جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خانم مریم حسن پور/معاون فرهنگی حوزه  خواهران یزد

حوزه/ معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد، حوزه های علمیه و طلاب علوم دینی را به عنوان مخاطب اصلی واکاوی و برنامه ریزی در تحقق خواسته رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد« انقلابی ماندن» و « انقلابی بودن» دانست.

مریم حسن پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد اظهار کرد: انقلاب گری حوزه به دلیل ارتباط مستقیم با نظام اسلامی اهمیت بسزایی دارد.  آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی باقی بماند، باید حوزه علمیه انقلابی بماند؛ زیرا اگر حوزه علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.»

وی افزود: انقلابی بودن و انقلابی ماندن یکی از مطالبات و رهنمودهای مقام معظم رهبری می باشد که لازم است حوزه های علمیه به عنوان مخاطب اصلی آن، این بیان ارزشمند را واکاوی و برنامه ریزی نموده و سرلوحه کار خود قرار دهند.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران یزد تأکید کرد: این فرمایش مقام معظم رهبری نشان از عُمق و ژرفای نگاه استراتژیک و راهبردی ایشان به حوزه‌های علمیه است  و حوزه های علمیه از دیر باز مهد دین و دانش بوده و همیشه انتقال دانش و فرهنگ به مردم از طریق حوزه ها صورت می گرفته است که لازم است برای پویای دین حوزه همیشه پویا باشد.

*ویژگی  های حوزه انقلابی

حسن پور، یکی از ویِژگی های حوزه انقلابی را  پویا بودن حوزه دانست و افزود: حوزه باید در متن جامعه و پاسخگوی نیازهای دینی و معنوی مردم باشد و اگر بخواهیم حوزه ای داشته باشیم که پاسخگوی خوبی باشد باید حوزه انقلابی بماند.

 وی تصریح کرد:  از بیانات و رهنمودهای اخیر رهبر معظم انقلاب استنباط می‌شود که نگاه ایشان به انقلاب، همواره با پسوند «اسلامی» بودن آن همراه است و از این رو، با توجه به آنکه تقوا، یکی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های اسلام و دین است، بنابراین برای تحقق انقلاب اسلامی نیز، گریزی از تقوا، چه تقوای فردی و اجتماعی و چه تقوای دینی و سیاسی نیست.

حسن پور با بیان این مطلب که یک حوزه انقلابی باید مبانی انقلاب را به خوبی بشناسد، گفت:  مبانی انقلاب با توجه به بیانات مقام معظم رهبری شامل خودسازی، عدالت، اعتقاد به اسلام ناب در برابر اسلام آمریکایی، حمایت از مظلومان در برابر ظالمان، اعتقاد عمیق به محوریت مردم و اعتقاد به وجود دشمن برای انقلاب و توهم توطئه ندانستن آن هاست.

*وظایف حوزه های علمیه برای انقلابی بودن

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد اظهار کرد: طلاب باید وظایف انقلابی بودن را بشناسند و حداکثر تلاش خود را برای اسلام شناسی و انتقال فرهنگ ناب اسلامی به جامعه و  پایبندی به وحدت کلمه نموده و دشمنان حقیقی اسلام و انقلاب را بشناسند و مردم را در این امر بیدار و هوشیار کنند.

حسن پور با  تأکید بر اینکه قطعا یکی از معانی مهم انقلابی‌گری حوزه‌های علمیه، تولید تئوری، اندیشه و ارائه راه حل برای مشکلات مختلف کشور و جهان اسلام است، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید ضمن انجام اصلاحات لازم احتمالی در ساختار حوزه و با هدف کمک به محتوا، برگزاری دوره‌های مطالعاتی کاربردی متعدد مانند انقلاب شناسی، امام شناسی، ایده پردازی و آینده پژوهی را در دستور کار قرار دهند تا از این رهگذر نیز، طلاب و فضلا را در مسیر انقلابی فکر کردن و انقلابی ماندن نگاه دارند و با این رویکرد، نظام را از خطر انحراف از انقلاب حفظ کنند.

انتهای پیام / ص

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha