جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کتاب گام ‌های پسین در فلسفه برین

حوزه/ کتاب"گام ‌های پسین در فلسفه برین" اثر حجت الاسلام و المسلمین حسین عشاقی، پژوهشی از گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به چاپ دوم خود رسید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، این اثر ارزشمند شامل دو بخش و هر بخش آن نیز شامل فصول متعددی به شرح زیر است:

* بخش اول: فلسفه از نگاه دیگران

فصل اول: نگاهی به مباحث زیر‌بنایی فلسفه مشایی و نقد آن؛

فصل دوم: نگاهی به مباحث زیر‌بنایی فلسفه اشراقی و نقد آن؛

فصل سوم: نگاهی به مباحث زیربنایی حکمت متعالیه صدرایی و نقد آن.

* بخش دوم: فلسفه از نگاه ما

فصل اول: موضوع فلسفه اولی؛

فصل دوم: مبادی تصدیقی مسائل فلسفه اولی.

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب خود، چنین می ‌نویسد:

در حقيقت، فلسفة اولي پاسخي به يك نياز فطري انسان در مورد فهم زيربنایي ‌ترين افكار انساني و عام‌‌ ترين حقایق قابل فهم است. انسان با كشف اين حقایق، و درك اين افكار، نقيصه ناداني نفسش را نسبت به عام‌ ترين حقایق و زيربنایي ‌ترين افكار برطرف مي ‌كند، و به كمال لایق خود در اين زمينه خواهد رسيد، اما همان‌ گونه كه فهم درست اين گونه حقایق، نقيصه بزرگي را از انسان برطرف مي‌ كند، به همان اندازه ناداني يا نادرستي فهم انسان هم از آن حقایق، بسيار گمراه‌‌ كننده و خطرآفرين و موجب سقوط انسان در ورطه پوچي و در دره گمراهي است؛ زيرا انحراف از جاده حقيقت، در مورد عام ‌‌ترين حقایق و زيربنایي ‌ترين افكار، با انحراف از جاده حقيقت در مسائل جزئي و روبنایي ملازم است، چنان كه صحت اين دعوا را مي ‌‌توان به‌ وضوح از آثار سو‌‌ء فلسفه ‌هاي الحادي به ‌وضوح مشاهده كرد؛ از اين رو لازم است انسان همواره به اين خطر توجه نموده و افزون بر اين كه با يافتن يك فلسفه در خور تصديق، خود را از نقيصه ناداني نسبت به عام ‌‌ترين حقایق و زيربنایي ‌ترين افكار مي ‌رهاند، بايد پيوسته در صدد بررسي و تحقيق بيشتر در مسائل به ‌ظاهر كشف شده، يا ناقص كشف شده باشد، تا گرفتار جهل مركب كه بدتر از جهل بسيط است (آن هم در مورد عام‌ترين حقایق و زير بنایي ‌ترين افكار) نگردد.

چاپ دوم كتاب "گام ‌های پسین در فلسفه برین" اثر حجت الاسلام و المسلمین حسین عشاقی، با قیمت 25000 تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می ‌توانند به‌ وبگاه سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha