شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام محمد تقی سبحانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با تاکید بر ضرورت نگاه تخصصی به علوم اسلامی، گفت: علوم اسلامی بدون گرایش خاص و تخصصی از عهده حل مسائل بر نمی آید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت، امروز در حاشیه افتتاحیه سال تحصیلی 96-95 مؤسسه های آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) و بانو مجتهده امین(ره) اصفهان، گفت: سابقه علمی حوزه های مطالعات اسلامی در گذشته معطوف به نگاهی جامع و گسترده به همه دانش ها بوده است، نگاه جامع معقول و منقول و اگر کسی بیشتر و وسیعتر می دانست ارزش علمی او بالاتر بود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث ادامه داد: امروزه نگاه جامع معقول و منقول به تمامی علوم به عنوان یک ارزش قابل دفاع نیست و این واقعیت وجود دارد که که اگر کسی در علمی وارد شد و ورودش به صورت عمیق نبود، نمی توان او را دانشمند تلقی و حتی باید در قدرت حل مسأله وی تردید نمود.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی با بیان این که سه دلیل عمده برای ورود تخصصی و وجود گرایش ها وجود دارد گفت: علوم اسلامی بدون گرایش خاص و تخصصی از عهده حل مسائل بر نمی آید.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت، توسعه و گستردگی موضوعات را به عنوان اوّلین دلیل ورود به گرایش های تخصصی اعلام و تأکید کرد: هر موضوع و مسأله ای در دانش امروزی غالباً یک پرسش برای علوم انسانی درست می کند.

وی، دومین دلیل گرایش به تخصص ها را عمق و پیچیدگی مسائل عنوان کرد و تصریح کرد: همان مسائل گذشته امروز ابعاد جدیدتر و عمق بیشتر پیدا کرده که یک فقیه عادی از پاسخگویی به این سئوالات عاجز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث افزود: با علوم باید روشمند برخورد کرد و لازمه این امر روش شناسی است و باید تلاش کرد یک روش اجتماعی داشته باشیم و علوم اسلامی زمانی که تخصصی شود، زمینه رشد علمی فراهم خواهد شد و این عامل هم سومین دلیل برای گرایش به سوی رشته های تخصصی و هم علتی برای فلسفه وجودی مراکز تخصصی است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در پایان یادآور شد: یکی از اقدامات شایسته ای که در دفتر تبلیغات اسلامی صورت گرفته و هیئت امنای دفتر در این امر نقش به سزایی داشت، حرکت به سوی مسأله محور بودن است که این موضوع سبب شد تا اقطاب اربعه در دفتر راه اندازی و دوستان دانش پژوه در ابتدای  آموزش خود باید اهتمام ویژه ای به حل مسأله ای از نیازهای آموزشی داشته باشند و مسلماً در این صورت از حمایت های لازم از سوی دفتر تبلیغات اصفهان نیز بهره مند خواهند شد.

۳۱۳/۳۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha