جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ همایش وقف قرآنی و تجلیل از حافظان برتر قرآن کریم استان قم

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امورخیریه قم با اشاره به اهمیت وقف های قرآنی، میزان این وقف ها را نسبت به وقف های سایر وقف ها کم دانست .

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت‎الاسلام  حسینی مقدم شب گذشته در همایش وقف قرآنی که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به سنت وقف در اسلام گفت: یکی از مهمترین فعالیت های امام علی(ع) در 25 سال خانه نشینی، وقف کشت و زراعت و چاه هایی بود که پس از تولید ثروت، آن ها را در راه خدا وقف می کردند.

وی افزود: امام علی(ع) ثروت ایجاد شده را در راه خدا صرف می کردند؛ اگر ایشان به دنبال انباشت ثروت بودند چنین کاری نمی کردند؛ قطعا جمع آوری ثروت از مسیر مشروع ، هیچ منعی ندارد، اما ایشان این ثروت انبوه را در اختیار جامعه قراردادند و هنوز هم ابیار امام در مسیر مسجد شجره معرف حضور حجاج است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه  قم بیان کرد: امام علی(ع) این ثروت را به فعلیت رساند و همه آن را در قالب سنت حسنه وقفی که پیامبر عظیم الشان، پایه گذاری کرده بودند در مسیر نیازهای جامعه وقف فرمودند و این مساله پیام بزرگی برای همه اقشار و آحاد مسلمانان است.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) را متولی و مدیر موقوفات پس از خویش تعیین کردند که این عمل پیامبر، از ابعاد مختلفی قابل تحلیل است؛ یکی از ابعاد قابل تحلیل، آن است که زنان می‎توانند در عرصه فرهنگ و اقتصاد، حضور اثرگذار داشته باشند.

حجت‎الاسلام حسینی مقدم قم اظهارکرد: اگر امام علی(ع) در حدیث نورانی خویش بین علم و ثروت مقایسه کردند، به دنبال مضموم دانستن هرگونه ثروتی نبود؛ اگر ثروت در اختیار رفاه افراد اندکی از اجتماع قرار گیرد و به نیازمندان و گرفتاران توجه نشود، آن ثروت اندوزی قطعا مضموم است و به همین خاطر، قرآن کریم زمانی که از انفاق سخن می گوید هم به انفاق تشویق می کند و هم توصیه های جانبی سازنده آن را متذکر می شود؛ از جمله اینکه خداوند بیان می کند که انفاق باید در مسیر خدا باشد.

وی افزود: همچنین خداوند بیان می کنند که کسانی که انباشت ثروت می‎کنند و آن را در راه خدا انفاق نمی‎کنند را به عذاب الیم هشدار دهید؛ همچنین این فرمایش قرآن را باید نصب العین کرد که صدقات خود را با منت گذاشتن و اذیت کردن از بین نبرید.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه قم بیان کرد: رفاه طلبان بی دردی هستند که خون جامعه را می مکند و به نیازمندان توجه نمی کنند؛ امام علی(ع) همه مسلمانان را به حل مشکلات مردم و مستمندان و نیازمندان سفارش کردند.

حجت‎الاسلام حسینی مقدم اظهارکرد: وقف در کشور ما در عرصه سیدالشهدا(ع) و زنده نگاه داشتن فرهنگ اهل بیت(ع) به حدی گسترده است که به جرات می توان گفت که این فضا در جامعه لبالب است ولی در عرصه قرآنی موقوفات ما در حد صفر است.

وی افزود: برادران اهل سنت گاهی بیان می کنند که شیعیان به قرآن کم توجه هستید؛ البته در مقابل ما نیز توقع داریم که توجه آنها به عترت، بیش از این حد باشد ولی در کل باید گفت که وقف قرآنی بهترین وقف‎ها است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه قم  بیان کرد: به برکت همین موقوفات قرآنی، نهضت قابل تجلیلی برای گسترش روح و فضای قرآنی در جامعه شکل گرفته است؛ امسال 7 هزار نفر از علاقه مندان به حفظ قرآن کریم در طرح حفظ قرآن تحت پوشش هستند و برای اولین بار مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن در امامزاده جمال کار خود را آغاز کرده است.

وی گفت: مراجع عظام تقلید پس از شنیدن آمار فعالیت های قرآنی اوقاف این سازمان را در این جهت مورد عنایت قراردادند که افتخاری برای این سازمان است و در این زمینه امیدواریم که طرح حفظی که با انگشت اشارت رهبری شکل گرفت، به بهترین شکل مسیر خود را بیابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • وقف IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
    0 0
    کلا کمتر از یک درصداز کل وقف به قرآن اختصاص داده میشه، تازه اون بیشتر برای خرید قرآن و مفاتیح نه کار قرانی!!!!!