شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
حجت الاسلام سید سلمان علوی- دبیرکمیته علمی جشنواره هنر آسمانی

حوزه/ دبیرکمیته شعر جشنواره هنرآسمانی گفت: هنرمندی می‌تواند جریان‌ساز هنر اسلامی باشد که علاوه بر شناخت ابزار هنر، نسبت به مبانی و اهداف اسلام آشنایی داشته باشد و مطلوبِ شریعت را بشناسدو این در حالی است که اساساً مسئله سواد و اندیشه در میان هنرمندان ما جدّی گرفته نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،‌ حجت الاسلام سید سلمان علوی در گفت وگویی در خصوص تعریف هنر انقلاب اسلامی، گفت: در باور بنده هنر انقلاب اسلامی ـ در معنای صحیح ـ همان هنر اسلامی است؛ هنری که اولا مبتنی بر مبانی زیبایی شناختی اسلام باشد و ثانیا مبیّن مفاهیم مندرج در شریعت.
وی افزود: متأسفانه تعریف متبادر از هنر اسلامی، هنری است که بیش از مفاهیم و اهداف، به نمادها توجّه دارد، نگاهی به معماری و هنرهای تجسمی مصطلح و موسوم به «اسلامی» این معنا را بیشتر روشن می‌سازد.
دبیرکمیته شعر جشنواره هنرآسمانی ادامه داد: این تعریف صحیح نیست، هنر اسلامی لزوما باید گامی در جهت اهداف شریعت بردارد که این امر البته همان مبنای انقلاب اسلامی است.
وی در خصوص تفاوت هنر انقلاب و انقلاب هنر بیان داشت: انقلاب هنری به معنای هر نوع شالوده شکنی مبتنی بر منطق است که هدایت‌گر یک جریان نوین در هنر باشد و متأسفانه در دوران اسلامی، به رغم ضرورت‌های گسترده، کمتر شاهد انقلاب هنری بوده‌ایم.
حجت الاسلام علوی در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا انقلاب اسلامی توانست تغییرات مورد نظر خود را در این عرصه اعمال کند، یا همچنان نیازمند انقلاب در عرصه هنر هستیم؟ تصریح کرد: صد البته این مهم اتفاق نیفتاده است و موفقیّت مرحوم امام و روحانیون هم‌رزم ایشان، در ایجاد یک انقلاب سیاسی اسلامی مرهون آشنایی و بلکه اجتهاد در مبانی اسلام است.
وی خاطرنشان کرد: هنرمندی می‌تواند جریان‌ساز هنر اسلامی باشد که علاوه بر شناخت ابزار هنر، نسبت به مبانی و اهداف اسلام آشنایی داشته باشد و مطلوبِ شریعت را بشناسد و این در حالی است که اساساً مسئله سواد و اندیشه در میان هنرمندان ما جدّی گرفته نمی‌شود.
دبیر کمیته شعر جشنواره هنرآسمانی اظهارداشت: البته در برخی از هنرها مانند تئاتر و سینما، کارهای اندیشمند قوی ساخته شده است، اما اندیشه حاکم بر این دست کارها معمولا ترجمه‌ای است از اندیشه‌های غرب و شرق.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha