دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
کد خبر: 380054
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
 نرم‌افزار رجال شیعه

حوزه/ همزمان با برگزاری کنگره "ثقه الاسلام کلینی"، نرم افزار کتابخانه‌ای رجال شیعه که به همت محققان و کارشناسان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شده، رونمایی می گردد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»مدیر بخش ارتباطات و تبلیغات مرکز نور با اعلام این خبر افزود: کنگره ثقه الاسلام کلینی روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ در مدرسه علمیه دارالشفاء قم، ساعت ۱۷:۳۰ توسط موسسه دارالحدیث برگزار خواهد شد.

غلامرضا رحمانی با اشاره به محتوای این کتابخانه الکترونیکی ادامه داد: نرم‌افزار رجال شیعه ۹۸ عنوان کتاب در ۲۷۳ جلد در دسته‌بندی‌هایی همچون "اسناد جوامع رجالی"، "اصحاب ائمه معصومین علیهم السلام"، "اصول ثانویه"، "تاریخ رجال"، "تراجم و شرح‌حال‌نگاری، جرح و تعدیل"، "جوامع رجالی"، "سندشناسی"، "روش‌شناسی"، "ضبط اسامی راویان"، "فهارس"، "فواید رجالی"، "قواعد رجال"، "کتاب‌شناسی" و ... را در دسترس پژوهشگران قرار می‌دهد.

وی بیان داشت: معرفی بیش از ۶۴۰۰۰ مورد از اَعلام اشخاص، برگرفته از ۴۲ منبع معتبر رجالی، با امکان دسترسی به متن مربوطه‌اش بخشی دیگر از نرم‌افزار فوق را تشکیل داده است.

رحمانی با اشاره به قابلیت‌ها و ابزارهای "رجال شیعه"، گفت: جستجوی پیشرفته در متون، امکان مقایسه دو متن مختلف با یکدیگر، ارتباط واژگان کتب با لغت‌نامه و نیز دیگر امکانات پژوهشی مانند یادداشت‌برداری، حاشیه‌نویسی، نمایه‌زنی، انتقال متن به Word و ... تحقیق و پژوهش را برای کاربران سهولت خواهد بخشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha