جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام قطبی

حجت الاسلام والمسلمین قطبی، تبیین ابعاد چهار مقوله ارتباطات و تعاملات، آسیب‌های نوپدید، فرهنگ و هنر و علم و فناوری را در موضوع آینده‌پژوهشی مهم دانست و گفت: از طریق آینده‌پژوهشی باید بینش، روش و منش خود را برای جهان آتی آماده کنیم و بتوانیم با یک شناخت صحیح از اتفاقات آینده، آن را مدیریت کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان  حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه طلاب جدیدالورود سطح 3 موسسه آموزش عالی بانو مجتهده امین، اظهار کرد: توجه به آینده جهان و اتفاقاتی که نشانه‌هایی از آن‌ها امروزه مشهودِ است و تعیین و تعریف جایگاه روحانیت و رسالت طلاب و مبلغین حائز اهمیت است که باید با روش‌های مختلف پژوهش به آن دست یافت.

وی با بیان اینکه از طریق آینده‌پژوهشی باید بینش، روش و منش خود را برای جهان آتی آماده کنیم و بتوانیم با یک شناخت صحیح از اتفاقات آینده، آن را مدیریت کنیم، تصریح کرد: تبیین ابعاد چهار مقوله ارتباطات و تعاملات، آسیب‌های نوپدید، فرهنگ و هنر و علم و فناوری در موضوع آینده‌ پژوهشی مطرح است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: در حوزه ارتباطات فضای فیجیتال به جای دیجیتال در حال گسترش است که ترکیبی از دیجیتال و فیزیک است، پیش بینی می‌شود تا یک دهه آتی، بالغ‌بر 220 میلیاردشی فیزیکی با اینترنت اتصال داشته باشند و به‌صورت هوشمند برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ادامه داد: با توجه به این فضا، باید حوزویان شرایط آتی را بسنجند  و بررسی کنند که نقش مبلغین  در این عرصه جهانی چگونه خواهد بود، آیا پر رنگ تر و یا کم رنگ تر می‌شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی  اصفهان خاطرنشان کرد: دومین موضوع  که در آینده  مورد توجه قرار می‌گیرد، تسلط بر مرزهای گفتمانی بر مرزهای جغرافیایی حاکم می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز مرزهای گفتمانی خطی نیست، گفت: امروز قبیله سازی و فرقه سازی با گذشته متفاوت شده است که شاید از طریق همین تسلط مرز گفتمانی بر مرز جغرافیایی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی ابراز کرد: یکی از موضوعاتی  که در آینده رقم می‌خورد، توسعه ابزار و محصول و رسانه  و جایگزینی آن به جای انسان است، محصول به شدت  در جهان توسعه خواهد یافت، بنابراین حوزویان و مبلغین باید با آینده‌ پژوهی جایگاه استفاده از ابزارها و محصولات را در راستای تبلیغ  دین را تعریف کنند،شاخصه های ابزارهای آموزش  مسائل دینی را تبیین کنند.

وی اضافه کرد: خلاقیت سرمایه اصلی جوامع است، هرکسی خلاقیت داشته باشد حاکم بر دنیا است، اگر قدرت اندیشه ورزی، خلاقیت  و تفکری خود را افزایش ندهیم، خواهیم مُرد، لازمه خلاقیت حساسیت نسبت به محیط پیرامون است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز کرد: براساس مشهودات، در آینده ما چیزی به نام حریم خصوصی نخواهیم داشت، که امیدواریم مبلغین و طلاب برای مدیریت آینده  و آسیب‌های آن  برنامه ریزی وپژوهش کنند.

وی متذکر شد: نابود شدن حریم خصوصی یکی از بزرگترین آسیب‌های نوپدید است که هرچه  پیش برویم، بیشتر می شود، نسل آینده در خطر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی بیان کرد: مفهوم سبک زندگی  امروزه دچار به هم ریختگی شده است، به این معنی  که آداب و رسوم ها و قواعد مرسوم به هم ریخته شده است و در آن واحد در حال تغییر است.

وی به بحث اسطوره بافی براساس تخیلات ذهنی برای نوجوانان ما به جای تبیین اسطوره‌های تاریخی  و همچنین تأثیر موسیقی در عرصه آینده اشاره کرد و گفت: برای فرزندان ما  که آینده‌سازان جهان هستند، اسطوره‌هایی ساخته‌ و پرداخته می شود که جایگزین مباحث دینی و اسطوره‌های دینی و ملی ما شده است، طلاب سطوح عالی حوزه باید به این مقوله نظر داشته باشند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی بیان کرد: آینده از آن موسیقی است، که قدرت تأثیرگذاری فوق‌العاده‌ای دارد، منظور از موسیقی پاپ خواندن نیست، بلکه کارکردهای متنوعی دارد، شناخت موسیقی برای رسیدن به اهداف خود چون افزایش قدرت فهم و درک جامعه برای مسائل ارزشی یک ضرورت است  که در آینده نه‌چندان دور باید اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha