دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
دکتر عباس صالحی

حوزه/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنایت مراجع عظام و علمای حوزه را نسبت به خود و دولت سرمایه ای بزرگ دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، سیدعباس صالحی شب گذشته  در جمع خبرنگاران قمی با بیان اینکه رسانههای قم امروزه بخشی از هویت قم را تشکیل می ‏دهند، در تشریح فعالیت های سه روزه خود در قم گفت: بخش اول دیدار با مراجع و علما و روحانیت بود؛ در این سفر خدمت شش تن از مراجع عظام تقلید، آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، سبحانی، نوری همدانی و علوی گرگانی رسیدیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر این مطلب که در این سه روز با آیات استادی، اعرافی، سعیدی، حسینی بوشهری و خاتمی نیز دیدارهایی داشتیم تصریح کرد: برگزاری دو جلسه با هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و هم اندیشی با حضور 20 تن از علما و فضلا در مرکز خدمات حوزههای علمیه از دیگر برنامه های بنده در این سه روز بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این دیدارها، پیام ریاست جمهوری به حضور مراجع و علما تقدیم شد؛ امید است که دولت بتواند در این دوره چهارساله قدم های نیمه تمام دوره قبل را با سرعت ادامه دهد و مسیر رو به رشدی را فراهم کند.

صالحی اظهارکرد: از دیگر سوی، مراجع عظام و علما و روحانیت معظم نیز نسبت به رئیس جمهوری نیز ابراز محبت کردند که این عنایت ها بسیار خوشایند بود؛ فضای همدلی که در کشور  بسیار امید بخش است؛ نگاه مراجع و علما و فضلای حوزه دید مثبت و پر امیدی به کابینه بود.

وی گفت: بخشی از این دیدارها به ارایه گزارش فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد و دولت دوازدهم گذشت؛ حوزه دین، فرهنگ و هنر و رسانه و فضای مجازی، حوزه آموزش های فرهنگی و پژوهش‏های فرهنگی و فعالیت های فرهنگی خارج از کشور و همچنین حوزه های حمایت های فرهنگی و هنری و رسانه ای از بخش هایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد در آنها فعالیت دارد.

وی تصریح کرد: دریافت رهنمودها و دیدگاه بزرگان حوزه در خصوص عرصه های فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر بخشهای این دیدارها بود که این نظرات قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش چهارم این دیدارها، پیگیری فرصتهای تعامل وزارت ارشاد با نهاد دیرپای حوزه و روحانیت بود؛ همانگونه که در سخنان خود در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کردم، دین داری، معرفت و محبت اهل بیت(ع) و فرهنگ و هنر ایرانی، سه ضلع فرهنگی ایران هستند که قطعا روحانیت و حوزه تعامل فعالی در این حوزه ها خواهد داشت.

وی افزود: در نشستهایی که خدمت مراجع و علما و موسسات موثر دینی در قم رخ داد، پیش گفته هایی برای این تعامل مورد بحث قرار گرفت و قرار شد که این گفتگوها به شکل خاص در یک برنامه تنظیم شده ادامه پیدا کند؛ به گونه ای که این وزارت از حداکثر توان حوزه بهره ببرد و حوزه نیز متقابلا در عرصههایی که ظرفیت دارد این وزارت را یاری نماید.

وی گفت: بخش دوم از دیدارهای بنده، مرتبط به فضای استان قم بود؛ جلسه ای در شورای اداری استان برگزار شد؛ به همراه افتتاحیه پروژههای هفته دولت و بیان خط ارتباطی قم و دولت و گفتگوهای مثبت بنده با استاندار از مباحثی بود که در این سه روز انجام شد.

وی افزود: همچنین در جلساتی که با فعالان فرهنگی انجام شد گزارشی از فعالیت‎های قرآنی و دینی واصل شد و مباحثی نیز پیرامون بهتر شدن فعالیت آنها طرح شد.

صالحی تصریح کرد: قم پس از چهار دهه به عنوان یک شهر تراز نگریسته می شود و اگر فاصله ای با آن تراز اصلی داشته باشیم نه تنها برای قم بلکه برای نظام وانقلاب نیز مطلوب نیست؛ خوشبختانه بهره های معنوی در این سفر حاصل شد؛ در اولین سفر تکلیفی ما خوشبختانه به حرم کریمه اهل بیت(ع) مشرف شدیم و این مساله با ایام مبارک عرفه نیز تقارن پیدا کرد که این مساله یک توفیق عظیم الهی بود.

وی گفت: شناختی که علمای عظام از بنده داشتند در این جلساتی که خدمت این حضرات داشتیم منجر به ابراز لطف های زیادی شد که این مساله سرمایه بسیار بزرگی برای بنده است و قطعا دغدغه های به حق مراجع و علما و فضلای حوزه نیز به شکل جدی دنبال می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نهاد دین به عنوان یک نهاد دیرپا و کهن و تخصصی نباید به یک نهاد عامیانه مبدل شود؛ نهاد دین کم اهمیت تر از نهاد علم و پزشکی و ... نیست ولی شاهد آن هستیم که نسبت به نهاد علم این حساسیت وجود دارد که به شب علم ها توجه نکنیم؛ به همین میزان نیز باید نسبت به نهاد دین حساسیت داشته باشیم.

دکتر صالحی گفت: نباید آبشخورهای دینی را از گذرگاههای عوامانه و سطحی و خرافی و متحجرانه بگیریم؛ قرار نیست که وزارت ارشاد هنجارهای دینی را از موج‏هایی بگیرد که در دین ریشه ندارد؛ ما به عنوان یک نهاد مصرف کننده با اطلاعات و آشناییهایی که با نهادهای دینی تلاش داریم که به آبشخورهای دینی وصل شویم.

وی عنوان کرد: شخص ریاست جمهوری تاکید بسیاری روی مساله فضای مجازی دارد و جلسات به شکل ماهیانه برگزار شده است و فردا نیز این جلسه با حضور شخص رئیس جمهور برگزار می شود؛ فرصت بودن فضای مجازی از نظر اشتغالی و فرهنگی برای دولت مهم است ولی هیچگاه از آسیب های فضای مجازی غافل نیست.

صالحی با ذکر این مطلب که فضای مجازی همچون حوزه رسانه است، تصریح کرد: رسانهها فرصت بوده و هستند و دارای ابعاد مثبت و منفی بوده و هستند؛ دغدغه مراجع نیز در زمینه آسیب ها است که دغدغه به حقی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر این مطلب که هویت یابی در فضای مجازی از جمله مباحث بسیار مهم در این عرصه است گفت: اینکه افراد با هویتهای ناشناس در فضای مجازی حضور پیدا میکنند فرصت آسیبزایی را بالا برده است؛ در یک سال گذشته تلاش بسیاری برای شناسایی موبایلهای ناشناس انجام شد؛ هویت سازی برای شبکه‎های پر مخاطب نیز در این دولت دنبال شد که این مساله ایمنی و امنیت به بار میآورد.

وی تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات فرصت بهره بری اطلاعات در درون شبکه داخلی پدید می آید و مراجع عظام نیز روی این مساله تاکید خاصی داشتند که دولت به دنبال نهایی کردن و عملی کردن این طرح است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha