شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
 آیت الله حاج شیخ محمد فاضل استرآبادی

حوزه/ آیت الله حاج شیخ محمد فاضل(ره) اگر چه در حوزه نجف صاحب کرسی تدریس بود، ولی بر اثر فشار رژیم بعثی عراق، در سال ۱۳۵۴ هـ.ش مجبور به ترک عراق گردید و پس از ورود به ایران، در شهر بابل اقامت گزید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مازندران، آیت الله حاج شیخ محمد فاضل استرآبادی در سال ۱۳۱۴ هـ.ش در شهر نجف اشرف عراق متولد شد. پدرش آیت الله نجفعلی فاضل استرآبادی که از فضلای حوزه علمیه نجف به شمار می‌رفت، به ایران آمد و در شهر بابل اقامت گزید و در دوره خود از علمای برجسته استان مازندران محسوب می‌شد.

اساتید

حاج شیخ محمد، دروس مقدماتی علوم اسلامی را در مازندران، نزد پدر و نیز نزد آیت الله حاج شیخ محمد کوهستانی (پدر همسرش) فرا گرفت و در ادامه به حوزه علمیه نجف اشرف عزیمت نمود و درس های سطوح عالی را نزد اساتید برجسته آن حوزه از قبیل حاج شیخ مجتبی لنگرانی و حاج شیخ صدرا بادکوبه‌ای تلمذ نمود.

او سپس درس های فقهی واصولی فقهای آن عصر، حضرات آیات حاج سید محمود شاهرودی، حاج سید ابوالقاسم خویی، حاج آقا روح الله خمینی، حاج شیخ حسین حر حلّی و حاج میرا باقر زنجانی شرکت کرده و در بین شاگردان آنان، به علم و عمل و فضایل اخلاقی شناخته شد. در عین حال از محضر مرحوم آیت الله حاج آقا بزرگ تهرانی بهره‌های وافری برد.

هجرت به ایران

آیت الله فاضل اگر چه در حوزه نحف صاحب کرسی تدریس بود، ولی بر اثر فشار رژیم بعثی عراق، در سال ۱۳۵۴ هـ.ش مجبور به ترک عراق گردید و پس از ورود به ایران، در شهر بابل اقامت گزید و به شدت مورد توجه جامعه مذهبی جوانان شهر قرار گرفت، به گونه‌ای که در جریان انقلاب اسلامی ملت ایران در سال ۱۳۵۷ رهبری مبازره این شهر علیه رژیم فاسد پهلوی را بر عهده داشت و مسجد او، یعنی مسجد کاظم‌بیک بابل، پایگاه انقلابیون پرشور این شهر بود.

پس از پیروزی انقلاب به عنوان مسئول کمیته امنیتی شهر تلاش های شبانه روزی او زبانزد خاص و عام گردید.

نماینده دوره اول مجلس

در سال ۱۳۵۹ با احراز اکثریت قاطع آراء به عنوان نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، انتخاب شد.

تاسیس حوزه علمیه فیضیه

آیت الله فاضل سپس در سال ۱۳۶۳ اقدام به تأسیس حوزه علمیه فیضیه مازندران در بابل کرد که پرورش هزاران طلبه و استاد حاصل تلاش شبانه روزی این عالم می‌باشد

تالیفات و آثار

موسس فقید حوزه علمیه فیضیه بابل ، علاوه بر مجاهدت تبلیغی، تدریس، شاگردپروری، تالیفات و مقالات علمی همچون "راهنمای لمعه"، "دعا و نیایش"، "سه مقاله پیرامون عاشورا، اربعین و نوروز"، "عاشورا؛ انگیزه، شیوه و بازتاب"، "نگاهی به شخصیت و حقوق زن در اسلام و سایر ملل"، "فلسفه تفاوت های زن و مرد در حقوق اسلام"، "تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی"، "شیوه تألیف و سبک فقهی کتاب مجمع الفائده و البرهان"، "نگاهی به کتاب الحدائق الناضره"، "شیخ مفید و نوسازی فقه شیعه (۱)"، "شیخ مفید و نوسازی فقه شیعه (۲)"، "شخصیت و جایگاه علامه حلی (ره) در فقه" و "نگاهی به کتاب نفیس جواهر الکلام"  را نیز به رشته تحریر در آورده است.

روحش شاد و یادش گرامی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha