام اسلامی فر در خاتمه گفت: البته این را هم باید بگویم هر کتابی وارد چرخه فروش ما نمی شود، بلکه ما در رابطه با سنین مختلف کتاب داریم اما این کتاب ها باید ویژگی های خاص داشته باشند و برای اعضای گوناگون جامعه فایده داشته باشد و از آن سو با هماهنگی مولفان و ناشران در راستای کاهش قیمت کتاب ها گام برداشته ایم که این هم عامل جذب مردم به خرید کتاب بوده است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha