چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ همایش ملی اندیشه های امام خمینی(ره)

حوزه/ نظریه ولایت مطلقه فقیه در اندیشه امام خمینی(ره) طی مقاله ای مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام صادق مرادی امروز در همایش ملی اندیشه های امام خمینی(ره) که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد، به تبیین مقاله خود با عنوان «نظریه ولایت مطلقه فقیه در اندیشه امام خمینی(ره)» پرداخت و اظهار داشت: مطرح شدن نظریه ولایت فقیه امتداد بحرانی است که بعد از غیبت امام معصوم(ع) در مشروعیت حکام زمانه، بر تفکر فقهای شیعه عارض شده است.

وی ابراز داشت: از ابتدای صدر اسلام همانند دیگر مکتب ها که با ظهور خود قوانینی را وضع کردند، حضرت رسول (ص) نیز قوانین را از طریق وحی برای مردم ابلاغ می کردند.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان ساخت: بعد از آن رسول اعظم(ص) نیز ائمه اطهار(ع) از طریق خود یا شاگردان، قوانین را در اختیار مردم قرار می دادند.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به آراء گوناگون فقها درباره تشکیل حکومت پیش از ظهور حضرت حجت(عج)، تصریح کرد: گروهی تشکیل حکومت در عصر غیبت را با استناد به روایاتی تحت عنوان خروج قبل از قیام قائم جائز ندانسته و گروهی دیگر به مجاز بودن تشکیل حکومت البته با اختلاف نظراتی که وجود دارد، حکم داده اند.

وی به ارائه راهکارها برای اثبات ولایت مطلقه فقیه پرداخت و گفت: عالمیت، مدیریت و آگاهی، تشخیص اولویت ها، کارآیی در نیازهای روز و ... از جمله ویژگی های حاکم اسلامی است.

وفای به عهد، اصلی بنیادین در نظام های حقوقی

 حجت الاسلام سید مهدی میرداداشی نیز  در همایش ملی اندیشه های امام خمینی(ره) ، به ارائه مقاله خود با عنوان «وفای به عهد، اصلی بنیادین در نظام های حقوقی» پرداخت و اظهار داشت: پایبندی به تعهدات و قراردادها با فطرت، آموزه های اصیل اسلام و آموزه های حقوق بین الملل معاصر سازگار و همسو است؛ به گونه ای که می توان از آن به عنوان یکی از اصول بنیادین و عموما پذیرفته شده در حقوق بین الملل معاصر دانست.

وی ابراز داشت: یکی از عوامل مهم درگیری ها و جنگ ها در طول تاریخ «عدم پایبندی به تعهدات» بوده است.

این محقق و پژوهشگر در پایان خاطرنشان ساخت: با نگاهی به متون اصیل فقهی و سیره پیامبر رحمت(ص) می توان دریافت که اسلام آنقدر به این امر اهتمام داشته که التزام به عهد را معیار دین داری دانسته است.

احکام و آثار فقهی تغییر جنسیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

حجت الاسلام محمد مهدی کریمی نیا  نیز در همایش ملی اندیشه های امام خمینی(ره)، به تبیین مقاله خود با عنوان «احکام و آثار فقهی تغییر جنسیت از دیدگاه امام خمینی(ره)» پرداخت و گفت: یکی از مسائل نوپیدای فقه، مسئله «تغییر جنسیت» می باشد که این امر علاوه بر تبدیل جنس فرد، زندگی حقوقی و فقهی وی را متحول می سازد.

وی با بیان این مطلب که اولین تغییر جنسیت در ایران در سال 1309 اتفاق افتاده است، اظهار داشت: هدف از پژوهش، علاوه بر بیان سابقه این مسئله در فقه شیعه و توضیح دیدگاه تورات، انجیل و قرآن کریم، بیان اقسام تغییر جنسیت است و آنگاه به وضوح دیدگاه امام خمینی(ره) در ابعاد مختلف آن توضیح داده شده است که شامل: جواز یا عدم جواز تغییر جنسیت، تأثیر تغییر جنسیت بر ازدواج، مهریه، نفقه، ولایت، حضانت، عناوین خانوادگی و ارث است.

این محقق و پژوهشگر ابراز داشت: روش پژوهش، مراجعه به فتاوی امام خمینی(ره) در تحریرالوسیله است که به عنوان یافته پژوهش باید گفت: از نظر امام راحل(ره) تغییر جنسیت حرام نیست؛ ولی موجب بطلان ازدواج سابق شده، عناوین خانوادگی را متحول ساخته و سهم الارث فرد تغییر جنسیت یافته، بر اساس جنسیت جدید است.

حجت الاسلام کریمی نیا خاطرنشان ساخت: روش تحقیق، میدانی، توصیفی و تحلیلی است که برای شناخت موضوع تغییر جنسیت، ماهیت ترانس و دو جنسی ها نیاز به کار میدانی بود و برای شناخت دیدگاه های امام خمینی(ره) از روش توصیفی و تحلیلی استفاده شده است.

وی تصریح کرد: تغییر جنسیت به معنای عمل جراحی است که بر روی اندام تناسلی صورت می گیرد.

این محقق و پژوهشگر بیان داشت: در بحث تغییر جنسیت در میان فتواهای فقهای شیعه و اهل سنت تفاوت ها و شباهت هایی وجود دارد.

حجت الاسلام کریمی نیا اظهار داشت: فقهایی که فتوا بر جواز تغییر جنسیت داده اند، گفته اند که ما دلیلی از کتاب و سنت مبنی بر حرمت تغییر جنسیت نداریم و مهم ترین دلیل آن را برائت می دانند.

وی ابراز داشت: آمار تغییر جنسیت در ایران بسیار زیاد است و به نحوی از فتاواهای موجود سوء استفاده می شود.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان ساخت: با تغییر جنسیت، مهریه از بین نرفته؛ ولی زوجیت باطل خواهد شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha