جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم رجایی

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه امام خمینی (ره) و نویسنده کتاب دو جلدی "اقتصاد خرد" تصریح کرد: بنده در این کتاب اثبات کرده ام که بازار اسلامی نسبت به بازار اقتصاد سرمایه داری و لیبرالی دارای برتری و کارآیی بیشتری است.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم رجایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که جلد نخست این کتاب حدود چهار سال پیش و جلد دوم آن چند ماه پیش منتشر شد، اظهار داشت: اقتصاد خرد اساساً شاخه‌ای از علم اقتصاد است که به مطالعه منحصر به فرد اقتصاد، تجزیه و تحلیل بازار، رفتار مصرف کنندگان و خانوارها و بنگاه‌ها می‌پردازد و اساس آن نیز مدل های ریاضی است.

وی همچنین افزود: در واقع اقتصاد خرد شاخه‌ای از علم اقتصاد است که به چگونگی رفتار انسان‌ها و انتخاب هایشان در سطح واحدهای خرد یا کوچک اقتصادی همچون یک فرد، یک بنگاه، یک صنعت یا بازار یک کالای خاص می‌پردازد و چگونگی تعامل بین خریداران و مصرف کنندگان و عوامل موثر در انتخاب خریداران را مورد توجه و بررسی خود قرار می دهد.

این اقتصاددان حوزوی گفت: به طور خاص اقتصاد خرد به الگوی عرضه و تقاضا برای کالاها و خدمات و همچنین تعیین قیمت خروجی در بازارهای خاص می‌پردازد و به طور معمول در بازار هایی که در آن کالاها در حال خرید و فروش هستند، کاربرد دارد.

وی یادآور شد: در این کتاب به خصوص جلد اول با نگاهي به مباحث اسلامي مسایل کلیدی و اساسی دانش اقتصاد از منظر خرد را مورد توجه قرار داده است، ضمن آن که به اقتصاد سرمایه داری یک نگاه مقایسه ای دارد و بازار رقابت کامل را مورد توجه قرار داده و در مقایسه بازار اسلامی را در برابر آن صحبت کرده است و به شاخصه ها و ویژگی های هر کدام توجه نموده است

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) همچنین بیان داشت: علاوه بر این ها شکل گیری قیمت و مقدار در بازار را در هر کدام از آن ها مورد بحث قرار داده و عملاً کارآیی بیشتر بازار اسلامی نسبت به بازار ایده آل اقتصاد سرمایه داری را اثبات کرده است.

وی گفت: از مزایای دیگر کتاب توجه به بحث توزیع با نگاه اسلامی است که از مسایل بسیار مهمی در علم اقتصاد به شمار می رود و در حقیقت جلد اول و دوم این کتاب حاوی یک دوره کامل اقتصاد اسلامی با نگاه خرد است که در آن به چند نظریه مهم یعنی نظریه تقاضا، نظریه عرضه و نظریه توزیع پرداخته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رجایی همچنین افزود: در این کتاب به نظریه پردازی توجه ویژه شده و اساساً ماموریت کتاب ، نظریه پردازی در مباحث اسلامی است که طبعاً به دنبال آن راهبردهایی است که از طریق مقالات می تواند ارایه شود؛ به عنوان مثال ما در بخش توزیع در کتاب راهبردهایی برای تحقق عدالت مطرح کرده ایم که می تواند مورد توجه مدیران و کارگزاران اقتصادی نظام و کشور قرار گیرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha