جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله بحرالعلوم میردامادی

حوزه/ استاد حوزه گفت: هیچ مانع و آسیبی بزرگ‌تر از نفس اماره و پیروی از خطوط شیطانی نیست.، بر سر راه ترویج و گسترش فرهنگ مهدویت نیست و آنهائی که می‌خواهند تبلیغ مهدویت کنند، باید ابتدا خودشان را طبق برنامه‌ی دین بسازند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود بحرالعلوم میردامادی به مناسبت نهم ربیع الاول و آغاز امامت و ولایت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به موانع و آسیب های پیش روی فرهنگ مهدویت اظهارداشت: هیچ مانع و آسیبی بزرگ‌تر از نفس اماره و پیروی از خطوط شیطانی نیست. آنهائی که می‌خواهند تبلیغ مهدویت کنند، ابتدا باید خودشان را طبق برنامه‌ی دین بسازند، از هوی‌پرستی دور باشند، از اختلاف‌افکنی اجتناب کنند.

* باهوای نفس و شعار دادن کار مهدوی انجام نمی شود

نویسنده کتاب ارزشمند « خصائص الامراء» افزود: مگر می‌شود با هوی‌پرستی کار مهدوی انجام داد و در راه حضرت تلاش نمود، ما نباید خودمان را فریب بدهیم، با اسم کار درست نمی‌شود، با شعار تنها بار به منزل نمی‌رسد، فرهنگ مهدویت، تقوی، عبودیت، ادب، اخلاق، اتحاد، مهرورزی و نجات‌غریق است. شناسنامه یک فرد مهدوی، خدمت به خلق برای رضای خالق متعال است. فرد محبّ باید ببیند محبوبش چه چیزی را دوست می‌دارد و از چه چیزی نگران است.

*تعظیم شعائر عاشورا و فاطمیه مرضی رضای حضرت مهدی (عج) است

وی ادامه داد: محبوب که حضرت حجت (عج) می باشن، از تعظیم شعائر خاصه عاشورا و فاطمیه، از تشکیل کلاسهای عقائد و تفسیر قرآن، از تشکیل خیریه و کمک‌رسانی به فقراء، از صلح و آشتی با مسلمانان و مستضعفان و مبارزه با مستکبران شاد می‌گردند، اینها باعث رشد فکر مهدوی و برطرف‌کننده موانع در جامعه اسلامی است.

استاد حوزه در ادامه به ادلّه‌ی وجود امام زمان علیه السلام اشاره کرد و افزود: مسلمان نمی‌تواند تردیدی در وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف داشته باشد، چرا که آیات و احادیث پیرامون این موضوع بسیار است، اینکه ایشان از نسل پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و نهمین فرزند امام حسین علیه السلام می‌باشند، روایات فراوان داریم. فقیه عظیم الشأن آیت الله صافی گلپایگانی دام ظله العالی در کتاب شریف منتخب الاثر که به فارسی هم ترجمه شده روایات این موضوع را آورده‌اند.

*اگر اهل مطالعه و تدبرّ باشیم به رابطه حضرت مهدی (ع) و عالم وجود را متوجه می شویم

بنیانگذار مرکز جهانی ولی عصر(عج) اظهارداشت: آیاتی که مربوط به وجود مقدس آنحضرت می باشد، در کتابهائی مثل نجم الثابت، مهدوی موعود (ترجمه جلد 13 بحارالانوار) و المحجه علامه سید هاشم بحرانی ارائه شده است، البته مهم اینست که ما اولاً اهل مطالعه باشیم و ثانیاً قلبمان را از اغراض مادی و شیطانی پاک کنیم، آنوقت می‌بینیم که وجود هستی دلیل وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، مگر عالم وجود، بدون واسطه فیض می‌تواند وجود و قرار داشته باشد.

وی به بشارت وجود منجی عالم بشریت در تورات، انجیل و قرآن اشاره کرد و گفت: برای شرح بیشتر این موضوع می توان به  کتاب مصقل صفا مراجعه کرد اما آنچه قرآن کریم می‌فرماید، آنست که ؛ «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ» .

*همه ادیان قائل به ظهور منجی عالم بشریت هستند، به جزء تکفیری های زاده دست صهیونیسم

حجت الاسلام والمسلمین بحرالعلوم میردامادی افزود: وقتی دانشمند یهودی (خاخام یعقوب بنیامین)  به وجود و ظهور او اشاره دارد ما که مسلمانیم چه باید بگوئیم؟، اهل سنت هم قائل به مهدی موعودند و تکفیری‌ها و داعشی‌ها که عامل صهیونیسم و مخالف امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند را رد می‌کنند.

استاد حوزه  با اشاره به ویژگی های امام زمان علیه السلام در قرآن کریم بیان داشت: امام زمان علیه السلام همه‌ی بزرگی‌ها و کمالات بزرگان قبل از خود را دارا هستند، یعنی عالمند، معصومند، اختیارات الهیه دارند، مبدأ صفات عالیه می‌باشند و البته یک ویژگیهای خاصی هم دارا می‌باشند، مثلاً آخرین ذخیره الهی هستند و برپاکننده حکومت واحده جهانی، « اعلموا انّ الله یحیی الارض بعد موتها.»

نویسنده کتاب « مرات الموده» در پاسخ به این سوال طول عمر حضرت، اظهارداشت: اگر بگویند یک انسان عادی در مدتهای طولانی مثلاً ده قرن زندگی می‌کند، آیا از نظر ما که به قدرت خدا مؤمن هستیم اشکال و بُعدی دارد؟  قرآن کریم می‌فرماید «انّ الله علی کلّ شیء قدیر» پس در مسئله طول عمر آن حضرت که گل سرسبد مخلوقات و عصاره مکتب انبیاء و اوصیاء هستند، برای کسی که به قدرت خدا مؤمن است اشکالی نیست، و حتی این مسئله برای ماتریالیست‌ها که معتقد به مبدأ و جهان غیب نیستند می‌تواند حل شده و بدون اشکال باشد. داستان طول عمر حضرت خضر علیه السلام و حضرت عیسی علیه السلام و بعضی دیگر از انبیاء، نشان‌دهنده قدرت خداوند متعال است.

*امربه معروف و نهی از منکر جایگاه خاصی نزد حضرت مهدی (عج) دارد

بحرالعلوم میردامادی افزود: آنحضرت مولا است و ما خادم او هستیم،  باید آنچه را او می‌خواهد در انجامش بکوشیم و از آنچه باعث رنجش خاطر آنحضرت است خود را دور نگه داریم. وظیفه ما دعا برای فرج آنحضرت است ولی این کار جای امر به معروف و نهی از منکر را نمی‌گیرد. پس همه باید در هر پست و سمتی که هستیم، به مکتب او که مکتب توحید است، خدمت کنیم و در راه آنحضرت مبارزه نمائیم.

وی با اشاره به آیه «اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ، عمل ما را خدا و رسول و ائمه می‌بینند و از نیات ما باخبرند» اظهارداشت: امام زمان علیه السلام نماینده دید و شنود خداوند متعال می‌باشند و چشم و گوش الهی دارند، اعمال ما را می‌بینند و از کارهای ما باخبرند.

*استقامت و استواری در راه دین برجسته ترین ویژگی یاران امام عصر(عج) می باشد

نویسنده کتاب « آفاق الولایة فی فقه الامامة» در ادامه به چند نمونه از ویژگی‌های یاران امام زمان علیه السلام و چگونگی کسب این توفیق را عنوان کرد و افزود: ویژگی‌هائی که در قرآن برای مؤمنین راستین آمده است و یا در خطبه‌ی امام متّقین حضرت علی علیه السلام بیان فرموده‌اند بالاترین درجه آن برای یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است، یکی از آن ویژگی‌ها، استقامت و استواری در راه دین است، «وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسقَيناهُم ماءً غَدَقًا»  کسانی که می‌گویند ما می‌خواهیم جزء یاران حضرت باشیم، بدانند با ادعا کار درست نمی‌شود. باید در این زمان که دشمنان اسلام و ایادی استکبار متحد شده‌اند، به تلاش خود در راه تقوی و عبودیت بیفزایند و برای خدا دست دیگران را بگیرند و نجات غریق باشند.

*حوزه و حوزویان  طبق آیه « نفر »  بحث امام شناسی را در اولویت قرار دهند

استادحوزه خطاب به طلاب جوان و همه کسانیکه منتظر منجی آخرالزمان هستند، گفت: حوزویان باید به حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه نزدیک‌تر از دیگران باشند، چون سربازان آنحضرت هستند. یکی از وظایف مهم که متأسفانه از آن غفلت شده، اینست که حوزویان باید طبق آیه‌ی « نفر» در حوزه به بحث امام‌شناسی اولویت بدهند. امام‌شناسی بر تمام مباحث اولویت دارد، چرا که همه‌ی عقائد حقّه و خیرات در امام‌شناسی است، «من اراد الله بدأ بکم»، اگر کسی عرفان واقعی بخواهد باید از امام‌شناسی شروع کند، عرفان بدون شناخت امام زمان و بدون توجه به قرآن و عترت، تصوّف است و تصوّف مردود خدا و رسول و ائمه اطهار است.

نویسنده کتاب « تا اقیانوس راهی نمانده » تصریح کرد: حوزویان باید قرآن را بشناسد تا از آن امام زمان را بشناسد، «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ»، باید بدانیم با قرآن‌شناسی و امام‌شناسی، عقل‌ها رشد پیدا می‌کند. شناسنامه امام زمان (عج) قرآن است و می‌دانید قرآن را باید با میزان بیان عترت شناخت. امروز کار حوزویان و علماء عاملین در این زمان سخت‌تر از دوره‌های قبل است، این زمان، زمان ارتباطات جامع و قوی است، باید از این وسائل ارتباط جمعی استفاده نمود و زیبائی‌های قرآن و عترت را به جهانیان نشان داد.

*ملت های جهان دارای فطرتی پاک و با یک کار تبلیغی با معارف اسلام آشنا خواهند شد

بحرالعلوم میردامادی علت هراس دشمنان از مهدویت را اینگونه پاسخ داد: دشمنان چرا هراس نداشته باشند؟ مسئله مهدویت و ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف یعنی ختم ظلم و جور و خاتمه‌ی حکومت‌های مستکبر و مستبد معلوم است ایادی یهود و مبدأ استکبار یعنی صهیونیست از این جریان خرسند نیستند، برای همین با مهدویت مبارزه می‌کنند و مبارزه آنها گاه از طریق انکار امام زمان(عج) است.

نویسنده کتاب « مرآة الموده » ادامه داد: آنها حتی از افراد ظاهر الصلاح که قیافه عالم‌نمایانه دارند در انکار آن حضرت استفاده می‌کنند و گاه مقابل مهدویت شخصی، مهدویت نوعیه درست می‌کنند و صوفیه را تقویت می‌کنند و گاه علی محمد باب، بها و احمدالحسن را درست می‌کنند و با اختلاف‌افکنی مکتب تشیع را تضعیف می‌کنند.

استاد حوزه تصریح کرد: دشمن، دشمن است. از دشمن توقّع دوستی و خدمت نیست، بلکه توقع از دوستان است. از حوزویان، دانشگاهیان و مردم محبّ امام زمان(عج) و هیئات ندبه‌ای، همه باید بیدار باشیم و با خدمت به آستان مقدس آن حضرت به سعادت نائل گردیم.

*برای گسترش مهدویت همه جا باید  صحبت از  امام عصر(عج) باشد

وی در خصوص گسترش فرهنگ مهدویت در روز تاجگذاری امام عصر (عج) و آنچه وظیفه داریم گفت: منتظران همه وقت وظیفه دارند کار کنند و تبلیغ کنند، دروس عقائد داشته باشند، ندبه داشته باشند، در فراق حضرت گریه کنند، به جامعه خدمت کنند، به فقرا یاری دهند، برای عبودیت ارج قائل باشند، ولی در ایام تاج‌گذاری حضرت و ایام میلاد حضرت که به دهه مهدویت مشهور است، این وظیفه بیشتر است، حوزه‌ها، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و خلاصه مساجد و حسینیه‌ها باید سخن از مهدویت داشته باشند و پاسخگوی شبهات و سؤالات در این موضوع باشند، صدا و سیما و روزنامه‌ها باید ولیّ نعمت‌مان را فراموش نکنند، از مبدأ پیروزی‌ها بگویند و از پدر مهربان بنویسند.

گفت و گو : اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha