یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 406292
۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲
کتاب سکه های گداخته

حوزه/ کتاب "سکه های گداخته" (ربا در زندگی روزمره) اثر علی هوشیار از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار نشر گردید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب یادشده از چهار فصل تشکیل شده که شامل: «مباحث مربوط به ربا، تعریف، تاریخچه، ربا در ادیان و انواع ربا»، «ربا در معاملات بانکی»، «ربا در بازار غیرمتشکل پولی» و «ربا و مسئولیت افراد، جامعه و نظام» می باشد.

این کتاب نگاهی گذرا با بیانی روان و تبیینی مختصر از ربا، مسیر تاریخی و دلایل نامطلوب بودن ربا را ارائه می دهد.

کتاب مذکور موضوعات، مطالب و مصداق ‌های سودمند و کارگشایی از مسئله ربا را جمع ‌آوری کرده و در قالبی کاربردی در اختیار مخاطبان می ‌نهد تا به پاسخ ‌هایی سودمند درباره یکی از مسائل زندگی روزمره خود دست یابند و بستری مناسب برای بهبود و رشد فرهنگ دینی در مواجهه با مقوله ربا، شناخت آن و پرهیز از آن فراهم آید.

در این کتاب به تبیین ربا، جایگاه آن در اسلام، معاملات آلوده به ربا  در میان مردم ـ اعم از معاملات رایج در بورس، بیمه، بانک و بازارهای غیرمتشکل پولی ـ و در کنار آن نظریاتی را که برای مشروع جلوه دادن بهره مطرح شده، می ‌پردازد.

در پایان نیز، مسئولیت افراد، جامعه و نظام را در قبال مسئله ربا بیان کرده است. هدف این کتاب بهبود فرهنگ عمومی مردم مسلمان در ارتباط با معاملات در بازارهای مختلف، مسئله ربا و افزایش مطلوبیت زندگی در پرتو شناخت احکام آن است. در این ‌باره پاسخ ‌های مراجع تقلید گاهی مستقیم بوده و البته بیشتر اقتباس شده ‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha