یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/مدیر حوزه های علمیه گفت: گزارش هایی که از جامعه و فضای مجازی می رسد، نگران کننده است و در حال حاضر جامعه اسلامی با خطر و نفوذ دشمنان در فضای مجازی روبرومی باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری امروز در بازدید از معاونت تهذیب حوزه های علمیه با اشاره به ویژگی های یک مدیر موفق گفت: کسانی که کار مدیریتی می کنند و می خواهند کار مجموعه تحت مدیریتی خود را به سامان برسانند، باید از فرصت ها به خوبی استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به کلامی از امیر بیان علی(ع) افزود: آنچه که در سال گذشته جزء برنامه ریزی بوده و به دلایلی موفق به انجام آن نشدیم، درصدد ریشه یابی آن برآییم و موانع را آسیب شناسی کنیم تا در سال جدید گرفتار آن مشکلات نشویم و برای انجام آن تلاش بیشتر کنیم.

تهذیب نفس از ارکان حوزه است

 مدیر حوزه های علمیه کشور  با بیان این که موضوع تهذیب از ارکان حوزه است و نقش آن بی بدیل است، گفت: اساسا استوانه و  آنچه  که تعیین کننده جایگاه روحانیت در جامعه و پیشگاه خدا است و روحانی را به عنوان روحانی می شناساند، تنها علمیت او نیست، چرا که اگر در کنار علمیت، آسیبی قرارگیرد، قطعا چهره آن عالم سختکوش در عرصه دانش مخدوش خواهد شد و او از چشم ها می افتد و از منظر جامعه سقوط می کند.

 امام جمعه قم با بیان اینکه  فضائل و مکارم اخلاقی و وجه دینی است که می تواند یک عالم دینی را حفظ کند، اظهار داشت: اگر علمیت در کنار اخلاق قرار گیرد، موجب رشد و بالندگی در فرد و تاثیر گذاری او برجامعه خواهد شد.

آیت الله حسینی بوشهری بابیان اینکه تاکیدات رهبرمعظم انقلاب، مراجع تقلید و بزرگان دین و همه مسئولین حوزه بر فراگیری دانش همراه با تهذیب است، ابراز داشت: گزارش های که از فضای جامعه و فضای مجازی می رسد نگران کننده است و در حال حاضر جامعه اسلامی با خطرو نفوذ  دشمنان در فضای مجازی روبروست.

وی ادامه داد: این فضا در حال از بین بردن بنیان خانواده و ارزشهای اسلامی است و خیلی از خانواده ها را درگیر و مشغول کرده است، اگر  برای هدایت و از بین بردن چنین خطری درست برنامه ریزی نکنیم و  آسیبی که متوجه مخاطب است، درست نشناسیم، در پیشگاه خدای متعال مسئول هستیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور خطاب به مدیران معاونت  تهذیب، بیان داشت: معاونت تهذیب نقش تعیین کننده و تاثیر گذاری در تربیت طلاب می تواند ایفاء کند و به گونه ای طراحی و برنامه ریزی کنید طلاب در عرصه تهذیب نفس، موفق شوند.

حوزه رسالت سنگینی در عرصه تعلیم و تربیت و اخلاق جامعه برعهده دارد

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه حوزه رسالت سنگینی در عرصه تعلیم و تربیت و اخلاق جامعه برعهده دارد و نباید کوتاهی  صورت گیرد گفت: باید تمام ظرفیت و توانمندی هایی که در حوزه هست رصد و شناسایی و تبدیل به بالفعل شود، و ببینیم کجا ظرفیتی بوده و نتوانستیم از آن استفاده کنیم.

وی گفت:  اگر درست کار ها برنامه ریزی شود،  نیاز نیست انسان مستقیما خود همه کار را به عهده گیرد، زمانی که مدیر می تواند سامانه ای را طراحی کند که به صورت فعال سامانه در سراسر کشور کار کند،  انتظار نیست  استاد اخلاق شخصا کل کشور را برای ارائه مباحث تربیتی دور بزند،  بلکه با برنامه ریزی بهتر می شود، طوری عمل کرد که از همه ظرفیت های حوزه به نحو درست بهره برد.

اعزام اساتید اخلاق به سایر شهرها راه حل مفیدی است

آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: باید همدلی و اتحاد و همکاری در حوزه در همه عرصه ها از  برنامه ریزی  گرفته تا  طراحی برای بیان مباحث اخلاقی  پررنگ باشد و تنها در برنامه ریزی از فکر خود حساب نکنیم؛ بلکه از افراد دیگر در حوزه که هم صاحب فکر و اندیشه اند، بهره ببریم، و به نظر می رسد اعزام اساتید اخلاق به سایر شهرها راه حل مفیدی است.

وی  اظهار داشت: کسی که مرتب با طلبه سروکار دارد از استاد ادبیات  گرفته تا مدیر، زمانی که قبل از درس یک حدیث و روایت اخلاقی  می خواند و هشدار می دهد، می تواند کمک بسیار خوبی برای استاد اخلاق باشد، چون مدیر و استاد، زمینه را برای پرورش طلبه برای استاد اخلاق  از قبل آماده و مهیا کرده است و قطعا تاثیر گذاری آن هم بیشتر خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه با بیان اینکه  کارگاه های بیان مباحث اخلاق  و احادیث اخلاقی  برای مدیران و اساتید گذاشته شود  و  مدیران در این بخش پررنگ تر عمل کنند و مسئولیت پذیر تر باشند گفت: باید کتاب ها به صورت ترتیبی تنظیم شود تا اساتید مباحث اخلاقی تکراری نگویند  و اگر مباحث اخلاقی تکراری باشد، نه تنها اثری در بین طلاب نخواهد داشت، بلکه فاجعه به بار می رود و  طلبه در آغاز راه دچار نوعی سردرگمی خواهد شد.

 عضو خبرگان رهبری درپایان با بیان اینکه  کسانی که در مجموعه معاونت تهذیب فعالیت می کنند در درجه اول باید خودساخته و اهل معرفت و تهذیب باشند تا بتوانند در دیگران تاثیر گذار باشند، عنوان کرد: تا خودمان اهل عمل نباشیم، نمی توانیم طراحی و برنامه ریزی کنیم و برای مخاطبمان مثمر ثمر واقع شویم.

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha