شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل

حوزه/ مسئول امور صیانت حوزه های علمیه بیان کرد:حوزه در حد توان خود سعی کرده از ورود افراد مدعی طب اسلامی که عقبه علمی، تجربی و پژوهشی ندارند، در بدنه حوزه جلوگیری کند؛ ازطرفی به دنبال ایجاد گروه های فعال جهت توسعه تلاش های علمی برای کار در این زمینه بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین فاضل امروز در جلسه مشترک بررسی مسایل مرتبط به طب اسلامی با حضور مدیر حوزه‎های علمیه، معاون وزیر بهداشت و مسئول نمایندگی نهاد ولی فقیه در دانشگاه‎ها گفت: جلسات متعدد و مشترکی بین حوزه و وزارت بهداشت در خصوص مسایل مرتبط به طب اسلامی، به منظور توسعه این بحث و همچنین مقابله باسوء استفاده گری در این زمینه برگزار شده است.

وی افزود: مساله طب اسلامی از جمله مواردی که همچون دانش های دیگری که به اسلام مرتبط می‎شوند، در این مواجه دو شکل متفاوت از تلقی دین و این علوم را در مقابل خود می‏‎بینند.

مدیر مرکز امور صیانت حوزه بیان کرد: در شکل اول، مساله دین حداکثری مطرح می‎شود که در طول تاریخ اسلام تا کنون نظرات بسیاری از سوی علما و دانشمندان و صاحب نظران دینی در این خصوص بیان شده است.

وی گفت: این گروه بیان می کنند، قرآن کریم همه حقایق و چیستی و از حل همه مشکلات عالم چه در بخش مادی و چه معنی را بیان کرده است و باید از خود قرآن و مبانی دینی این اسرار را کشف کرد.

مدیر مرکز امور صیانت حوزه های علمیه  اظهارکرد: در کنار این مساله برخی نظرات نیز حامی نظریه دین حداقلی هستند؛ یعنی قرآن و معارف دینی، تنها نقشه راه را برای ما بیان کرده اند و سفارشات قرآنی و نبوی در خصوص جستجوی علم ما را به علم آموزی ترغیب می کنند، نه اینکه تمام دانش ها را در قرآن دنبال کرد.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل بیان کرد: این مساله صرفا مخصوص طب نیست و در خصوص علوم دیگر نیز چنین مسایلی وجود دارد؛ حوزه در حد توان خود سعی کرده از ورود افراد مدعی طب اسلامی که عقبه علمی و تجربی و پژوهشی ندارند، در بدنه حوزه جلوگیری کند؛ از طرفی به دنبال ایجاد گروه های فعال جهت توسعه تلاش های علمی برای کار در این زمینه بوده است.

وی گفت: امروزه مردم برای درمان بیماری‎های صعب العلاج به هر راهی دست می زنند و این مساله زمینه سوءاستفاده برخی افراد را فراهم کرده؛ در این زمینه بسیار باید مراقب باشیم که هر چیزی را به اسم اسلام ترویج نکنیم و هر مساله ای را به عنوان طب اسلامی به مردم تجویز نکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل اظهارکرد:برخی افراد هستند که قطعا در زمینه طب دارای تجربیاتی هستند و نباید آنها را حذف کرد؛ ولی باید با این فعالیت با پژوهش و علم و تجربیات بشری در کنار هم قرارگرفته و سامان گیرد؛ در این زمینه تذکرات لازم نیز به این افراد داده؛ معاونت های علمی و پژوهشی حوزه در حال ایجاد زمینه های این امر هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha