جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
همایش «تبیینی-مطالبه ای بازگشت بعد از ۶۳ سال»

حوزه/ نفت یک ماده و وسیله انقلابی در صنعتی شدن و پیشرفت کشور است؛ اما نیاز به مدیران لایق دارد؛ همانند صنایع دفاعی کشور که از صفر به این پیشرفت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دکتر ابراهیم رزاقی شب گذشته در همایش «تبیینی-مطالبه ای بازگشت بعد از 63 سال» که در سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، با اشاره به این که نفت یک نعمت خدادادی است، اظهار داشت: نفت باعث رشد تکنولوژی، ماشین آلات و صنعت شده است.

وی با بیان این مطلب که در ابتدا زغال سنگ و سپس نفت کشف شد که بعدها آرام آرام با دیگر صنعت ها ارتباط برقرار کرد، اظهار داشت: همچنین تمام کشور ها از نظر اقتصادی مستقل بوده؛ به اندازه نیاز خود تولید داشته و از آن استفاده می کردند؛ اما در این میان، برخی کشورها بیش از نیاز خود تولید کرده و آن را به سایر کشورها می فرستادند.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: هند، نخستین کشوری بود که انگلستان از آن استفاده استعماری کرد و صنایع دستی تولید آنها را به دیگر کشورها می فروخت.

دکتر رزاقی با اشاره به اینکه آمریکایی ها برای خوداتکایی، لوازم انگلیس را داخل دریا ریختند تا پیشرفت کنند، خاطرنشان کرد: نفت یک ماده و وسیله انقلابی در صنعتی شدن و پیشرفت کشور است؛ اما نیاز به مدیران لایق دارد؛ همانند صنایع دفاعی کشور که از صفر به این پیشرفت رسیده است.

وی افزود: برخی می گویند که نفت سبب فقر ایران شده است که من با این جمله موافق نیستم؛ بلکه آن را یک نعمت برای پیشرفت کشور می دانم.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که در ابتدا انگلیس بر نفت ایران حکومت می کرد، عنوان داشت: در ابتدا انگلیس همه کاره ایران بود و بر نفت ایران هم حکومت می کرد؛ اما بعدها به دلیل کمرنگ شدن این مسئله، قحطی را در سراسر ایران آوردند تا از این طریق رضا شاه را در ایران شاه کرده و با او قرارداد نفتی برای بردن نفت ایران بستند.

وی ادامه داد: در دولت مصدق برای حدود 3 سال اقتصاد ایران بدون نفت مدیریت شد که در آن زمان صادرات از واردات بیشتر بود؛ اما طولی نکشید که با کودتای 28 مرداد در ایران، آمریکا هم به انگلیس اضافه شد و با همکاری چند کشور در این کنوانسیون نفتی شریک شدند.

دکتر رزاقی با اشاره به این که در ابتدا نفت را در ایران فراوری کرده و می بردند، گفت: در سیاست جدید این مسئله به وجود آمد که نفت را خام دریافت کنند و از 28 تن آن روز به 300 میلیون تن امروز رسیده است.

وی ادامه داد: آنها به دنبال این بودند ایرانی به وجود بیاید که نفت را برای واردات بفروشد و دلارهای نفتی خود را برای واردات مصرف کند؛ امروز دولت ما با نفت اداره می شود و شاهرگ او در اختیار خارجی هاست که آیا نفت بخرد یا نه؟ آیا به او کالا بدهد یا نه؟

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: در ابتدای انقلاب که خارجی ها از ایران رفتند، نفت ایران را نخریدند؛ اما این مسئله باعث افزایش قیمت نفت ایران شد که توانست اقتصاد کشور را اداره کرده و از آن زمان تفکر تولید داخلی به وجود آمد.

وی ابراز داشت: اما با فوت امام خمینی(ره) این تفکر به نوعی از بین رفت و شروع به فروش نفت کردند و رئیس جمهورهای ایران سیاست های لیبرال را انتخاب کردند؛ سیاست های لیبرال می گوید که هرچه دولتی است، خصوصی کنید، مزد و حقوق را تثبیت کنید؛ یعنی فقیر کنید؛ ثروتمندان را تقویت کنید چون این ها سرمایه گذاری می کنند.

دکتر رزاقی ادامه داد: اما در کشورهای خارجی همانطور که گفتم مثل آمریکایی ها که کالای انگلیسی را در دریا ریختند تا کشورشان پیشرفت کند، می گویند از ثروتمندان مالیات بگیرید؛ کالای خارجی نخرید و اجازه وارد شدن را ندهید؛ حقوق گمرکی بگیرید، که آنها با رعایت این مسائل کشور خود را صنعتی کردند.

وی افزود: اما در کشور ما چه اتفاقی افتاد؟ در کشور ما از سرمایه داران مالیات نگرفتند؛ مجازات ها را عقب انداختند، چند هزار میلیارد اختلاس می شود، می گویند این اختلاس نبود؛ بلکه معوقه بوده است؛ از طرفی هم برای واردات، دلار ارزان می دهند که همه دنبال واردات باشند؛ امروز زعفران ایران ارزان تر از داخل کشور به آمریکا صادر می شود؛ امروز ما به تولیدکنندگان خارجی یارانه می دهیم که به داخل ایران بیایند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از مسئولان امریکایی می گوید، افرادی در ایران هستند که سیاست های ما را پیاده می کنند و یا در مسئله هسته ای گفتند که ما صنعت هسته ای ایران را بدون یک گلوله بستیم.

دکتر رزاقی در پایان با اشاره به کشورهای پیشرفت دنیا، عنوان داشت: ما امروز کشورهای پیشرفته ای همانند چین و ژاپن در دنیا داریم که پایگاه های آمریکایی در آن وجود داشته و آن کشور بدون اجازه آمریکا هیچ کاری نمی تواند بکند؛ آمریکا به دنبال ایرانی اینگونه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha