شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
آل هاشم

حوزه/ آیت الله آل هاشم قیام ۱۹ دی مردم قم را موجب سرعت بخشی حرکت انقلاب اسلامی دانست و مردمی و اسلامی بودن را از شاخصه های نهضت امام خمینی(ره) عنوان کرد.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با بیان اینکه ۱۹ دی نقطه آغازی برای پایان حکومت طاغوتی پهلوی بود، اظهار داشت: موج خروشان مردم قم در دی ماه سال ۱۳۵۶ چنان رویدادی را رقم زد که طومار رژیم منحوس پهلوی را در هم پیچید.

وی با بیان اینکه ۱۹ دی موجب برگزاری بزرگداشت چهلم شهدای قم و تبریز در شهرهای مختلف شد، تصریح کرد: نخستین چهلم شهدای قم در شهر تبریز و  با حضور مردم غیور آذربایجان برگزار شد که قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز را در پی داشت که به دنبال آن، مردم شهرهای دیگر نیز به پا خاستند.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اقدام روزنامه اطلاعات در درج مقاله توهین آمیز نسبت به مقدسات دینی و مرجعیت شیعه، تصریح کرد: مردم دیندار قم و طلاب در برابر این مقاله توهین آمیز از خود عکس العمل نشان دادند، این مقاله با نام مستعار احمد رشیدی مطلق نوشته شده بود که حاوی مطالب تندی علیه امام راحل بود، این مقاله امام خمینی (ره) را نشانه رفته بود و ایشان را مردی بی اعتقاد و دست نشانده استعمار خوانده بود که بی جواب نماند.

آیت الله آل هاشم همچنین با بیان اینکه قیام ۱۹دی قم، انقلاب اسلامی را وارد مرحله تعیین کننده ای کرد، ابراز داشت: در اثر این قیام، رویدادهای سرنوشت سازی به صورت زنجیروار در سطح کشور شکل گرفت، بطوری که مبارزان و در رأس آنان امام خمینی(ره) بهتر و بیشتر از پیش از نتایج آن استفاده و روند پیچیده نهضت را به سمت پیروزی حتمی هدایت و رهبری کردند.

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: اهمیت قیام ۱۹دی قم در این بود که حرکت روبه پیش انقلاب اسلامی را شتاب بخشید و ویژگی اسلامی و مردمی بودن نهضت امام خمینی(ره) را ثابت کرد.

وی سرکوب شدید قیام عمومی مردم قم را باعث به اوج رسیدن اعتراضات و راهپیمایی ها در اغلب شهرهای ایران دانست و اظهار داشت:پس از قیام ۱۹ دی مردم قم و تداوم آن در شهرهای تبریز و ... رژیم پهلوی را دچار بحران عمیق کرد که پس از آن شاهد فراهم شدن زمینه تشکیل انقلاب اسلامی بودیم.

آغاز حرکت حوزه های علمیه و روحانیت در خط امام

آیت الله آل هاشم در ادامه به نتایج و پیامدهای قیام ۱۹دی مردم قم اشاره کرد و ابراز داشت: قیام مردم قم، سازش شاه و کارتر و تو خالی بودن شعار فضای باز سیاسی شاه را به مردم نشان داد و ثابت کرد که شاه از حرکت مذهبی سیاسی به رهبری روحانیت و در رأس آن ها امام راحل بیش از هر حرکت سیاسی دیگر وحشت دارد.

وی ادامه داد: آنچه را که رژیم از آن وحشت داشت، به دنبال قیام ۱۹دی به وقوع پیوست و حوزه های علمیه و روحانیت در خط امام به حرکت درآمدند و زمینه ای فراهم شد که نهضت در مسیر صحیح مبارزه قرار گرفته و ترفندهای بعدی رژیم را نیز بی اثر کرد.

امام جمعه موقت تبریز همچنین تصریح کرد:  قیام ۱۹ دی ماهیت رژیم ضد مردمی پهلوی را برای بسیاری آشکار کرد، از آن پس بود که شعار «مرگ بر شاه» شعار اصلی و تکیه کلام توده های انقلابی شد.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه قیام ۱۹ دی باعث تعمیق و مردمی شدن نهضت شد، عنوان کرد: با قیام قم، آهنگ حرکت انقلاب به صورت بزرگداشت چهلم شهدا پشت سر هم، با صورت و محتوای کاملا اسلامی شتاب گسترده تری به خود گرفت و رهبری امام به عنوان نقش اصلی مبارزه با رژیم شاه ظاهر شد.

ملت حامی ولایت فقیه و مرجعیت هستند

امام جمعه موقت تبریز، در بخش دیگری مهم ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران را رهبری مرجعیت تشیع، بصیرت و جانفشانی مردم دانست و گفت: اگر ایمان و باور ملت ایران نبود انقلاب اسلامی علیه رژیم شاهنشاهی پیروز نمی شد و تا به امروز دوام پیدا نمی کرد.

وی با بیان اینکه ملت غیور ایران مانند گذشته حامی ولایت فقیه و مرجعیت تشیع هستند، تصریح کرد: هیچ گاه این ملت از آرمان های امام خمینی(ره) و اسلام ناب محمدی دست نخواهد کشید، دشمنان شب و روز توطئه می کنند تا این ملت را از اسلام و انقلاب دور کنند اما راه به جایی نخواهند برد.

امام جمعه موقت تبریز در پایان بر ضرورت توجه بیش از پیش مسئولان به مشکلات مردم تاکید و خاطرنشان کرد: مسئولان نظام اسلامی باید در خدمت و صیانت از حق این مردم بیش از گذشته تلاش کنند و اجازه ندهند که مفاسد اقتصادی و بحران های مالی این مردم را آزرده خاطر کرده و در این میان دشمن از آب گل آلود ماهی گرفته و فتنه ایجاد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha