شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه بر لزوم توجه به کمبودهای موجود و نیازهای روز حوزه در عرصه های مختلف تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا پیش از ظهر امروز در مراسم اولین سالگرد رحلت حجت الاسلام و المسلمین سید موسی میرمدرس و مراسم بزرگداشت و رونمایی از آخرین اثر علمی آن مرحوم که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد، گفت: یکی از ویژگی های مرحوم میرمدرس از ابتدای طلبگی، روحیه پژوهشگری بود.

وی افزود: در اواخر دهه 60 اولین اثر ایشان با عنوان متد تحلیل پدیده های سیاسی منتشر شد که در پایان این کتاب تحلیلی به نرمش قهرمانانه و تحلیل پذیرش قطعنامه بیان کرد.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه گفت: کوروش و ذوالقرنین از دیگر کتبی است که توسط وی نوشته شد؛ این سوال از دیرباز مطرح بوده است و به همین دلیل ایشان به این امر اهتمام پیدا کرد.

وی اظهارکرد: وی در دهه 80 دو کتاب را منتشر کرد زیرا در این دوران چالش های سیاسی بسیاری ایجاد شد؛ وی در یکی از کتاب های خود به نقد مفهوم جامعه مدنی و تفاوت آن با جامعه دینی نوشت.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا بیان کرد: در سال 82 نیز کتابی با موضوع شعار سال در خصوص عزت و افتخار حسینی توسط ایشان به زیور طبع آراسته شد؛ این کار از فعالیت های پژوهش نو در عرصه عاشواپژوهی بود.

وی افزود: موضوع مدیریت تحول سیاسی حوزه از موضوعات بسیار مهمی بود که در دفتر مورد نظر قرار گرفت؛ سال گذشته این اثر با عنوان مدیریت تحول سیاسی در حوزه های علمیه منتشر شد.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه گفت: وی به شبهه شناسی و تحول در حوزه و فعالیت پراکنده علمی پرداخت ولی یکی از ویژگی های وی آن بود که دقیقا در زمان می زیست و روی اعتقادات خود به شدت پایبند بود.

وی اظهارکرد: پیش از تحول در حوزه، باید به دنبال مشخص کردن چشم اندازها و اهداف تحول باشیم؛ در همین راستا داشتن یک الگوی تحول ضروری است و این مطلب در این کتاب اخیر مرحوم میرمدرسی بیان شده بود.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا بیان کرد: وی بیان می کرد که حوزویان باید در مدیریت تحول به الگوی مشارکتی برسند نه الگوی سفارشی و تمرکزی؛ همچنین الگوی ترکیبی نیز از مباحثی است که ایشان به آن اشاره می کند. 

وی افزود: وی در عرصه پژوهش در این عرصه به دنبال اولویت های پژوهشی بود؛ متاسفانه آنچه امروز در عرصه پژوهش هویدا است، آن است که پژوهش ما اولویت های خود را از دست داده است.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه گفت: نکته بعدی آن است که باید مزیت های نسبی و امکانات حوزه در عرصه تبلیغی مورد نظر واقع شود و باید با امکانات حوزوی مدل را تکمیل کنیم.

وی اظهارکرد: درحوزه علمیه، ظرفیت های فوق العاده ای موجود است؛ 3 هزار نخبه فکری در انجمن های علمی در حوزه حضور دارند؛ باید از این ظرفیت عالی به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا بیان کرد: در کنار استفاده از ظرفیت ها، مزیت های نسبی ویژه حوزه و این عصر و زمان نیز برخوردار هستیم که باید از آنها استفاده کنیم.

وی افزود: در گذشته 90 درصد آثار پژوهشی شرح و تعلیقه بر آثار موجود بود و این آثار به حدی متورم می شد که کسی جرات نقد و ساده سازی آنها را نداشت ولی امروز با این فضا مواجه نیستیم.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه گفت: نباید در کتاب های صدو پنجاه سال پیش بمانیم و در عرصه های دانشی گذشته ثابت و بی حرکت بمانیم.

وی اظهارکرد: عدم توجه به خلاهای موجود در عرصه پژوهش از مهمترین نقاط ضعفی است که باید برطرف شود؛ امروز بیش از 200 مرکز پژوهشی در قم وجود دارد ولی کمتر به سراغ خلاها می رویم و بسیاری از فعالیت ها از اولویت های اصلی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا بیان کرد: سطح دیگری از تحول، توجه به اقتضائات زمان و مکان به خصوص در خصوص نظام اسلامی است؛ رهبر انقلاب بیان کردند که دفتر تبلیغات باید تقویت کننده مبانی تئوریک نظام اسلامی است؛ حال باید به خود بنگریم که در این عرصه تا چه حد موفق بوده ایم.

وی افزود: ویژگی های روشنفکری دینی که رهبر انقلاب در خصوص دفتر تبلیغات بیان کردند باید از سوی پژوهشگران بیان شود.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه گفت: دیگر سطحی است که مرحوم میر مدرس در عرصه تحول در حوزه بیان کرد، در عرصه تولید معرفت و نهضت نرم افزاری در حوزه بود زیرا متصدی اصلی این امر قطعا حوزه های علمیه خواهد بود.

وی اظهارکرد: کرسی های نظریه پردازی هایی که در حوزه قرار بود توسعه یابد چه شده و تا کنون در چه مرحله ای است؟ این مباحث باید مرور شود و ببنیم تا چه حد کار جدی انجام شده است ؛متاسفانه پژوهش های ما به کارهای بنیادی سرگرم شده که زمان را فراموش کرده، زیرا امروز نیازمند پژوهش در عرصه زندگی جاری هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین  مهاجرنیا خاطرنشان کرد: تحول بدون عرصه آزاداندیشی قابل تحقق نیست؛ باید به شکلی کار کنیم که در عرصه جهانی نیز بتوانیم دنیا را تحت تاثیرقراردهیم؛ تحولات چند سال اخیر جهان اسلام به ما نشان داد که کشورهای انقلابی الگوی ما نپذیرفتند، ولی الگوهای داعشی و سلفی و ترکی به شدت در این زمینه فعال بودند و بسیاری از این کشورها به این الگو روی آوردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha