جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام رجبی

حوزه/ قائم مقام مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: اگر انقلاب و معنویت نبود، چنین پیشرفت هایی هم نداشتیم؛ انقلاب دارای کارآمدی مهمی چون تربیت جوانان متدین است و کمتر در سایر انقلاب ها دیده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی پیش از ظهر امروز در بیست و سومین همایش کشوری دفتر ارتباطات فرهنگی قم که با موضوع انقلاب اسلامی، چهل سال پایداری و بالندگی در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد، با اشاره به اینکه هویت انقلاب، فرهنگی است، گفت: امام راحل قبل از اینکه انقلاب سیاسی ایجاد کند، انقلاب فرهنگی در ملت ایجاد کرد و افرادی در صحنه آمده بودند که به دنبال تحول فرهنگی بوده اند.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: اگر امام راحل فریاد نمی زدند، معلوم نبود، کشور دچار چه مسائلی می شد؛ ولی خدا کاری کرد دشمن با دست خود پیدایش انقلاب را کلید بزند؛ دشمن در ابتدا علمای حوزه را به مناطق کشور تبعید کرد و همین مسئله باعث تحول شد؛ امام راحل انقلاب معرفتی و فرهنگی ایجاد کرد و همین تحول باعث تحول دیگر  انقلاب شد و نباید فراموش کرد نقش اصلی را امام راحل بر عهده داشت.

وی افزود: امام خمینی(ره) از جمله کسانی بودند که تنها در بین خواص شهره بودند؛ اما با ساده زیستی خود در میان مردم جاذبه ایجاد کردند؛ بنابراین هویت انقلاب، فرهنگی است و همه کارها به همین فرهنگ وابسته است.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی با بیان اینکه حیات و نشاط جامعه به فرهنگ است، گفت: برای تحول فرهنگ لازم است خالصانه فعالیت کرد و اولین قدم شکرگذاری از این نعمت عظیم است.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: رهبر انقلاب برای فرهنگ سیر و فرایندی را ترسیم کردند که مهمترین آن، پیدایش انقلاب، استقرار نظام بر مبنای حاکمیت دینی و اسلامی، دولت و کشور اسلامی می باشد.

وی افزود: در زمانی در همین کشور علیه دین و خدا، کتاب هایی نوشته می شد و کسی از اسلام چیزی نمی دانست؛ ولی امروز این انقلاب کاری کرد که در سراسر دنیا بیداری ایجاد شد و مردم دنیا و دلدادگان عاشق انقلاب هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی گفت: بر اساس افق و چشم اندازی که در مراحل پنجگانه از سوی رهبر انقلاب ترسیم شده، برنامه بعدی، تحقق دولت اسلامی برای اجرای حکومت اسلامی است و این مسئله داری شاخصه و مؤلفه هایی است.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: اولین شاخصه جامعه اسلامی، برقراری رابطه جامعه با ولایت، تقویت بعد معنوی جامعه، اقتدار جامعه و خودکفایی همه جانبه است.

 وی ولایت مداری جامعه اسلامی را نخستین ویژگی عنوان کرد و گفت:‌ همان اندازه که نسبت به ولی خدا معرفت، مودت، محبت و اطاعت مطلق لازم است، نسبت به ولی فقیه نیز همه این مراحل نیاز است.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی گفت: ویژگی دوم روابط داخلی و خارجی است؛ اگر امام راحل تاکید بر استکبار ستیزی دارند، ریشه قرآنی دارد؛ چراکه دژ محکمی در برابر طمع دشمن است. هر جا استکبار ستیزی قوی بود، دشمن ناکام و هر جا استکبار ستیزی قوی نبود، دشمن به انقلاب طمع کرده است.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: شاخصه دیگر، دلسوزی  و وحدت بر محور ولایت است؛ خدا ولایت را پیوندی برای ملت قرار داده است، ولایت نقش های متفاوتی دارد که باید درباره آن تحقیق شود که چرا به این مقدار بر نقش ولایت تاکید شده است. اگر مسئولین جامعه پیرو منویات رهبر انقلاب باشند نباید شاهد این همه مشکل در جامعه باشیم و از سوی مسئولین فرهنگی باید از منویات ایشان سیاست برای مقابله فرهنگی استخراج کنند.

وی افزود: شاخصه بعد، ارتباط معنویت است، نمونه آن را در هشت سال دفاع مقدس دیدیم و هدف انبیاء الهی آشنا کردن با مسائل معنوی و عبادی بود و حتی امام راحل و رهبر انقلاب هم توجه جدی به بحث عبادت ومعنویت دارند و در بدترین شرایط از توجه به عبادت و معنویت لحظه ای غافل نمی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی شاخصه آخر را خودکفایی دانست و تصریح کرد: باید برای تداوم انقلاب در همه مسائل به خودکفایی برسیم؛ ولی در بعضی مسائل مانند اقتصاد و فرهنگ به خودکفایی نرسیده ایم. چطور در دوران تحریم به انرژی هسته ای رسیده و مایه شگفتی شدیم؛ اما در مسائل فرهنگی و اقتصادی نمی توانیم؟ قطعا با توجه آحاد ملت می توانیم به خود کفایی برسیم.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: امروز در شرایطی هستیم که در فرایند انقلاب و تداوم انقلاب افرادی دچار تردید شده و از مسیر جدا شده اند.

وی افزود: از جمله برنامه های فعلی و گذشته دشمن، سرمایه گذاری روی همین مؤلفه و شاخصه های  ذکر شده برای انقلاب است؛ دشمن به شدت در حال فعالیت است و امروز در کشور  شاهد ادبیات چون برداشتن روحیه استکبار ستیزی، ایجاد تفرقه، برقرار کردن رابطه با کدخدا، پذیرش انواع تعهدنامه ها، نفی مرگ برامریکا، نفی ارزش های دینی از انقلاب از سوی بعضی عوامل هم دست با دشمن هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی گفت: دشمن و هم پیمانان داخلی بر روی ایجاد تفرقه، توجه به مادیات، فراهم کردن زمینه فساد با راه اندازی شبکه گسترده فضای مجازی، سند 2030، تهی کردن جامعه از فرهنگ اسلامی و ارزشهای اسلامی سرمایه گذاری کرده اند.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: رهبر انقلاب تاکید دارند فرهنگ در کشور مظلوم واقع شده است و ایشان از دست مسئولین گله مند هستند.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه برای مقابله با دشمان باید نظام کار آمد باشد، اظهار داشت: کارآمدی نظام  علمی مانند پیشرفت هوا فضا، اقتصاد و انرژی هسته ای است؛ اینها مواردی است که دشمن روی آن حساس است و دوست ندارد کشور ایران در این مسائل پیشرفت کند.

وی افزود: یکی از ابعاد کارآمدی، مباحث معنوی است و متأسفانه کمتر به این بحث توجه شده است؛ اگر پیشرفت هایی در کشور داشته ایم، به دلیل توجه به مباحث معنوی است؛ چراکه جوانانی که سبب پیشرفت کشور شده اند، اهل مذهب، دین و ارزش های دینی بوده اند؛ این تحولی عظیم است که چنین نسلی را  پدید آورده است که قبل از تحریم جوانان برای پیشرفت مباحث هسته ای شبانه روز تلاش می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی گفت: اگر انقلاب و معنویت نبود، چنین پیشرفت هایی هم نداشتیم؛ انقلاب دارای کارآمدی مهمی چون تربیت جوانان متدین است و کمتر در سایر انقلاب ها دیده می شود.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: انقلاب ایران باعث تحول قلب ها و بیداری شد؛ این همان معنای کارآمدی در بعُد معنویت است. این بیداری و تحول در بین غیر مسلمانها هم وجود دارد.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha