شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه حضرت آیت الله سبحانی، شکل فعلی توزیع یارانه در کشور که همه مردم ایران را شامل می شود زیبنده کشور ندانستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله  سبحانی ظهر امروز در دومین جلسه درس تفسیر سوره مومنون  در  ماه مبارک رمضان که در مدرسه حجتیه  برگزار شدگفتند: خداوند برای مومن، هفت نشانه ذکر کرده است که در این سوره به آن پرداخته شده است.

ایشان افزودند: اولین نشان مومن در این سوره، خشیت داشتن در نماز است و دوم، زکات است؛ کسانی که در این سوره زکات را به نصاب همانند کردند نمی توانند مشکل فاعلیت آن را حل کنند زیرا زکات در این آیه، همان انفاق مالی است.

این مرجع تقلید بیان کردند: این مساله در چند آیه دیگر در قرآن کریم نیز بیان شده است و زکات که مرتبط با انبیای سلف نیز بوده است، همان انفاق مالی برداشت شده است؛ یکی از عجایب قرآن آن است که همیشه نماز را در کنار زکات به کار برده است؛ دلیل آن است که جامعه باید دارای دو ارتباط با خدا و جامعه باشد و این دو این دو امر را محقق می سازند.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: پیامبر(ص) در حدیثی فرمودند، هر بخشی از اعضای انسان به درد بیاید همه اعضای بدن درگیر آن درد خواهند بود و سپس در ادامه بیان می کنند که جامعه نیز همین گونه است.

معظم له گفتند: دولت امروزه به مردم یارانه می دهد، ولی اجرای آن غیر صحیح است و ملت ایران را سرافزار نکرده است؛ اینکه هفتاد میلیون نفر همگی می خواهند یارانه بگیرند در شان ملت ایران نیست؛ ملتی که همه معادن و نیروی انسانی قوی و فصول چهارگانه دارد این ملت نباید هفتاد میلیون یارانه بگیر باشد که دولت باید در این زمینه تغییر موضع دهد.

این مرجع تقلید بیان کردند: تقسیم این مبلغ هنگفت به نوعی اتلاف سرمایه است، ولی به جایی نمی رسد؛ درست نیست که این همه یارانه داده شود، ولی در خصوص فقرا باید گفت که باید به آنها رسیدگی کاملی صورت گیرد.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: علامت سوم مومنان که در این سوره به آن اشاره شده است، حفظ کردن قوه جنسی است؛ خداوند از مومنان نمی خواهد که قوای جنسی خود را به کار نبرند، ولی از آنها می خواهند که این قوا را حفظ کنند زیرا این قوا از مسیر شرعی باید تامین شوند.

همجنس بازی از نظر اسلام حرام است

معظم له گفتند: همجنس بازی از نظر اسلام حرام است و غیر همجنس بازی بدون عقد شرعی حرام است و از آنها بالاتر است، استمنا نیز حرام است، این مسایل همگی غیر شرعی است زیرا داخل در فضای زوجیت نیست.

این مرجع تقلید بیان کردند: قرضاوی بیان کرده است که اگر جوانی از ترس فساد و زنا، استمنا کند ،این کار جایز است؛ این مساله در کدام یک از منابع دینی بیان شده است؟ قاعده ضرورت در موقعی است که در مقابل کار ضروری قرار بگیرد، نه اینکه خود را در این دام بیاندازد؛ زمانی است که درمان یک بیماری در حال مرگ در یک حرام است، ولی اینکه خود فرد بدون این ضرورت اقدام به حرام کند، این عمل جایز نیست.

با فتوای قرضاوی دیگر کسی نیاز به ازدواج ندارد!

حضرت آیت الله  سبحانی خاطرنشان کردند: اگر قرار باشد که فتوای قرضاوی رایج شود دیگر کسی نیازی به ازدواج نمی بیند؛ متاسفانه این کتاب در مصر چاپ شده است؛ جوان پاک و مسلمان باید حافظ باشد، ولی این شخص بیان می کند که حفظ لازم نیست و این مساله با آیه سوره مومنون منطبق نیست.

معظم له گفتند: کسانی که شیعه را به سبب حکم متعه منحرف می دانند، توجه دقیقی به آیات قرآن ندارند؛ قرضاوی و هم فکران او بیان می کنند که زوج، کسی است که انسان با او ازدواج کند و از او فرزندی اختیار کند، ولی در متعه مساله فرزند در میان نیست؛ اگر این مساله درست باشد پس بسیاری از ازدواج ها حرام است، زیرا برخی از زوجین نمی توانند فرزند دار شوند.

این مرجع تقلید بیان کردند: علت ازدواج پاک ماندن جوان است که هم در عقد دائم است و هم موقت؛ فرزند داشتن از حسب حکمت الهی است زیرا ممکن است که یک زوج صاحب فرزند نشوند؛ عده نگاه داشتن زن، پس از طلاق نیز از روی حکمت است زیرا ممکن است زن در این مدت صاحب فرزند شود؛ داشتن فرزند، حکمت ازدواج است و علت اصلی در ازدواج پاک ماندن و طاهر ماندن است.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: ازدواج موقت با ازدواج دائم تفاوت ندارد؛ در ازدواج موقت عقد لازم است؛ همان عقدی که در دائم خوانده می شود در موقت نیز وجود دارد؛ در این زمینه شخص زن باید مشخص باشد و مهر و زمان نیز لازم است؛ گاهی اوقات شرایط ایجاد می کند که انسان به صورت موقت ازدواج کند.

معظم له گفتند: در یکی از کشورهای منطقه علیه شیعه، سمیناری برگزار شد که علیه اعتقادات شیعه بحث می کردند که یکی از مباحث آن، پیرامون ازدواج موقت بود؛ در آن سمینار اشکال مختلف حفظ شهوت جوانان در جوامع مختلف را بیان کردم و به آنها ثابت کردم که اسلام راهی کاملا دقیق برای رفع شهوت او در نظر گرفته است که ازدواج موقت یکی از همان راه ها است.

این مرجع تقلید بیان کردند: اسلام دین فطرت است و به خوبی می داند که راه بستن این قوا، خطاست، راه یوسف(ع) بودن نیز کار هرکسی نیست و ازدواج دائم نیز گاهی از توان برخی بر نمی آید و به همین دلیل این متعه پیش بینی شده است؛ اگر متعه از سوی دیگران نهی نمی شود، زنا از روی زمین محو می شد.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: کسانی که متعه را حرام کرده اند از راه دیگری وارد شده اند که ازدواج مسیار را مطرح کرده اند؛ این ازدواج نیز در واقع همان متعه است، ولی در این ازدواج نه نفقه پرداخت می شوند و نه اینکه زن باید در کنار مرد باشد، بلکه مردم هر چند روز یک بار به سمت این زن برود و با او رابطه برقرار کند؛ البته اصل، ازدواج دائم است؛ جوانان برای پاکی باید به ازدواج دائم روی بیاورند؛ متعه برای مواقع ناچاری و مواقع خاص است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha