چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 376993
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴
احکام دین

حوزه/ مواد غذایی که به وسیلۀ نجاست، متنجّس می شوند، از دو حال خارج نیستند؛ برخی قابل تطهیر بوده و برخی غیرقابل تطهیر هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» برخی از مواد غذایی اگر نجس شوند، قابل پاک شدن نیستند. آن ‌ها عبارتند از:

* شیر

چنانچه شیر نجس شود، قابل پاک شدن نیست، گرچه آن ‌را به پنیر تبدیل کنند و یا در آب کُر قرار دهند.

* آب میوه

تمام آب‌ میوه‌ ها، اگر نجس شوند، قابل تطهیر نیستند.

* شیره مایع

اعم از شیره خرما، انگور و... اگر نجس شوند، چنانچه سفت باشند، فقط همان موضع، متنجس می ‌گردد و با برداشتن آن بخشِ نجس و قدری از اطراف آن، بقیه پاک خواهد بود؛ و چنانچه سفت نبوده، بلکه به صورت مایع باشد، با نجس شدن یک قسمت، تمام آن شیره نجس شده و دیگر قابل تطهیر نمی ‌باشد.

* روغن مایع

اگر روغن، جامد باشد و نجسی در آن بیفتد، همان قسمت متنجّس [نجس شده] برداشته می ‌شود و بقیه پاک است؛ اما اگر روغن، مایع باشد و نجسی در آن بیفتد، تمام روغن متنجّس می ‌شود و دیگر قابل پاک شدن نیست.

مایعاتی از این دست، چنانچه نجس شوند، قابل پاک شدن نمی ‌باشند؛ اما اگر آب مطلق قلیل نجس شود، با اتصال به آب کُر و یا بارش باران بر روی آن، پاک می ‌گردد، به شرط آن‌ که عین نجس در آن وجود نداشته باشد.

* حبوبات خیس خورده در آب نجس شده

چنانچه تنها ظاهر و پوستۀ حبوبات متنجّس گردد، با آب کشیدن پاک می ‌شود؛ ولی اگر حبوبات در آب نجس خیس خورده باشند، پاک شدن آن ‌ها محل تأمل است و در این زمینه باید به رساله مرجع تقلید خود مراجعه شود. گندمی که نجس شده است، بر اثر تبدیل شدن به آرد یا نان پاک نمی ‌گردد.

* خمیر نجس شده

چنانچه آرد نجس شود، همان قسمت برداشته می ‌شود و بقیه آن پاک است؛ اما اگر در داخل آرد، آب ریخته شده باشد، در این صورت مسئله دارای اقسامی است:

1. اگر در ابتدای آب ریختن در آرد، نجسی در آن بیفتد، به مقداری که آب و نجاست رسیده، آرد متنجّس شده و بقیه آردها پاک است.

2. اگر بعد از ریختن آب در آرد و تشکیل خمیر، معلوم شود که از اول نجسی داخل آن افتاده بوده، در این صورت تمام آن خمیر نجس شده است و با تبدیل شدن به نان یا هر چیز دیگر قابل تطهیر نمی ‌باشد.

3. بعد از تشکیل خمیر، نجسی در آن بیفتد؛ در این صورت همان محدوده ‌ای که نجس افتاده است، برداشته و دور ریخته می ‌شود و بقیه خمیرها پاک می ‌باشد.

تهیه و تنظیم: حجت الاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرشته IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    0 1
    ایا شکلات نجس شود قابل طهریر است
    • john IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      0 1
      شعر نگو