سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دکتر داداش نژاد

حوزه/ استاد و عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: استاد یوسفی غروی به جهت تسلط بر منابع تاریخی، تفسیری، فقهی و رجالی باعث شده تا در این عرصه علامه ذوالنون باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر منصور داداش‌نژاد در آیین نکوداشت نیم قرن تلاش علمی حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی با بیان اینکه قرائت اجتهادی و تسلط بر علوم مختلف از ویژگی‌های این استاد بزرگ حوزه و دانشگاه است، اظهارداشت: تسلط ایشان بر منابع تاریخی، تفسیری، فقهی، رجالی و ... باعث شده تا در این عرصه ذو فنون باشند همچنین ویژگی دیگر ایشان قرائت اجتهادی متون و فهم درست از آن است.

وی افزود: آثار استاد غروی را می‌توان در سه بازه زمانی تقسیم کرد؛ بخشی از فعالیت‌ها در بازه زمانی ۵۳ تا ۵۶ است که در گام اول تصحیح برخی متون را عهده‌دار بوده‌اند؛ مقطع دوم ترجمه متون است که این بازه زمانی بعد از انقلاب اسلامی است و برخی آثار از جمله شهید مطهری و موسوی لاری و ... را ترجمه کرده و از سال ۷۳ نیز وارد عرصه تالیف شدند که مهمترین اثر ایشان موسوعة التاریخ الاسلامی در ۷ جلد تالیف شده است.

دکتر داداش‌نژاد بیان داشت:  تسلط ایشان بر منابع تاریخی، تفسیری، فقهی و ... باعث شده تا در این عرصه ذوفنون باشند و از ویژگی‌های آثار ایشان مراجعه گسترده به منابع مختلف است؛ دومین ویژگی ایشان قرائت اجتهادی متون و فهم درست از آن است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد:  دیدگاه انتقادی ایشان به گزارشات و عدم تقدس آن از دیگر ویژگی‌های اوست که سبب شده تا وی هر مطلبی را به راحتی نپذیرند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به روش‌شناسی آثار آیت الله غروی اشاره کرد و گفت: بخشی از خدمات علمی ایشان، همکاری با نهادها و مراکز است و از جمله خدمات دیگر غیر از حوزه نوشتاری، خدمت از طریق شبکه‌های عربی زبان در ترویج و توسعه معارف دینی می باشد.

این استاد  دانشگاه با اشاره به نکات روشی وی در تاریخ افزود: با وجود اینکه برخی تاریخ را نامعتبر می‌دانند استاد یوسفی معتقد است که تاریخ می‌تواند مورد اعتبار باشد و دارای اهمیت است به ویژه تاریخ اهل بیت(ع) و سیره پیامبر(ص).

وی ادامه داد: وی تاریخ را از منظر خرق عادت بررسی نمی‌کند و از آن پرهیز دارد؛ لذا عدم تسامح و پذیرش خوارق عادات را به تصریح بر آن تاکید دارند؛ نکته دیگر مجموعه‌ای دیدن تاریخ اهل بیت(ع) برای بررسی دقیق‌تر دوره هر امام است.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha