چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
امر به معروف

«نسبت سنجی شرط «عدم ضرر» در امر به معروف و نهی از منکر با «رفتار امام حسین(ع)»، با تأکید بر نظریه امام خمینی(ره)» طی مقاله ای از سوی حجت الاسلام مهدی پورحسین بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام مهدی پورحسین در همایش ملی اندیشه های امام خمینی(ره) که عصر امروز در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد، به تبیین مقاله خود با موضوع: «نسبت سنجی شرط «عدم ضرر» در امر به معروف و نهی از منکر با «رفتار امام حسین(ع)»، با تأکید بر نظریه امام خمینی(ره)» پرداخت و گفت: فقها «عدم مفسده و ضرر» را یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر می دانند؛ اما امام حسین(ع) با این که ماهیت قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر می دانست، با علم به شهادت، به این قیام دست زده و به این شرط عمل نکرده است.

وی اظهار داشت: فقها در توجیه این اقدام امام حسین(ع)، احتمالی چون «عدم گمان به شهادت»، «منحصر بودن راه به شهادت»، «جواز صلح با دشمن؛ نه وجوب آن»، «رمز آلود بودن حرکت امام حسین(ع)» و «سقوط شرط عدم ضرر با اهمیت واجب» را مطرح کرده اند؛ ولی امام خمینی(ره) با تئوریزه کردن احتمال آخر، آن را به یک نظریه تبدیل کرده و در عرصه عمل نیز آن را به اجرا در آورده است.

این محقق و پژوهشگر ابراز داشت: امام حسین (ع) برای مسئله ای قیام کرد که متوجه اساس دین بود که در این صورت اهمیت واجب پررنگ تر بوده و شرط عدم ضرر ساقط می شود.

حجت الاسلام پور حسین خاطرنشان ساخت: امام راحل(ره) می فرمایند که در خطر بودن اصل اسلام سبب شد تا امام حسین(ع) از جان خود و خانواده گذشته و اسلام را حفظ نماید.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) قائلند که یکی از مواردی که مورد اهمیت است، تعارض میان منافع فرد و اجتماع است که شرط عدم ضرر را ساقط خواهد کرد.

این محقق و پژوهشگر بیان داشت: امام راحل(ره) فرموده اند که تمام انبیاء برای اصلاح جامعه آمده و همه آنان این مسئله را بیان کرده اند که فرد باید فدای جامعه شود و سید الشهدا (ع) بر روی همین حساب آمد و خود و یاران خود را فدای اسلام کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha