جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی، در مسجد امام صادق(ع) تهران

حوزه/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آنچه راه را برای گسترش آموزه های حیات بخش در جامعه بشری هموار می کند و ریشه اختلاف را در جوامع اسلامی می سوزاند، فهم صحیح مرجعیت علمی پیامبر(ص)، و ائمه اطهار(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد، عصر امروز در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی، در مسجد امام صادق(ع) تهران، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم به صراحت به این حقیقت اشاره دارد که تمام انبیای الهی از نوح(ع) تا پیامبر(ص) در مسیر دستیابی به یک هدف واحد تلاش کرده و رسالت نبی مکرم اسلام(ص) در " ان اقیموا الدین و لا تتفرقو ا فیه " خلاصه می شود.

وی ادامه داد: گام برداشتن در مسیر اصلاح مبانی تکفر، اخلاق و رفتار انسان ها و شکل گیری جامعه انسانی مبتنی بر عدالت، گامی بلند در مسیر اقامه دین است، اما شاید با درنگ در معنای بلند سخن خدای متعال این استنباط شود که مراد از اقامه دین مرجعیت علمی پیامبران الهی و اوصیای آنان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: آنچه راه را برای گسترش آموزه های حیات بخش در جامعه بشری هموار می کند، فهم صحیح مرجعیت علمی پیامبر(ص)، اوصیای الهی و ائمه اطهار(ع) است و آنچه ریشه اختلاف را در جوامع اسلامی می سوزاند، همین سهم مرجعیت است.

وی افزود: اگر قرآن و عترت را به عنوان مبین مواضع دین و معرفت معرفی نماییم، قطعا مسیر اختلاف و تشتّت در جامعه اسلامی مسدود خواهد شد. لذا سهم مرجعیت علمی پیامبر(ص) و پیشوایان معصوم در قرآن و کلام الهی تبیین شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در ادامه افزود: یکی از ویژگی های آیت الله واعظ زاده خراسانی تلاش برای تفهیم مرجعیت علمی خاندان پیامبر(ص) و مرجعیت سیاسی آنان بود. ایشان بعد از تلاشی ارزشمند در مسیر فهم دین، از سال 1321 وارد حوزه علمیه مشهد شد و در محضر شیخ مجتبی قزوینی و دیگر رجال عالم مشهد به فهم معارف دین پرداخت و سپس 11 سال از محضر آیت الله بروجردی، سید محمد صدر، سید محمدحسین طباطبایی و امام خمینی (ره) در قم بهره برد و با کوله باری از علم و معرفت دوباره به مشهد بازگشت و با حضور در مجامع علمی و دانشگاه فردوسی مشهد گام های بلندی برای وحدت حوزه و دانشگاه برداشت.

وی خاطر نشان کرد: این عالم وارسته از سال 1342 به عنوان منادی وحدت برای فهم حقایق ناب دین و فهم مرجعیت سیاسی ائمه اطهار(ع) تلاش نمود و در کنار دارالتقریب المذاهب فعالیت های درخشانی داشت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با پیشنهاد تشکیل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، راه را برای تاسیس این نهاد و حرکت امت واحده اسلام در کنار قرآن و عترت همواره کرد

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد اضافه کرد: آیت الله واعظ زاده خراسانی با تدوین علوم قرآن و انتقال معارف الهی گام های بلندی برای اقامه دین برداشت

وی افزود: آیت الله واعظ خراسانی با تدوین مجموعه بیست جلدی «المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته» که مقام معظم رهبری از آن تجلیل کردند، تلاش جدی داشت تا برای فهم بلاغت قرآن و عترت و تبیین معارف الهی قدم های اثر بخشی بردارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با اشاره به ضرورت فهم مرجعیت سیاسی و علمی خاندان نبوت و ائمه اطهار(ع) گفت: تربیت علمی و دینی، تهذیب نفس و آراستگی به فضائل دینی راه را برای وحدت امت اسلام هموار می کند و آیت الله واعظ زاده بر همین مبنا عمر با برکت خود را برای فهم صحیح آموزه های قرآن در جهت ریشه کن کردن اختلافات در جوامع اسلامی صرف کرد.

انتهای پیام  313/34

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha