چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 376620
۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
اعتکاف بانوان

حوزه / مدت اعتکاف حداقل سه روز است و کمتر از آن صحیح نیست ، این سه روز از طلوع فجر روز اول تا مغرب روز سوم است; بنابراین اگر بعد از طلوع فجر، گرچه چند دقیقه با تاخیر به مسجد برسد، آن روز جزو اعتکاف به حساب نمی آید و چنانچه قبل از مغرب روز سوم اعتکاف را قطع کند، افزون بر آنکه کار حرامی کرده اعتکاف نیز باطل است .

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» به مناسبت فرارسیدن ایام اعتکاف درماه رجب، پاسخ مراجع عظام تقلید به یک سوال درخصوص قضای روزه بانوان صاحب عذر را در حین اعتکاف منتشر می کند.

 

*اگر خانمي روز سوم ايام اعتکاف، حيض شود و از مسجد خارج شود بايد بعدا اين اعتکاف را قضا کند یا فقط روزه آن روز کافي است يا وظيفه اي ندارد ؟ اگر بخاطر مريضي روز سوم را بخورد چه وظيفه اي دارد ؟

 

*  آیت الله العظمی خامنه ای:‌ قضا كردن روزه و اعتكاف به خودى خود لازم نیست.

 

 *  آیت الله العظمی مکارم: اگر نذر نکرده چيزي بر او نيست و اگر نذر کرده بايد مجددا معتکف شود.

 

* آیت الله العظمی سیستانی:‌ اگر زنی که معتکف شده است بعد از‌ اتمام روز دوّم اعتکاف، حائض شود واجب است فوراً از مسجد  خارج شود و قضاء اعتکاف بر او بنا بر احتیاط واجب لازم می‌باشد، مگر آنکه در ابتدای اعتکاف شرط رجوع (شرط رها نمودن اعتکاف در اثنای آن) کرده باشد

 

* آیت الله العظمی فاضل:‌ اگر روز سوم حیض شود، اعتکاف باطل می‌شود هرچند ثواب روزهایی را که اعتکاف بوده خداوند می‌دهد ولی اعتکاف باطل می‌شود و باید فوراً مسجد را ترک کند  و چون بطلان اعتکاف اختیاری نبوده، در صورتی که از اول با نیت اعتکاف استحبابی معتکف شده باشد و نذر یا عهد با صیغه شرعی برای اعتکاف نکرده باشد، قضای آن لازم نیست.

 البته اگر کسی عمداً روز سوم اعتکاف را باطل کند هم قضا دارد و هم کفاره، اما بطلان اعتکاف در روز سوم با عذر شرعی ، قضا و کفاره ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha