یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
صابري تولايي

حوزه/ مسئول اداره تبليغ حوزه علميه خراسان گفت: امروزه با ورود فضاي مجازي در زندگي ها، عقل آني‌نگر بيشتر در بين افراد رواج پيدا كرده است كه با آموزه هاي ديني منافات دارد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام صابري تولايي، در مراسم اختتاميه طرح تابستانه "طليعه تحول" ويژه خواهران در مدرسه حضرت رقيه(س) با بيان اين كه عقل قدسي انسان را "آتي‌نگر" بار مي آورد و عقل محض افراد را "آني‌نگر" تربيت مي كند، با اشاره به اشتغال زماني و فكري بسياري از افراد در فضاي مجازي، ابراز كرد: امروزه با ورود فضاي مجازي در زندگي ها، عقل "آني‌نگر" بيشتر در بين افراد رواج پيدا كرده است كه با آموزه هاي ديني ما منافات دارد.

وي با بيان اينكه در حوزه عقل بحث جدي ما بين علما ديني و علمي وجود دارد، تشريح كرد: از ديدگاه علماي دين، عقلي كه خداوند در قرآن بر آن تاكيد كرده، عقل قدسي است و از ديدگاه علم، عقل محض ناميده مي شود.

حجت الاسلام صابري تولايي، با اشاره به اينكه خداوند متعال در قرآن كريم بيش از 50 مورد امر به تعقل كرده است، افزود: همان طور كه خداوند انسان را امر به داشته هاي ديني و تعقل كرده است، 25 مورد نيز افراد را از انجام ندادن به آن مواخذه مي كند.

مسئول اداره تبليغ معاونت فرهنگي تبليغي حوزه علميه خراسان اضافه كرد: عقل قدسي انسان را به مسير حق هدايت مي كند، در حالي‌كه عقل محض، عقلي است كه منفك از عالم قدس، تصميم مي گيرد.

وي در ادامه با اشاره به روايتي از امام علي(ع) تفاوت عقل قدسي را با كاركردهاي عقل محض عنوان كرد و گفت: براساس سخني از حضرت علي(ع) عاقلترين مردم كسي است كه به انتهاي مسير بيانديشد و عاقبت انديش باشد.

مسئول اداره تبليغ حوزه علميه خراسان در تشريح دومين تفاوت بين عقل محض و عقل قدسي، خاطر نشان كرد: تفاوت ديگر به فضاي مسئوليت پذيري عقل قدسي و مسئوليت گريزي عقل محض بر مي گردد.

وي به سخني از امام علي(ع)«شما نسبت به محيط زيست مسئولين داريد»، اشاره كرد و گفت: ازدواج، فرزند آوري و حضور در مجامع جهاني به نحوي مسئوليت آوري است كه گريز از آن در تفكر اسلامي نيست.

حجت الاسلام صابري تولايي، تبليغ را مسئوليت مهم طلاب عنوان و ابراز كرد: آن چيزي كه مي‌تواند جامعه را از بي تفاوتي و نگرش هاي آني دور كند آموزه اي به عنوان امر به معروف و نهي از منكر است.

 وي با بيان اين كه امروزه فضاي بي تفاوتي در بين مردم نيز نشات گرفته است اظهار كرد: وجود رهبري كه در سايه تمامي انحرافات و هجمه ها برتر از تمام فكر ها عمل مي كند مايه خوشنودي و خرسندي ماست.

مسئول اداره تبليغ حوزه علميه خراسان، افزود: در زماني كه اسلام هراسي در تمام كشورها به سويي مي رفت كه همه از مسلمانان فرار مي كردند، مقام معظم رهبری ساخت فيلمي براي آشنايي بيشتر مردم دنيا با اسلام را مطالبه كرده و پس از اكران فيلم محمد رسول الله(ص) در اروپا، نامه اي را براي دعوت به اسلام براي جوانان آنان ارسال كردند.

وي با بيان اينكه رهبر معظم انقلاب موج اسلام خواهي را در دنيا براه انداخته اند، خطاب به مبلغان خواهر گفت: طليعه تحول نبايد به يك دوره معرفت افزايي ختم شود و با آمار بالاي شركت كنندگان در اين طرح ها بايد موج هاي تبليغي در جامعه به وجود آيد.

حجت الاسلام صابري تولايي، با بيان اينكه تحول لازمه دين است، تاكيد كرد: گام اول برگزاري و فراهم نمودن زمينه دانش بود كه از طرف حوزه انجام شد، اما گام دوم گام تبليغي است كه مي بايست تك تك شركت كنندگان در جهت تحول جامعه قدم بردارند.

گفتني است، طرح تابستانه طليعه تحول با حضور بيش از 700 طلبه خواهر حوزه علميه خراسان در 8 طرح ويژه در مدرسه علميه حضرت رقيه(س) برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha