شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی جامعة المصطفی

حوزه/ روحانی و طلبه برای تأثیرگذاری باید مادیات را کنار بگذارد؛ البته تلاش برای رزق حلال و اداره زندگی درست است؛ اما نباید همانند دیگران دنبال مادیات باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،آیت الله استادی در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: اسلام از علم، متعلم و معلم، تمجید فراوانی کرده که از افتخارات دین است، در هیچ دینیمانند اسلام به این مقدار تعریف ندیده ایم.

وی ابراز داشت: شاید یک جلد از مباحث کتاب شریف بحارالانوار، مربوط به علم است که در آن مطلق علم، متعلم و معلم مورد تقدیر قرار گرفته؛ اما برای کسب علوم دینی حساب دیگری باز شده است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: مجموعه فعالیت هایی که در حوزه علمیه انجام می شود، برای آن است که اساتید و عالمانی در این راه تربیت شده تا بتوانند در کشور یا خارج از آن مؤثر باشند.

*مقابله با شبهات رسالت حوزویان

این استاد حوزه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در ابتدای درس خارج خود فرمودند، وظیفه یک روحانی آن است که در مقابل دین زادیی ایستادگی نماید؛ پس باید در این راه قدم برداشت و تلاش کرد.

آیت الله استادی با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، بیان داشت: حضرت در این حدیث فرمودند: «تَقَرَّبُوا إِلَی عَالِمٍ یَدْعُوکُمْ مِنَ الْکِبْر إِلَی التَّوَاضُعِ وَ مِنَ الرِّیَاءِ إِلَی الْإِخْلَاصِ وَ مِنَ الشَّکِّ إِلَی الْیَقِینِ وَ مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَی الزُّهْدِ وَ مِنَ الْعَدَاوَةِ إِلَی النَّصِیحَةِ/ خود را به عالمی نزدیک کنید که شما را از تکبّر به تواضع و از ریاء به اخلاص و از شک به یقین و از دنیاطلبی به بی میلی به دنیا و از دشمنی به نصیحت می خواند».

وی تأکید کرد: اطلاعات و باورهای دینی عالم باید به نحوی باشد که شک مردم از نوع آموزه ها و زندگی او برطرف شود.

*اطلاعات دینی خود را تحکیم بخشیم

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: مکرر در محافل گفته ایم که امروز، روزی نیست که فقط اسم دانشجو، طلبه، استاد و ... کارآیی داشته باشد؛ امروز باید سواد داشت و استاد به این فکر باشد که بر معلومات خود بیافزاید.

این استاد حوزه یادآور شد: اگر امروز در مقابل شبهات و نقشه ها فقط به هیکل و قیافه خود اکتفا کنیم، به جایی نخواهیم رسید.

آیت الله استادی ابراز داشت: نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) با بیان و عمل خود شک و شبهه را از مردم برطرف کرده و طلاب و دانشجویان نیز باید همانند این بزرگواران رفتار نمایند.

وی با اشاره به این بند از روایت «تَقَرَّبُوا إِلَی عَالِمٍ یَدْعُوکُمْ مِنَ الْکِبْر إِلَی التَّوَاضُعِ»، خاطرنشان ساخت: تواضع، مصادیق فراوانی دارد که مهمترین آن حق پذیری است؛ سلام کردن و تعارف کردن راحت است؛ اما حق پذیری سخت بوده و باید به آن عمل کرد تا موجبات رشد انسان فراهم گردد.

اگر اهل علم حق پذیر نباشند فاجعه است

دبیر  شورای عالی حوزه اذعان داشت: اگر حق پذیری در اهل علم نباشد، فاجعه به بار خواهد آمد، در جلسه ای که برای فرماندهان ارتش داشتم، بیان کردم که اگر شما متکبر شده و حق را قبول نکنید، مملکتی را به آتش خواهید کشید.

آیت الله استادی بیان داشت: حوزویان نیز باید در مطالب علمی اعتقادیات، اجتماعیات، فقه و ... سخنان را متوجه شده و حق را از ناحق تشخیص دهند.

وی اظهار داشت: استاد متواضع آن است که اگر سخنی به اشتباه بیان کرد، آن را اصلاح نموده و در درس بعدی، در میان همه طلاب، اقرار به اشتباه خود کند تا آنان را نیز به این صورت تربیت نماید.

دبیر شورای عالی حوزه ابراز داشت: رسول خدا (ص) و ائمه طاهرین (ع) از همه بالاتر؛ اما متواضع تر بودند.

این استاد حوزه با اشاره به احوالات آیت الله العظمی وحید بهبهانی خاطرنشان ساخت: از ایشان سوال شد که چه چیزی سبب شد تا به این جایگاه برسید؟، بیان کردند: هیچ وقت خود را چیزی حساب نکرده و به هیچ عالم و معلمی بی اعتنایی ننموده ام.

*لزوم پرهیز از مادی گری در عرصه تحصیل علوم دینی

آیت الله استادی با تأکید بر اینکه روحانیت باید از مادیات دوری کند، تصریح کرد: یک شخص روحانی برای تأثیرگذاری باید مادیات را کنار بگذارد؛ البته تلاش برای رزق حلال و اداره زندگی درست است؛ اما نباید همانند دیگران دنبال مادیات باشد.

وی بیان داشت: معلم، استادو روحانی زمانی می تواند مؤثر باشد که مردم لمس کنند به دنبال مادیات نیست، مشکل امروز تعدادی از روحانیون آن است به دنبال مادیات بوده و مؤثر واقع نمی شوند.

آیت الله استادی تأکید کرد: ما که معتقدیم خداوند متعال رازق است، باید مادیات را به حال خود واگذاریم.

وی با اشاره به این بند از روایت «وَ مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَی الزُّهْدِ»، ابراز داشت: ما برخی از آقایان را داریم علم بالایی نداشتند؛ اما به خاطر زهد، جامعه ای را متحول کرده اند.

دبیر شورای عالی حوزه با اشاره به بند «وَ مِنَ الْعَدَاوَةِ إِلَی النَّصِیحَةِ»، خاطرنشان ساخت: این فراز از روایت بسیار مهم بوده و باید در زمان ما پیاده شود.

این استاد حوزه تصریح کرد: اگر عالمی به کشوری دیگر رفته و اختلاف مذهبی وجود داشت، باید این هنر را داشته باشد که دشمنی را به خیرخواهی تبدیل سازد.

آیت الله استادی یادآور شد: امروز دشمن از اختلاف و تفرقه استفاده کرده و مسلمانان را به جان هم می اندازد؛ پس آموزه های یک روحانی باید به نحوی باشد، بتواند از اختلافات کم کرده و مردم را به خیرخواهی دعوت نماید.

وی بیان داشت: باید این آموزه ها را پیش از حضور در محل اختلاف فرا گرفت تا بتوان میان جمعیتی که مسلمان و مسیحی یا شیعه و سنی در آن حضور دارند، اتحاد و همدلی ایجاد کرد.

دبیر شورای عالی حوزه با بیان این مطلب که امروز، جز دشمن کسی از اختلاف سود نمی برد، اظهار داشت: متأسفانه امروز هستند اشخاصی که به ایجاد اختلاف می پردازند.

آیت الله استادی با اشاره به فراز «وَ مِنَ الرِّیَاءِ إِلَی الْإِخْلَاصِ»، خاطرنشان ساخت: روحانی اگر مخلص نباشد، کار او فایده نداشته و نمی تواند مؤثر باشد، شرط نخست برای یک استاد و روحانی، آن است که برای خدا کار کرده؛ درس بخواند؛ تبلیغ کند و بنویسد؛ دستیابی به این مباحث، تمرینی است و می توان با تلاش آن را به دست آورد.

این استاد حوزه بیان داشت: یکی از اساتید اخلاق می فرمود، از نقشه های شیطان آن است که بسیاری از مردم را از کارهای خیر باز می دارد تا انجام ندهد.

آیت الله استادی در پایان خطاب به طلاب جوان اظهار داشت: برای دستیابی به اخلاص باید تمرین کرد، جوان ها باید به فکر باشند؛ زیرا در جوانی می توان خود را مخلص، غیرمادی و ... بار آورد و اطلاعات علمی مناسبی کسب کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha