پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
استاد حوزه علمیه مازندران

استاد حوزه علمیه مازندران، اصل امر به معروف و نهی از منکر را فریضه ای دانست که دیگر فرائض بر اساس این اصل اقامه می شوند و با ابراز نگرانی از ترویج برخی تحرکات سازمان یافته علیه عفت عمومی گفت: اینکه اخیراً شاهد برخی تحرکات در حوزه کشف حجاب هستیم دلیل آن این است که می خواهند به صورت شبکه ای هنجار ها را از بین ببرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران، حجت الاسلام راستگو، استاد حوزه علمیه مازندران، امروز در نشستی با موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» که با حضور جمعی از طلاب حوزه و مبلغان دینی برگزار شد با بیان این که متأسفانه هنوز به جایگاه رفیع امر به معروف و نهی از منکر توجه لازم نشده است، گفت: اگر ما به این امر کم توجهی کنیم، به راحتی دیگر اصول اسلامی به حاشیه نمی روند.

وی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر یک امر واجب است که متأسفانه نسبت به این موضوع در جامعه اسلامی کم توجهی می شود، افزود: اینکه می بینیم پدر یا مادر خانواده متدین هستند، اما فرزندان به موازین اسلامی پایبند نیستند، نشانه کم توجهی خانواده ها به موضوع امر به معروف است.

حجت الاسلام راستگو با اشاره به این که در موضوع امر به معروف همه باید صبور باشیم تا بتوانیم با صبر و حوصله این فریضه را پیاده کنیم، ادامه داد: معنی معروف این است که عقلِ همراه با شرع مقدس در جامعه پیاده شود و در طرف دیگر هر چیزی که عقل و شرع می گوید بد و مذموم است، آن منکر نام می گیرد و این تعریف ساده ای از امر به معروف و نهی از منکر است.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که قرائت قرآن از اصول امر به معروف است چون روزی یک دقیقه خواندن قرآن باعث از بین رفتن تلاطم روحی می شود، افزود: مشورت کردن و مشورت دادن، شکر کردن و قانع بودن از نعماتی که وجود دارد نیز از دیگر موارد امر به معروف است.

حجت الاسلام راستگو در ادامه با اشاره به این که رفتار یک ناهی از منکر باید آمرانه باشد ولی آمرانه بودن به معنای خشونت نیست، تاکید کرد: در تذکر به یک خانم بد حجاب نباید با نیش و کنایه رفتار کرد بلکه پوشش ظاهری افراد شاید بخشی از اشکالات آن شخص باشد.

استاد حوزه علمیه مازندران بی تفاوتی را سم مهلک برای پویایی و سلامت جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: مسؤولان و نخبگان جامعه برای زمینه بسترسازی و همگانی کردن فريضه امر به معروف و نهی از منکر باید اهتمام ویژه ای داشته باشند و تذکر عمومی را نباید تضعیف خود قلمداد کنند.

وی با بیان این که بسیاری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی جامعه را می توان با فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر کاهش داد، افزود: امروز نیازمند یک همصدایی و وحدت رویه در اجرای برنامه های دینی و فرهنگی در جامعه هستیم.

استاد حوزه علمیه مازندران، ضمن تشریح نتایج عدم امر به معروف و نهی از منکر، خاطرنشان کرد: جامعه ای که به جای احساس مسؤولیت و حساس بودن نسبت به ارزش ها، بی تفاوتی بر آن حاکم شود، عدم موفقیت و فروپاشی کمترین نتیجه آن است.

وی عدم توجه به امر به معروف و نهی از منکر زمینه‌ساز رشد بی اخلاقی در جامعه خواهد شد، ادامه داد: اگر به دنبال نهادینه‌کردن ارزش های اسلامی در‌ جامعه هستیم باید این فریضه مهم اسلامی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که انقلاب اسلامی بستری را برای احیاء و گسترش فرهنگ دینی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه فراهم کرد، بیان داشت: متأسفانه برخی ها در کشورمان تنها شعار اجرای این فریضه دینی را می دهند و در عمل سست هستند.

حجت الاسلام راستگو با اشاره به این که جامعه اسلامی امروز با آسیب های بسیاری در حوزه فرهنگی و اجتماعی مواجه است، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل بی توجهی به این مسائل هر روز شاهد گسترش آن نیز هستیم.

وی با بیان این که تنها راه کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه، گسترش مفاهیم دینی است، خاطرنشان کرد: در همین مسیر می توانیم از ظرفیت فریضه دینی امر به معروف و نهی از منکر نیز به منظور کاهش این آسیب ها در جامعه بهره گیریم.

حجت الاسلام راستگو با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر هم ردیف با جهاد است، بیان داشت: دین مبین اسلام به منظور اصلاح جامعه، جذب یکدیگر و همچنین کاهش بسیاری از مفاسد و مشکلات اجتماعی فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در رده احکام سیاسی قرار داده که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه مازندران، اصل امر به معروف و نهی از منکر را فریضه ای دانست که دیگر فرائض بر اساس این اصل اقامه می شوند و با ابراز نگرانی از ترویج برخی تحرکات سازمان یافته علیه عفت عمومی ادامه داد: اینکه اخیراً شاهد برخی تحرکات در حوزه کشف حجاب هستیم دلیل آن این است که می خواهد به صورت شبکه ای هنجار ها را از بین ببرند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت رامسر با اشاره به این که ما نباید عرصه را به افرادی که در حال از بین بردن حریم شرعی در جامعه هستند واگذار کنیم، افزود: در بیان امر به معروف نباید در برابر منکر ها تعارف و سکوت کنیم در حالی می بینیم حتی برخی از روحانیون، در مجالس مختلف بنا به شرایط حاضرین در جلسه صحبت می کنند و بیان حقیقت را انکار می کنند که نباید چنین باشد.

حجت الاسلام راستگو ابراز داشت: وقتی خواص و مؤمنین جامعه در برابر منکرات برای آرامش خود سکوت می کنند این می شود که شیخ فضل الله نوری را اعدام می کنند و کسی به آن اعتراض نمی کند و یا در فتنه ۸۸ خیلی از خواص مرزبندی مشخصی را انجام نمی دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha