شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کرسی های آزاد اندیشی

حوزه/ نشست پژوهشی موسسه الحکمه با موضوع آزاداندیشی دینی از رهیافت قرآنی- روایی به همت موسسه الحکمه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام قیوم زاده در این نشست که امروز و با حضو طلاب و فضلای حوزه برگزار شد، پیشرفت علمی را لازمه اقتدار ملی و شخصی دانست و اذعان داشت: تاکید مقام معظم رهبری در جهت پیشرفت و توسعه علمی، بیانگر اهمیت فوق العاده این مهم است. ایشان بارها در فرمایشات خود تاکید فرکرده اند، کشور برای سال ها در عرصه های علمی عقب نگه داشته شده است و این خلأ، باید با نهضت علمی جبران گردد.

وی، اهتمام به برگزاری کرسی های نظریه پردازی در سال های اخیر که به تصویت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است را یکی از راه کارها و زمینه های راه اندازی نهضت علمی در کشور برشمرد و افزود: مبنای توسعه علمی در حوزه های علمی و تجربی، تولید علم و نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی است. 

عضو هیئت علمی مدعو موسسه الحکمه، دستیابی به پیشرفت های علمی در حوزه علوم تجربی را بر مبنای توسعه علوم انسانی خواند و تاکید کرد: در حوزه علوم تجربی، ابتدا نیاز مشاهده می شود و سپس تلاش برای رفع این نیاز موجب تولید علم می گردد؛ اما در علوم انسانی، پیشرفت علمی از طرح سوال حاصل می گردد.

وی، پدید آمدن فضای آزاد ابراز اندیشه، داشتن روحیه و فرهنگ ارائه نظریه و تولید علم و یادگیری چگونگی ارائه اندیشه را از مهم ترین پیش نیازهای دستیابی به توسعه علمی در یک جامعه دانست و تصریح کرد: ایجاد فضای مناسب علمی جهت ارائه آزادانه اندیشه ها، لازمه رشد علمی در جامعه است که مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید دارند؛ همچنین فرهنگ سازی و آموزش برای ایجاد فرایند آزاداندیشی  در سطح جامعه و پرهیز از عافیت طلبی در این عرصه، یکی دیگر از بایسته های نهضت علمی به شمار می آید.

حجت الاسلام قیوم زاده، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که فضای آزاد محقق را به اندیشیدن دعوت می نماید، خاطرنشان ساخت: در قرآن و سیره اهل بیت(علیهم السلام)، فضای آزاد برای اندیشیدن ترسیم شده است. در آیات متعددی از قرآن کریم، بر آزاداندیشی و ایجاد فضای آزاد برای اندیشیدن تاکید شده است از جمله اینکه خداوند در زمان خلقت بشر، به فرشتگان اجازه می دهد با طرح سوال نقادانه، درباره فلسفه خلقت انسان بیاندیشند. این آیه نشان دهنده لزوم وجود فضای آزاد طرح سوال است که از آزاد اندیشی سرچشمه می گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، طرح آزادانه اندیشه در فضاهای مناسب علمی را از مبانی گفتمان انقلاب اسلامی دانست و یادآور شد: شهیدمطهری که از معماران گفتمان انقلاب اسلامی به شمار می آید، همواره در سخنرانی های خود پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بر لزوم آزاداندیشی و ایجاد فضای آزاد در محیط های علمی و دانشگاهی تاکید داشت و ایجاد و توسعه این فضای آزاد در محیط های علمی، هم اکنون نیز از خواسته های مهم رهبر انقلاب به شمار می آید.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha