سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
سایمون هندرسون

حوزه/ اوباما می داند که بحرین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است که وجود آن در بحرین و منطقه، برای آمریکا و هم پیمانان او اهمیت زیادی دارد و از این رو، هرگونه نا امنی در بحرین کار را برای آمریکایی ها سخت می کند و موجب نگرانی آنها خواهد بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، یکی از پرسش هایی که در مورد اوضاع بحرین و بحران موجود در این کشور به ذهن می رسد این است که عامل نگرانی آمریکا در مورد وضعیت بحرین و حمایت های نیمه جان آنها از برخی مدافعان حقوق بشر در این کشور چیست؟ گرچه این حمایت های آمریکا و برخی کشورهای مستکبر غربی از حد اظهار نگرانی فراتر نرفته و هیچ اقدام عملی را در پی نداشته، اما باز هم این پرسش مطرح می شود که آیا آمریکا به دنبال حمایت از یک جنبش مردمی شیعی در بحرین است یا اهداف دیگری را در این کشور دنبال می کند؟

" سایمون هندرسون" پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک خاور میانه "واشنگتن" در یادداشتی، ضمن اشاره به برخی واقعیت ها در بحرین، از عامل نگرانی آمریکا در مورد اوضاع بحرین پرده برداشت و گفت:

در تاریخ 25 ژوئن (8 تیر) بود که آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، تصمیم نظام بحرین مبنی بر سلب تابعیت از آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را اقدامی احمقانه توصیف کرد و گفت: شیخ قاسم هیچ گاه به خشونت و اقدامات مسلحانه دعوت نکرده است و البته این لحن تند تهران در برابر نظام بحرین شش روز پیش نیز توسط قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس تکرار شده و او هم گفته بود که تعرض به شیخ عیسی قاسم خط قرمز مردم بحرین است که بحرین را شعله ور می کند و این سخنان تهران بود که باعث شد نظام بحرین در سوراخ خود مخفی شود.

البته باید پذیرفت که این لحن تهران متناسب با لحن تند حاکمان بحرین است که از سال 1979 (سال پیروزی انقلاب اسلامی) همواره از نفوذ منطقه ای ایران نگران بوده اند.

واقعیت بحرین از 2011 تا کنون

در سال 2011 بود که اکثریت شیعه بحرین به تقلید از بهار عربی کشورهای دیگر، دست به تظاهرات زدند که نظام بحرین نیز با حمایت عربستان و امارات به سرکوب این تظاهرات ها پرداخت تا به فعالیت سیاسی مردم خاتمه دهد و برای همیشه دین را از سیاست جدا کند.

اما در روزهای اخیر اقدامات نظام بحرین غیر عادی شده و در تاریخ 30 مه بود که دادگاه بحرین حکم زندان شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق را که پیش از این به اتهام تحریک مردم علیه نظام به چهار سال زندان محکوم شده بود به دو برابر افزایش داد و این در حالی است که الوفاق اصلی ترین حزب سیاسی بحرین است و سرانجام در 14 ژوئن دفاتر این حزب بسته شد و شش روز بعد نیز تابعیت بحرینی شیخ عیسی قاسم لغو شد و به تازگی هم نبیل رجب از فعالان حقوق بشر بحرینی فقط به خاطر نوشتن یک یادداشت در صفحه خود در یکی از شبکه های مجازی بازداشت شده و این در حالی است که بیش از 3000 شیعه بحرینی هم اکنون به خاطر شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز در زندان به سر می برند.

آمریکا نگران ناوگان پنجم نیروی دریایی خود است

تمام این اوضاع به یک معضل برای اوباما رئیس جمهور آمریکا تبدیل شده؛ چراکه از یک سو از وضعیت حقوق بشر در بحرین نگران است و از سوی دیگر آمریکا می داند بحرین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است که وجود آن در بحرین و منطقه برای آمریکا و هم پیمانان او اهمیت زیادی دارد.

از این رو مسئولان آمریکا کمترین کاری که می توانند انجام دهند، این است که به مسئولان بحرین توصیه کنند شیخ عیسی قاسم 75 ساله را از کشور اخراج نکنند و همزمان از ریاض و ابوظبی نیز بخواهد دست از تنش زایی در بحرین بردارند.

اما از سوی دیگر باید توجه داشت که حتی اگر مسئولان تهران و بحرین نیز دست از تقابل و لحن تند بردارند، باز هم ممکن است برخی جریان های شیعه به خاطر اتفاقات اخیر بحرین دست به اقدامات خشن بزنند و با پاسخ جریان های سنی بحرین یا نظام روبرو شوند که در هر دو صورت دیگر بحرین یک کشور امن در منطقه نخواهد بود که این نیز کار را برای نیروهای بیگانه به ویژه آمریکایی ها سخت می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha