شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محرومیت زدائی

حوزه/ پیش نویس اولیه "نظریه تَعَرُّف"(نظریه حوزه محرومیت زدائی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی) تدوین گردید و به زودی در اختیار نخبگان کشور قرار می گیرد.

خبرگزاری«حوزه»،  پیش نویس اولیه "نظریه تَعَرُّف"(نظریه حوزه محرومیت زدائی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی -مفاد خانه ۴/۱/۲-) تدوین گردید و به زودی در اختیار نخبگان کشور قرار می گیرد.

بر اساس این گزارش:  تدوین اولیه نظریه تَعَرُّف به پایان رسید.  رسالت نظریه تَعَرُّف تبیین تفصیلی مفهوم محرومیت بر اساس ادبیات وحی و تشریح مسیر رفع محرومیت متناسب با بوم ایران است.

 نظریه تَعَرُّف شامل سه ساختار بحثی است. ساختار اول مباحثات این نظریه به بررسی قوانین و نظریات محرمیت زا در ایران می پردازد. در بخش مربوط به نظریات محرومیت زا به بررسی آثار نظریه توانمند سازی و کاهش فقر ( کتاب مرجع بانک جهانی در زمینه رفع فقر) در توسعه محرومیت های فکری و عاطفی و تربیتی و معیشتی پرداخته شده است.

 در بخش مربوط به قوانین محرومیت زا به بررسی آثار‌ قوانین مادر کشور؛ مانند ۱- قانون بودجه ریزی، ۲- قانون مراتع ۳- قانون مدیریت پسماند و ۴- قانون مدیریت شهری در توسعه محرومیت های زیستی، تربیتی، فکری، معیشتی و عاطفی پرداخته شده است.

 ساختار دوم مباحثات مرتبط با نظریه تَعَرُّف به تبیین سه موضوع  ۱- مفهوم محرومیت و ارتباط آن با گسستگی روابط انسانی، ۲- معرفی تَعَرُّف (شناخت طرفینی گسترده)  به عنوان زیر ساخت پیوستگی روابط انسانی و ۳- تبیین نظام مشاغل بر اساس فقه المکاسب(باب چهارم فقه هدایت ) به عنوان زیر ساخت توسعه تَعَرُّف پرداخته شده است.

در بخش اول مباحثات ساختار دوم با بررسی روایات و آیات  بابهای مرتبط با اصطلاحات برکت، لعنت، رزق، تقدیر، رفاقت، دعا، همسایه، فکر، ابوین و ... به صورت استظهاری به توسعه مفهوم محرومیت -از معنای حداقلی و غلط مطرح شده در کتاب مرجع سازمان ملل ّبه معنای مد نظر دین- پرداخته شده است.   محرومیت از نگاه دین شامل ابعاد مختلفی است که تقریبا ریشه تحقق همه آنها به تنظیم غلط روابط انسانی بازگشت دارد.

 در بخش دوم ساختار دوم مباحثات مرتبط با نظریه تَعَرُّف، ارتباط میان مسئله تَعَرُّف و تنظیم صحیح روابط انسانی بررسی شده است و در بخش سوم هم آثار بافت مشاغل در توسعه و یا تضییق تَعَرُّف- به عنوان کلید بهینه شدن روابط انسانی- بررسی شده است.

در ساختار سوم مباحثات هم مهارت‌های پایه ی مورد نیاز برای محرومیت زدائی تبیین شده است.  توجه به مهارتهائی مانند ۱- مدیریت اولیه چرخه تحریک فکر۲- گسترش ارتباطات اقامه ای فرد محرومیت زدا و ۳-  توان تولید مکتوبات متنوع در این حوزه ابزاری برای مدیریت روابط انسانی ایجاد کننده استضعاف است.

منبع:کانال الگوی پیشرفت اسلامی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha