دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
کد خبر: 385294
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴
 حبل المتین

حوزه/ چهاردهمین شماره فصلنامه علمی – تخصصی حبل المتین، بهار ۱۳۹۵، ازسوی دبيرخانه شوراي برنامه‏ ريزي مدارس علوم ديني اهل‏ سنت انتشار یافت .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» دراین شماره از فصلنامه که به مدير مسئولی: محمدصادق عرب‏ نيا و سردبيری سيدمحمدمهدي ميرجليلي چاپ ومنتشر می شود، موضوعات متنوعی به چشم می خورد .

 مهم ترین موضوعات منتشر شده دراین شماره عبارتند از " مصاحبه با شیخ خلیل افرا (رئیس هیأت افتا و شورای پاسخگویی اهل سنت استان بوشهر عضو شورای برنامه‏ ریزی مدارس اهل سنت کشور و محقق در علم فقه و حدیث)"، " مبانی جنگ نرم در اندیشه مقام معظم رهبری نوشته محمدرحیم عیوضی؛ محمود دامیار؛ ایوب دامیار "،  " نئوتروریسم با تأکید بر تروریسم مذهبی نوشته علیرضا رضایی؛ امیر حشمتی "، " روزه معنویت و خودسازی نوشته زهرا شمالی؛ هاشم صدیقی "، " بررسی آراء فقهی مذاهب اسلامی در خصوص استهلال نوشته کرامت ‏الله میرزاع "، " راهبردهای مدیریتی نبی اکرم(ص) در راستای تحکیم وحدت بین اقوام در صدر اسلام نوشته خضر شمسی؛ خالد عیسی ‏زاده  "، " اهمیت مبارزه با قاچاق کالا در تحقق اقتصاد مقاومتی نوشته سعید جلیلی " و در آخر " بررسی فقهی پیوند اعضا از دیدگاه مذاهب اسلامی نوشته سید طه مرقاتی؛ نورمحمد نورمحمدی ".

در مقاله " روزه معنویت و خودسازی نوشته زهرا شمالی و هاشم صدیقی " سعی شده است که تعریف روزه، مخفی بودن روزه و نشانه قوت ایمان بودن آن، درجات روزه، به غنیمت شمردن ماه رمضان، جایگاه شیطان در این ماه، فوائد روزه، آثار معنوی روزه و همچنین خودسازی و انسان‏سازی در ماه رمضان مورد بررسی قرار گیرد.

 برنامه‏های اسلام، برای رسیدن انسان به خوشبختی و سعادت جاودانه تدوین شده است؛ سعادتی که گستره‏ای به پهنای دنیا و آخرت دارد. در این میان، روزه عبادتی است که در ره‏پویی بشر به سوی کمال و تعالی نقش بسزایی دارد. با بررسی آیات روشن قرآن در می‏یابیم که روزه، برای رستگاری انسان و رهایی او از قید تن و توجه او به افق‏های تعالی واجب گردیده است. انسانِ خو ‏گرفته با روزمرگی، در‏‏ ‏یک اردوی معنوی یک ماهه، رهایی از بند‏ تن و زنگارزدایی از دل را با هم تجربه می‏کند، غلبه بر خواهش‏های دل را تمرین می‏کند و لذت آسمانی شدن را می‏چشد.

 در آیه ۱۸۳ سوره بقره، امید به پرهیزکار شدن انسان در قفس تن را، راز وجوب روزه می‏داند و می‏فرماید: «ای ایمان آورندگان! روزه بر شما واجب گردید، آن‏سان که بر پیش از شما هم واجب شده بود. باشد که پرهیزکاری کنید.» نکته روان و زیبایی که در این آیه به چشم می‏خورد، لطافت بیان آن است. به دلیل دشواری روزه، خداوند از طرفی با خطاب «یا ایها الذین امنوا» و از دیگر سو با توجه دادن به این‏که روزه اختصاص به شما ندارد، بلکه بر پیشینیان نیز لازم بوده است، مسلمانان را آماده انجام آن ساخته است. لذت خطاب «یا ایها الذین امنوا» سختی و مشقت عبادت را از بین می‏برد. وقتی انسان با چنین خطابی از سوی معبود بی‏همتا روبرو می‏گردد، سرشار از نیرو، خود را آماده اجرای حکم آن یگانه بی نیاز می‏کند.

علاقه مندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: تهران، خیابان رازی، نبش یاسمن، پلاک 15، مراجعه کرده و یا با تلفن: 63497000-021  تماس  حاصل نمایند.

پایگاه اطلاع رسانی فصلنامه به نشانی: hablolmatin. Dmsonnat.ir در دسترس کاربران قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha