جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نجمی پور خراسان جنوبی

حوزه/ امام جمعه سرایان با بیان این که فرهنگ، محوری ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می شود، گفت: یکی از راه های مهم توسعه فرهنگی، اهمیت دادن به مسئله کتاب، کتابخوانی و همچنین ترویج مطالعه در بین جوانان و نوجوانان است

حجت الاسلام احمد نجمی پور، امام جمعه شهرستان سرایان در گفت  و گو با خبرنگار"«حوزه»" در بیرجند ضمن بزرگداشت ایام کتاب و کتابخوانی (16 لغایت 27 آبان ماه)، اظهار کرد: در بحث کتاب و کتابخوانی، اولین سخنی که خداوند به پیامبر اکرم (ص) فرمان داد "اقراء باسم ربک الذی خلق" است که این نشان از اهمیت بزرگ خواند است.

وی با اشاره به این که دین، فرهنگ و تاریخ ما  انس و الفتی همیشگی و دیرینه با کتاب و کتابخوانی دارد، تصریح کرد: در اهمیت این موضوع، همین بس که معجزه پیامبرعظیم الشان اسلام(ص)، قرآن کریم بزرگترین کتاب انسان ساز است.

امام جمعه سرایان با بیان این که فرهنگ، محوری ترین برگ هویتی یک ملت محسوب می شود، خاطرنشان کرد: یکی از راه های مهم توسعه فرهنگی، اهمیت دادن به مسئله کتاب، کتابخوانی و همچنین ترویج مطالعه در بین جوانان و نوجوانان است.

امام جمعه سرایان ضمن انتقاد از این که متاسفانه در جامعه امروزی، فرهنگ کتاب و کتابخوانی مظلوم واقع شده است، یادآور شد: رسانه ها نیز در این خصوص کمتر کار کرده اند.

حجت الاسلام نجمی پور با اشاره به این که بحث فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی در جامعه کار یک فرد یا دستگاه نبوده، بلکه نیازمند همت جمعی است، افزود: خانواده ها، رسانه ها، آموزش و پرورش و آحاد جامعه می توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند.

وی  با بیان این که ارزش علم و دانش در جامعه بر کسی پوشیده نیست، عنوان داشت: وقتی به سیره انبیاء و اولیا نگاه می کنیم، به اهمیت این موضوع بیشتر از گذشته پی می بریم.

امام جمعه سرایان در بحث موثر بودن شبکه های مجازی در افزایش سرانه مطالعه در جامعه نیز اذعان داشت: از طریق فضاهای مجازی می توان به معرفی کتابهای ناب و آموزنده پرداخت و در جهت ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه کوشش نمود.

حجت الاسلام نجمی پور خاطرنشان کرد: هر هفته از تریبون مقدس نماز جمعه، نیز کتاب  هایی جهت مطالعه افراد معرفی می  گردد.

وی با اشاره به پایین بودن آمار مطالعه در ایران، اظهار داشت: این موضوع بسیار نگران کننده است و مسئولان برای این موضوع، باید تدابیری بیندیشند.

امام جمعه سرایان ضمن اشاره به موضوع فرهنگ به عنوان یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری، گفت: بنا بر نظر اکثر جامعه شناسان، اقوام و ملت هایی که با مطالعه مانوس بوده و کتاب و کتابخوانی در میان آنان دارای رواج بیشتری بوده است؛ توانسته اند فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خویش به جای بگذارند و موفق تر عمل نمایند.

حجت الاسلام نجمی پور تصریح کرد: در بحث افزایش سرانه مطالعه در جامعه، باید ابتدا از خودمان شروع کرد و سپس دیگران را تشویق به مطالعه و روی آوردن به کتاب و کتابخوانی نماییم.

وی نقش آموزش و پرورش را در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در کشور، بسیار موثر دانست و افزود: سیستم آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در شکل دادن به شخصیت افراد خصوصا در دوره راهنمایی و دبیرستان دارد چرا که در این دوره ممکن است آنچه که فرد در خانواده تحت تاثیر اعضای آن یاد گرفته، به کلی تغییر داده یا اصلاح نماید.

امام جمعه سرایان در پایان در بحث ایده هایی برای تشویق افراد به مطالعه، بیان کرد: بهترین کار در این خصوص، هدیه دادن کتاب است؛ چه خوب است که در جلسات مختلف همچون عروسی، تولد و... کتاب هایی هدیه داده شده و اینگونه فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی صورت گیرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha