جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ |۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 14, 2024
منبری

حوزه/ مدیر دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه های علمیه گفت: در حال حاضر برای مدارسی استاد اخلاق معرفی می کنند که دارای ۶۰ طلبه باشد و این یعنی سپری شدن ۴ سال تحصیلی بدون استاد اخلاق و شرایط موجود نه مناسب طلاب و نه اساتید اخلاق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سیدحسن حسینی در نشست دوره ای اساتید اخلاق در حضور آیت الله اعرافی اظهارداشت: الحمدلله طی سال جاری کمیسیون های متعددی با حضور اساتید اخلاق حوزه و بررسی وضعیت اساتید و دغدغه طلاب مورد بررسی قرار گرفته است ولی آنچه مشخص است شرایط و روش تدریس حال حاضر دچار اشکالات و آسیب های جدی است که باید اصلاح شود.

وی افزود: از زمانی که اشتغال پیدا کردم کارگروه ها و شورای راهبردی تشکیل شد، مباحث مختلفی مورد بررسی قرار گرفت که اگر بخواهیم یک نکته این جلسات که همه اساتید اتفاق نظر داشتند را مطرح کنم اینست که با تشکیل یک جلسه درس اخلاق در مدارس در سال و در یک مدرسه نمی توان شاهد اثر و آثار برجای مانده بود باید برنامه ای تدارک دیده شودکه استاد ثابت درس اخلاق در مدارس و حوزه های حضور داشته باشد.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: در گذشته پیشنهاد داده بودیم در طول سال هر نفر دو سه استان را به صورت ماهیانه یکبار حضور داشته باشد که طی برآورد ریالی که شد اعلام گردید این طرح بالای یک و نیم میلیاد تومان اعتبار نیاز دارد و این در حالیست که بودجه فعلی 150 میلیون تومان است.

مدیردفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب بیان داشت: یکی دیگر از مسائلی که اساتید در سفرهای درسی خود با آن مواجه هستند عدم همکاری لازم مدیر مدارس و حوزه ها است و یا اینکه زمانی که برای درس اخلاق می گذارند در واقع زمان خسته بودن طلاب و در واقع زمان سوخته است که متاسفانه موجب رنجش اساتید شده است.

وی اظهارداشت: امروز برپایی کرسی درس اخلاق در مدارس نیاز به بستر سازی دارد و همانطور که یک حوزه ای که شروع به کار می کند از سوی شورای گسترش مدیر و معاون آموزشی باید تعیین شده باشند ، می بایست چنین نگاهی پیرامون اساتید اخلاق و کرسی تهذیب حوزه های قرار بگیرد.

وی گفت: در شورای گسترش به مدرسه ای استاد اخلاق تعلق می گیرد که تعداد طلابشان به 60 نفر رسیده باشد یعنی حدود 4 سال یک مدرسه دارای معاونت تهذیب نیست و در واقع وقتی طلاب به پایه 5 رسیدند آن زمان می توانند دارای یک معاونت تهذیب به منظور هماهنگی و برپایی برنامه ها باشند و این یک ضعف بزرگی است و به تازگی مصوبه ای ذکر شده است که تعداد 60 طلبه را به 120 طلبه افزایش داده است که فکر کنم طلاب به پایه 12 برسند تا زا معاونت تهذیب برخوردار شوند.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به دیدار و گفت وگو با مراجع معظم تقلید و اساتید برجسته اخلاق حوزه تصریح کرد: همه این بزرگواران معتقدند که طلبه با دو بال عمل و تهذیب رشد می کند و هر دو با یکدیگر باید رشد و نمو داشته باشد در حالیکه متاسفانه اینگونه نیست چرا که طلبه تا وقتی وارد حوزه می شود تنها موضوعی که به صورت نظام مند و سازماندهی شده وجود دارد مساله آموزش و نگاه آموزشی است.

وی در پایان سخنانش به تالیف اثر حجت الاسلام و المسلمین حسیخانی پیرامون موضوع اخلاق در حوزه با عنوان « جهاد تربیتی اخلاقی » اشاره کرد و گفت: این کتاب بر اساس خاطرات و تجربه های معاون سابق تهذیب حوزه های علمیه می باشد که از سوی مرکز نشر حوزه های علمیه با عنوان « نقش تربیتی مدیارن » به چاپ رسیده و در اختیار همه اساتید اخلاق حوزه قرار می گیرد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha