یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله سیداحمد علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اربعین روز پیروزی انقلاب شکوهمند کربلا است.

به گزارش  خبرگزاری حوزه از مشهد، امام جمعه مشهد در ویژه برنامه روز اربعین که با حضور زائران، مجاوران و عزاداران حسینی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به فرهنگ اربعین در اسلام اشاره کرد و گفت: اربعین عددی آسمانی است که رمز و رازهای فراوانی در آن نهفته است. انبیا و اولیای الهی همواره سنت اربعین را گرامی داشته و آثار بسیاری با این مفهوم از خود به جا گذاشته اند.

وی به زیارت اربعین اشاره کرد و افزود: امام باقر(ع) و امام صادق(ع) زیارت اربعین و عاشورا را به یکی از صحابه خود به نام صفان جمال آموزش دادند و فرمودند: صفان علاوه بر عاشورا در روز اربعین نیز خود را به کربلا و کنار جدم حسین(ع) برسان و این زیارت نامه را بخوان.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه مضامین زیارت عاشورا با زیارت اریعین متفاوت است، ابراز کرد: در زیارت عاشورا مظلومیت و غربت سید الشهدا(ع)،  ظلم و ستم بنی امیه و دشمنان خدا بر ابی عبدالله بیان شده است، در حالی که زیارت اربعین به تبیین فلسفه و پیروزی قیام امام حسین(ع) اشاره می کند.

وی به فراز «و بذل مهجته فيک» در زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) در این فراز به صراحت تمام عرضه می دارد که امام حسین(ع) تمام هستی خود را فدا کرد تا بندگان خدا را از بند جهالت، تاریکی و گمراهی رها کرده و به سوی نور، کمال و بصیرت هدایت کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه بازگشت خاندان اهل بیت(ع) از اسارت به کربلا بازگشتی پیروزمندانه بود، افزود: امام حسین(ع) می خواست مردم را از جهالت نجات دهد و این کار با شهادت امام حسین(ع) و یارانش آغاز شد و با اسارت  خاندان اهل بیت(ع) ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: زینب کبری(س) در بازگشت به کربلا پیروزی قیام کربلا را به امام حسین(ع) گزارش داد و فرمود: ای برادر شام را زیر و رو کردم و پیروزمندانه برگشتم.

آیت الله علم الهدی در ادامه به راهپیمایی عظیم اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: راهپیمایی اربعین با جمعیتی بالای 20 میلیون، مانوری در مقابل دنیای استکبار است. دشمنان و جبهه استکبار بدانند که در صورت رویارویی با این جمعیت، زوال و نابودی­شان قطعی خواهد بود.

مداحی و مدیحه سرایی مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) و قرائت زیارت اربعین از دیگر برنامه های برگزار شده در این مراسم معنوی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha