جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ اختتامیه سومین همایش ملی فضای مجازی پاک

حوزه/ عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه توسعه انتخاب امروز در دنیا وجود دارد و این مسئله موجب چالش فرهنگی شده است، گفت: راه های دنبال کننده تعطیلی اینترنت قطعا به نتیجه نمی رسد؛ یک گوگل را می بندیم، کلی مسئله بوجود می آید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی امروز در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه و سومین همایش ملی فضای مجازی پاک که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، فضای مجازی ظرفیتی را فراهم کرده و تصاعد مجازی بر این محیط حاکم است، اظهار داشت: فضای مجازی دارای فضای فراگیر ارتباطی، غیرمرکزی، دیجیتال و عددی و تعاملی و الگوریتمی دارد.  

وی تصریح کرد: می توان در این محیط، برنامه تولید محتوای حوزه های علمیه را طراحی کرد که همه علما و اندیشمندان و متفکرینی که در سطح دنیا پخش هستند، کارگزار این محتوا شوند و در مصرف محدودیتی ندارد و هرکسی از هر نقطه جهان می تواند به صورت همزمان دسترسی داشته باشد.

*نوع عرضه محتوای دینی در جذب مخاطبان فضای مجازی مهم است

وی با بیان اینکه امروز وارد دنیای رقابتی شده ایم، گفت: در دنیا رقابتی فقط نمی توان فریاد زد که جنس ما بهتر است؛ نوع عرضه برای ارائه خدمات و محتوای دینی در فضای مجازی اهمیت بسیاری دارد تا مخاطب را جذب کند.

*راه های دنبال کننده تعطیلی اینترنت به نتیجه نمی رسد

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه توسعه انتخاب امروز در دنیا وجود دارد و این مسئله موجب چالش فرهنگی شده است، گفت: راه های دنبال کننده تعطیلی  اینترنت قطعا به نتیجه نمی رسد؛ یک گوگل را می بندیم، کلی مسئله بوجود می آید؛  اگر اینترنت تعطیل شود، باید سیستم مدیریت شهری، فرودگاه و برخی جراحی ها را تعطیل کرد؛ این نظام تمام شالوده های زندگی ما را گرفته است.   

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در تراز قدرت های سایبری جهان، باید قدرت سایبری پیدا کنیم، تصریح کرد: همچنین باید  سواد اینترنتی مردم را که منجر به آشنایی با این محیط و قوانین و دستیابی به مهارت های لازم می شود، تقویت کنیم.

*76درصد از فیلترشکن استفاده می کنند

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه بحث هایی در کشور می شود که فقط در حد بحث است و اقدامی نمی شود، گفت: 76درصد از فیلترشکن استفاده می کنند؛ حالا فیلتر کردیم باید هم کنیم.

وی افزود: براساس پژوهش های صورت گرفته، 70درصد مردم آمریکا معتقدند اینترنت را باید سانسور کرد و حتی شهروندان اروپایی و آمریکایی موافق ایجاد مراکز فساد اخلاقی در محله های زندگی خود نیستند.  

عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: اگر منطق حق را در فضای مجازی پیاده سازی کنیم، یک سیستم و نظام برای حق ایجاد کرده ایم اما اگر چنین کاری نکنیم، الگوریتم های دیگر ما را از بین می برند.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی افزود: با توجه به قاعده نفی سلطه، باید خودمان را در فضای مجازی در سطحی قرار دهیم که استیلای سلطه گرایان و کفار برطرف شود.

وی با بیان اینکه امروز وارد استعمار سوم(مجازی) شده ایم، گفت: استعمار سوم با استعمار اول(سرزمین گشایی) و دوم(استعمار فرهنگی با ابزار محدود) بسیار متفاوت است؛ استعمار سوم در ابزارها حرکت می کند و مسیر زندگی ما را در مسیر زندگی آمریکایی قرار می دهد.

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: یکی از بزرگ ترین و خطیرترین اقدامات ما برای نفی استیلا و پیاده سازی واحد اعتلا که باید انجام دهیم، شناخت و تسلط بر این مسیر است  و الگوریتم های پاک را در محیط اضافه کنیم.

*تقویت قدرت سایبری بهترین مقابله با دشمن است

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به اینکه بهترین مقابله با دشمن، تقویت قدرت سایبری ایران است، گفت: دشمن با تمام تجهیزات و امکانات برای نابودکردن جمهوری اسلامی تلاش می کند و مقابله با این مسئله، قدرت سایبری می خواهد.

*اینترنت پاک باید بتواند نظام عدالت گرا راه اندازی کند  

وی با بیان اینکه بهترین مقابله با چالش های تولید محتوا ایجاد سیستم عدالت گرا، تسهیل کننده زندگی مردم و بازدارنده نسبت به فساد است، گفت: اینترنت پاک فقط این نیست که در جست وجو به اطلاعات پاک برسیم؛ اینترنت پاک باید بتواند نظام عدالت گرا را پیاده سازی کند و فساد را از نظام اداری رفع کند.

وی با بیان اینکه مردم امروز در تجربیات روزانه، فساد اداری را تجربه می کنند، گفت: مطالعه ملی ما نشان می دهد که مردم اظهار می کنند در 76درصد در محیط های اداری تجربه فساد شامل رشوه، انجام ندادن کار، رانت و پارتی را داشته اند. 

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه در محیط مجازی باید ابرقدرت بود و قدرت های کوچک اثرگذاری محدودی دارند، گفت: کشورهای عضو OECD بین 11 تا 35درصد سرمایه گذاری ملی را به فضای مجازی اختصاص می دهند؛ دولت هلند در سال 2003 بیش از 50 درصد سرمایه گذاری ملی خود را اختصاص به فضای مجازی داده است.

وی تصریح کرد: کمپانی گوگل در سال 2016 درآمد آن به 86 میلیارد دلار رسید و بودجه تحقیق و توسعه آن 16.5 میلیارد دلار یعنی هشت برابر کل بودجه آموزش عالی ما است و انتظار داریم به ما تسلط پیدا نکنند!

*در سیاست گذاری ها به خصلت های جامعه ایرانی توجه شود

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در سیاست گذاری ها باید به خصلت های جامعه ایرانی توجه کرد، گفت: اگر خصلت جامعه ایرانی را ندانیم، سیاست های فرهنگی ما با شکست مواجه می شود؛ ما تلاش کردیم دین مردم افزایش پیدا کند و فساد از بین برود اما تاکنون چقدر در این زمینه موفق بوده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی، یکی از ویژگی های جامعه ایرانی را اسلام گرایی عنوان کرد و گفت: پیشرفت گرایی و تجددگرایی، توجه همزمان به عقلانیت و معنویت و کرامت و آزادگی از دیگر ویژگی های جامعه ایرانی است.

*بی توجهی به پیشرفت گرایی جامعه ایرانی با مقاومت مواجه می شود

وی تصریح کرد: اگر کسی به خصلت پیشرفت گرایی و تجددگرایی جامعه ایرانی توجه نکند و دائم به مقوله های جدید حمله کند، با مقاومت اجتماعی مواجه می شود.    

وی با بیان اینکه اکنون شاهد تزریق آسیب به جامعه هستیم، گفت: جامعه روشنفکری با نقد نظام به جامعه آسیب می ریزد و جامعه متدینین با نگرانی از آسیب ها از آسیب ها صحبت می کنند و یک اضطراب نهادینه در جامعه بوجود می آید.   

*چند میلیون از پرونده های قضایی با موضوع نزاع است

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه اکثریت چندین میلیون پرونده قضایی در کشور با موضوع نزاع است، گفت: چرا مردم دعوا می کنند و دوتا کلمه نمی توانیم حرف بزنیم؛ جامعه دعوا می کند چون اضطراب به عنوان پدیده نهادینه شده در جامعه ما آمده است و باید فضای سازگاری اجتماعی را تقویت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به بحث کرامت و آزادگی به عنوان یکی از شاخصه های جامعه ایرانی، افزود: ما ضمن اینکه باید سیاست های فیلترینگ را قطعا انجام دهیم، اما دائم درباره آن صحبت نکنیم؛ صحبت کردن زیاد درباره فیلترینگ موجب آسیب زدن به سیاست ها می شود؛ قدرت فیلترشکن ها را هم بالا ببریم اما به انسان و کرامت انسانی هم احترام بگذاریم؛ گاهی اوقات در جست وجوهای واژگان معمولی به دلیل عدم فیلترینگ هوشمند، صفحه بالا نمی آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز خطا پنهان نمی ماند و بر مبنای آشکار بودن خطا باید مدیریت اجتماعی کرد، گفت: تا چند روز گذشته، سه میلیارد و 570 میلیون جمعیت متصل به اینترنت و یک میلیارد و 530 میلیون وب سایت داریم.

*نیازمند پورتال قدرتمند برای ارائه اندیشه اسلامی هستیم

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: ما امروز پورتال های ابرقدرت در جمهوری اسلامی می خواهیم و باید یک پورتال قدرتمند برای ارائه اندیشه اسلامی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی تصریح کرد: اینکه هرکسی راه بیافتد وب سایت، وبلاگ و یک صفحه در اینستاگرام و توئیتر ایجاد کند، چندان تاثیرگذار نمی تواند باشد؛ بنده مخالف این هستم که ظرفیت خودمان را در توئیتر، فیس بوک و ویکی پدیا بگذاریم.  

*حضور ارکان نظام در شبکه های اجتماعی فیلترشده یک تناقض بزرگ است

وی افزود: این تناقض بزرگی است که شبکه های اجتماعی را فیلتر می کنیم اما ارکان نظام از همه سران نظام، وزرا و مسئولان کشور در آن حضور دارند.

عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه با بیان اینکه اگر داده های حق را افزایش دهیم، کلیک موس باطل افزایش پیدا نمی کند، گفت: باید داده و خدمات مبتنی بر حق در این محیط توسعه پیدا کند.

*ظرفیت حوزه های علمیه در فضای مجازی از نوشتاری به چندرسانه ای متمایل شود

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه محتوای صوتی و تصویری عمده ترین بخش ترافیک داده در فضای مجازی است، گفت: در سال 2013، 29درصد داده ها ویدئو، صدا و تصاویر بودند اما در سال 2018 به بیش از 89درصد می رسد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های حوزه علمیه باید از نوشتاری به صوتی و تصویری تبدیل شود، گفت: به کلیپ های کوچک و فرآیندهای صوتی تصویری گسترده باید توجه بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha