جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ مراسم رونمایی از کتاب میراث خلیل

حوزه/ مراسم رونمایی از کتاب «میراث خلیل» اثر حجت الاسلام مرتضی حسینی کمال آبادی، امروز در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام سید محمود طیب‌حسینی در این مراسم که در پژوهشکده ادیب فقه جواهری در قم  برگزار شد، با اشاره به اهمیت علم لغت گفت: این علم، اولین نیاز هر محصل علوم دینی است و در هر مسئله‌ای به ناچار باید به سراغ این علم رفت.

وی افزود: دانستن علم لغت و تسلط به معانی مختلف حدیث، به‌قدری اهمیت دارد که تحقیق در یک لغت، گاهی معنا را عوض می کند، لذا خطاهایی که امروز در حوره لغت وجود دارد منشأ آن ناآگاهی و برداشت نادرست است.

حجت الاسلام طیب حسینی خاطر نشان ساخت: نیمی از فهم های نادرست و برداشت های ناصحیح از آیات و روایات به دلیل فهم نادرست از لغت است و اگر ما یک تحقیق عمیقی در لغت داشته باشیم و بررسی های عمیق کنیم، ظرفیت های جدیدی از حیث معنا به دست ما می آید.

وی گفت: به عنوان مثال، یکی از برداشت های ناصحیح از لغت«لیلة‌الرغائب» است که در میان عموم، به معنای شب آرزوها معنا می شود و حال آنکه وقتی به کتاب لغت مراجعه می کنیم، می بینیم که به معنای«عطاهای بزرگ» است و تنها هم به صورت جمع استعمال می شود.

سخنران این مراسم گفت: مشکلی که امروزه ما در بحث لغت داریم، قیاس در لغت است؛ به این صورت که اگر معنای یک کلمه رو یاد گرفتیم، فکر می کنیم که تنها همان یک معنا صحیح است و آن کلمه همه جا باید آن معنا را بدهد؛ لذا باید به سراغ سماء رفت و با مراجعه به کتاب های لغت مورد اطمینان دید که چه معناهای دیگری نیز آن کلمه دارد، چرا که بعضی لغات هستند که مثلاً در ثلاثی مجرد یک معنا می دهد و در ثلاثی مزید معنای دیگر.

وی در پایان با اشاره به اهمیت آشنایی کامل با علم لغت، طلاب را به گذراندن دوره های آشنایی با لغت دعوت کرد و گفت: باید نحوه استفاده از کتب لغت آموزش داده شود و همچنین از انجام خطاهایی که منشأ آن بدفهمی لغت است، دوری کرد.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha