یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
مرکز تخصصی شیعه شناسی

حوزه/ نشست علمی «جریان شناسی غلو و غالی گری در جهان معاصر» با حضور جمع کثیری از اساتید، طلاب و تشیع پژوهان حوزه های علمیه در مرکز تخصصی شیعه شناسی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، دبیر این نشست علمی در ابتدا با اشاره به فعالیت های مرکز تخصصی شیعه شناسی گفت: این مرکز از جمله مراکز وابسته به حوزه علمیه قم می باشد در سال 87 توسط  آیت الله العظمی مکارم شیرازی تأسیس گردید و زیر نظر معظم له و با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین  داعی نژاد فعالیت خود را آغاز کرد.

حجت الاسلام محمدی به اصول راهبردی این مرکز آموزشی اشاره کرد و افزود: « دفاع علمی از تشیع»، « پاسخ دهی در راستای حفظ اسلام»، « شناخت کامل در دفاع از تشیع»، «شناخت جامع سایر مذاهب و مکاتب» از جمله این اصول راهبردی می باشند.

وی به اهداف تاسیس این مرکز نیز اشاره کرد و اظهارداشت: « تسلط اندیشه های مکتب اهل بیت(ع)»، « ارائه استدلال منطقی و معقول پیرامون عقاید و آموزه های شیعی و دفع از آنها»، « احیای میراث فرهنگی و اندیشه های معقول دانشمندان و نخبگان شیعی»، « معرفی نقش شیعیان در توسعه تمدن اسلامی»،  شناخت توان بالفعل و بالقوه جهان تشیع و ارتباط با مراکز شیعه شناسی ایران و جهان»، « بازشناسی فرقه های شیعی و نقاط اشتراک و افتراق آنها با شیعه اثنی عشری»، « آشنایی با ابعاد گوناگون جغرافیایی و جامعه شناختی جهان تشیع و آسیب شناختی آن» و « خلاقیت، ابتکار و نوآوری در پژوهش های شیعه شناسی» از جمله این اهداف است.

این محقق و پژوهشگر مرکز تخصصی شیعه شناسی بیان داشت: با نگاهی به اهداف این مرکز به خوبی می توان دریافت که شیعه شناسی هویتی میان رشته ای دارد و از حوزه های مختلفی از علوم مانند؛ کلام، تفسیر، حدیث، فقه، تاریخ، جغرافیا و... بهره می گیرد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha