شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کرسی آزاد اندیشی

حوزه/ بحث آزادی اندیشه و تفکر مورد تاکید اسلام بوده و یکی از ارکان نظام‌های دموکرات نیز بشمار می‌آید که در صورت تحقق می‌تواند این بهانه را از معاندان نظام که با این حربه که آزادی فکر و اندیشه وجود ندارد، درصدد مظلوم نمایی هستند، بگیرد.

حجت‌الاسلام بهزاد بسطامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ایلام، با بیان این که برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی  از ضرورت های مجامع علمی است اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب همواره به این موضوع تاکید داشته و  آن را مطالبه کردند که فضای آزاد اندیشی در مراکز علمی رونق پیدا کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه ایلام افزود: نامعقول است که ما انتظار داشته باشیم یک طیف وسیع از اهل فکر در جامعه، فکرشان شبیه هم باشد و در واقع اختلاف فکری و تفاوت نگرش نداشته باشند ضمن آنکه کرسی های آزاداندیشی عرصه را بر افکار التقاطی تنگ خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ما در جامعه شاهد تعدد افکار و نگرش‌ها هستیم، اضافه کرد: اگر بستری تعریف شده‌ برای بروز تفکرات مختلف وجود نداشته باشد، خواه ناخواه این تفاوت نگرش‌ها، غیر رسمی، پنهانی و یا زیر زمینی خود را نشان داده و نمود پیدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام بسطامی با بیان اینکه نمی‌شود جلوی فکر و اندیشه را گرفت، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل برگزاری کرسی های آزاداندیشی این است که بستری فراهم شود تا صاحبان اندیشه به راحتی بتوانند با دلیل و منطق از تفکر خود دفاع کنند و بدون شک اگر مخالف آن تفکر وجود داشته باشد، با ابزار منطق و دلیل می‌تواند به مواجه بپردازد و در این تقابل افکار آنچه حق بوده و از استدلال و منطق قوی‌تری برخوردار است، می‌تواند رسمیت پیدا کرده و خود را عرضه کند.

معاون پژوهش حوزه‌ علمیه استان ایلام با اشاره به اینکه بیان اندیشه و در معرض نقد قرار دادن آن یکی از ضرورت های برگزاری کرسی های آزاداندیشی است، عنوان کرد: در این فرآیند ممکن است که اندیشه‌ای نیاز به چکش کاری داشته باشد و وقتی که فضایی باشد که مورد نقد و ارزیابی آزادانه قرار گیرد، به نفع خود صاحب اندیشه است تا آن را در معرض قضاوت قرار داده و پخته‌تر کند.

حجت‌الاسلام بسطامی یادآور شد: ایجاد این رویه از طرف دیگر به نفع جامعه است، چرا که از اندیشه‌های خوب بهره می‌گیرد و این مهم از دیگر ثمرات کرسی‌های آزاد اندیشی است که جامعه از برخی از افکار و اندیشه‌هایی که خود را عرضه کنند بهره‌مند می‌شود.

وی در تشریح دیگر فواید مناظرات و کرسی‌های آزاداندیشی، افزود: بحث آزادی اندیشه و تفکر مورد تاکید اسلام بوده و یکی از ارکان نظام‌های دموکرات نیز بشمار می‌آید که در صورت تحقق می‌تواند این بهانه را از معاندان نظام که با این حربه که آزادی فکر و اندیشه وجود ندارد، درصدد مظلوم نمایی هستند، بگیرد.

معاون پژوهش حوزه‌ علمیه استان ایلام، مهمترین و بزرگ‌ترین سود کرسی‌های آزاد اندیشی را به فضای علمی کشور مرتبط کرد و گفت: اجرای این طرح هم مجالی برای صاحبان علم و اندیشه است و هم اینکه اندیشه‌ها در معرض نقد قرار می‌گیرند و از بروز برخی افکار و اندیشه‌های زیرزمینی جلوگیری می‌کند که مضرات آن بسیار زیاد خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha