جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که جامعه المصطفی میراث دار تاریخ بیش از هزار ساله حوزه های علمیه است، اظهار داشت: جامعه المصطفی و حوزه های علمیه در عصر انقلاب اسلامی رسالت نو و جدیدی را بر دوش کشیده است؛ این راه بسیار فراتر و بزرگتر از راه های پیموده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی امروز در دومین آیین دانش آموختگی طلاب مجتمع آموزش عالی بنت الهدی که در حسینیه این مجتمع برگزار شد، ضمن تبریک میلاد با سعادت فاطمه زهرا(س) تصریح کرد: دانش آموختگی پایان دوره ای خاص و آغاز دوره ای مهمتر در عرصه تبیین معارف ناب الهی است.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه ضمن تأکید بر این که در رابطه با شخصیت والای فاطمه زهرا(س) هرچه بگوییم کم است، به اسامی زهرای اطهر(س) اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از ویژگی ها و قدرت های ذهنی بشر نام گذاری است، از آن به کد گذاری نیز یاد می شود.

وی با بیان این که وضع الفاظ برای معانی یکی از نمادهای کدگذاری است، اظهار داشت: بخشی از توانایی تفکر و انباشت عقلانیت در بشر به قدرت وضع الفاظ برای معانی او باز می گردد و حقیقت لفظ برای معنا، فارق از اصطلاحات، آن به شمار می رود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه از کد گذاری به عنوان یکی از پایه های تفکر بشر که از توانایی استدلال برخودار است، یاد نمود و خاطرنشان کرد: الفاظ با مسمیات ذهنی در ارتباط بوده، خود آیینه خارجی است، به عبارتی الفاط با یک واسطه با عالم خارج در ارتباط است.

وی با اشاره به این که ارتباط نام ها و صاحبان نام ارتباطی قراردادی است، خاطرنشان کرد: نام گذاری ها نمادی از فرهنگ، علاقه ها و رغبت های خانواده است. نام اشخاص یکی از ابزارهای مهم شناخت فرهنگ جوامع به شمار می رود.

آیت الله اعرافی به مصادیقی از اسامی و نام های آسمانی اشاره نمود و تصریح کرد: اسماء ی آسمانی از نقشه و مهندسی قدسی و غیبی برخودار بوده، آئینه واقعیت هایی است که در مسمی وجود دارد.

وی با تأکید بر این که نام گذاری ائمه اطهار علیهم السلام و برخی از بزرگان از نقشه ای آسمانی برخودار است، تصریح کرد: نام گذاری ها ضمن برخورداری از قانون کد گذاری، و نقشه و معماری قدسی و ملکوتی، آیینه تمام نمای شخصیت فرد است.

این استاد حوزه با بیان این که القاب و عناوین ائمه اطهار(علیهم السلام) بر اساس طرح آسمانی تبیین شده است، ابراز داشت: اسامی اهل بیت(علیهم السلام)، ضمن برخورداری از منطق دقیق، آئینه و جلوه گاه شخصیت ایشان به شمار می رود؛ در اسامی ائمه(علیهم السلام)، نقش محوری و اجتماعی امام(علیه السلام) در آن عصر معین، تبیین شده است.

وی با تأکید بر این که نام های اهل بیت علیهم السلام از نقشه قدسی و ملکوتی برخودار بوده، نقش وظیفه ای این بزرگان را در خود جای داده است، یادآور شد: نام ها و القاب و کنیه های فاطمه زهرا(س)، فراتر از کد گذاری های معمولی، نقشه آسمانی را نشان داده، آیینه تمام نمای چهره تابناک فاطمه زهرا(سلام الله علیها) به شمار می رود.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر این که بیش از 300 گذاره در تعریف و توصیف فاطمه زهرا(س) در احادیث و روایات اسلامی ذکر شده است، خاطرنشان کرد: ذکر بیش از 300 توصیف در کتب حدیثی و روایی شیعی و اهل سنت، نشان دهنده جایگاه والای شخصیتی این بانوی مکرم است.

رئیس جامعه المصطفی در ادامه ضمن تفسیر برخی از اسامی مبارک فاطمه زهرا(س)، یادآور شد: مجموعه نام های هدفمند و نظامند فاطمه زهرا(س) نشان دهنده شخصیت والای بانوی بزرگ جهان است.

وی با تأکید بر این که دوران عالم با معرفت زهرا اطهر(س) است، خاطرنشان کرد: اهل بیت(علیهم السلام) با عالم غیب و عالم ملائکه در ارتباط هستند و فاطمه زهرا(س) در گروه محدثین قرار داشته، ملائکه با ایشان سخن می گفتند.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که المصطفی میراث دار تاریخ بیش از هزار ساله حوزه های علمیه است، اظهار داشت: جامعه المصطفی و حوزه های علمیه در عصر انقلاب اسلامی رسالت نو و جدیدی را بر دوش کشیده است؛ این راه بسیار فراتر و بزرگتر از راه های پیموده شده است.

وی افزود: ان کس که در المصطفی تحصیل می کند و در این نهاد بزرک علمی به قله های معنوی و دانشی و معرفتی می رسد باید چشم انداز و آفاق پیش روی خود را رساندن پیام معرفت آفرین الهی به تمام نسل های بداند.

مدیر حوزه های علمیه، انتشار معارف الهی را رسالتی فاطمی در عصر کنونی عنوان کرد و اظهار داشت: ضمن تأکید بر صلح بشری و تعامل با ادیان و مذاهب، باید روح رسالی و آرمان گرایی را در وجود خود حفظ نماییم.

وی با اشاره به این که پایان دوره تحصیل آغاز انجام رسالت الهی تبیین معارف ناب الهی در گستره بین المللی است، خاطرنشان کرد: طلاب منتسب به حوزه و دانش آموختگان المصطفی باید ضمن توجه به مطالعه مستمر در معارف اسلامی، مسائل اخلاقی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده، بنیه های معنوی و اخلاقی و عرفانی را در خود تقویت نماییم.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر این که باید هر روز بر توانایی های عملی و مهارت خود در راستای تبیین اندیشه الهی بیافزاییم، خاطرنشان کرد: هنر دانش ما را فراوری و قابل عرضه می کند؛ باید شیوه های گوناگون تبیین و نشر معارف الهی را روز به روز فرا بگیریم.

وی خلاقیت در پایه ریزی حرکت های اجتماعی را مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: راه های نرفته و کار های بزرگی پیش روی جامعه المصطفی، که برای پیمودن آن، باید ضمن تحکیم ارتباطات درون سازمانی، بر منابع و فکر و خلاقیت دانش آموختگان متکی بوده، بومی سازی و واسپاری مسئولیت ها به دانش آموختگان را جدی بگیریم.

مدیر حوزه های علمیه برخورداری از روح مجاهدت و مقاومت را یکی از بایسته های دانش آموختگی  دانست و یادآور شد: دانش اموختگان جامعه المصطفی باید به صورت منظومه ای به هم پیوسته  و منسجمی را به صورت جبهه ای معرفتی و فرهنگی تشکیل دهید.

آیت الله اعرافی در پایان ضمن تأکید بر تقویت ارتباط دانش آموختگان با مرجعیت و ولایت، تصریح کرد: نباید از اتصال خود به انقلاب اسلامی که بر آمده از ارزش های متعالی و الهی است، غافل باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha