جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دکتر کاظم صدر

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه شهید صدر مکتب اقتصاد اسلامی را با ترسیم فضایی ایده‌آل مطرح کرد، گفت: در اندیشه شهید صدر تصور بازار، بیت‌المال، رفتارهای سرمایه‌گذاری و مالی در فضای ایده‌آل اسلامی به مرور سبب تحقق اقتصاد اسلامی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سید کاظم صدر، عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در سومین نشست آشنایی با آرا و اندیشه های شهید آیت‌الله محمدباقر صدر با موضوع «نقش پول و سرمایه در نظام اسلامی» که در آمفی تئاتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی مشهد دایر شد، اظهار کرد: آیت‌الله محمدباقر صدر در کتاب معروف خود «اقتصادنا» به تبیین اقتصاد اسلامی می‌پردازد و چنین تعریف می کند؛ مکتب عبارت است از شیوه، راه و رسمی که وضعیت موجود نامطلوب به وضعیت مطلوب و عادلانه تبدیل کند و طبیعتا خود افراد باید این تغییر و تبدیل را انجام دهند.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: مکتب در وهله اول نیازمند جهان‌بینی و ارتباط انسان با جهان پیرامونش است، دوم این مکتب باید یک نظام ارزشی ارائه کند تا افراد معتقد به این مکتب، انگیزه پیدا کنند و برای تغییر وضعیت تلاش کنند، سوم در چارچوب نظام اخلاقی خوب و بد، وضعیت مطلوب و نامطلوب، عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی را معرفی کند.

وی افزود: باید یک نظام حقوقی داشت که حقوق افراد، حقوق طبیعت و حقوق انسان‌ها تعریف و مشخص شده باشد، برای این تغییر و تحول ،نهادهایی باید ایجاد شود، همه این ها را مکتب ارائه می‌کند در عین حال مکتب از علم هم برای تغییر و تحول استفاده می‌کند در واقع علم یکی از ابزارهایی است که مکتب از آن استفاده می کند.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: مکتب، سؤال و مشکل را مطرح می‌‌کند به طور مثال فقر، بیکاری و گرانی در مکتب اقتصادی اسلام هر کدام یک مشکل هستند که باید حل شوند، برای حل این مشکلات طبیعتا نظام ارزشی، نظام حقوقی و نظام اخلاقی را لازم داریم اما در خیلی از موارد از علم هم باید استفاده کرد.

صدر عنوان کرد: یکی از آموزه‌های شهید صدر اقتصاد اسلامی بود که ویژگی‌های این مکتب و تفاوت‌های آن را با مکاتب سرمایه‌داری و سوسیالیستی بیان می‌کند در واقع جلد اول کتاب اقتصاد ما عمدتا به تبیین مکتب اقتصاد اسلامی اختصاص دارد.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: شهید صدر فضای ایده‌آل را مطرح می‌کند؛ ممکن است تحقق جامعه اسلامی با تمام شرایطش زمان ببرد و طول بکشد ولی می‌توانیم الان آن را ترسیم کنیم که در جامعه اسلامی بازار، بیت‌المال، رفتارهای سرمایه‌گذاری و رفتاری مالی به چه صورتی خواهد بود و پول در این جامعه در چه نقشی دارد، سپس فرضیه‌هایی را استخراج و آن‌ها را آزمون کنیم بعضا برخی از آن فرضیه‌ها مورد تأیید قرار گیرد و مردم به آن‌ها عمل کنند.

وی با بیان اینکه وضعیتی که شهید صدر تصویر می‌کند از نظر اسلامی وضعیتی ایده‌آل است که تمام مبانی فکری، ارزشی، بینشی و حقوقی اسلامی در آن محقق شده، خاطرنشان کرد: وضعیت ایده‌آل منحصر به اسلام و اقتصاد اسلامی نیست بلکه برای تمام علوم مطرح است؛ تمام دانشمندان هم وقتی می‌خواهند الگوسازی کنند ابتدا وضعیت ایده‌آل را در نظر می‌گیرند البته مفهوم وضعیت ایده‌آل در علوم با وضعیت ایده‌آل در مکتب متفاوت است.

گفتنی است، سلسله‌ نشست‌های آشنایی با آرا و اندیشه‌های شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر از سوی انجمن علمی تحول در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه تخصصی شهید صدر و انتشارات به‌نشر در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

در این نشست‌ها به عرصه‌های مختلفی از اندیشه این اندیشمند کم‌نظیر پرداخته می‌شود و ضمن بررسی دیدگاه‌های وی حاضران به پرسش‌وپاسخ و نقد و بررسی این دیدگاه‌ها می‌پردازند و به شرکت‌کنندگان در این دوره گواهی پایان‌دوره اعطا خواهد شد.

شایان ذکر است، در حاشیه سلسله‌ نشست‌های آشنایی با آرا و اندیشه‌های شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر نمایشگاهی از آثار این شهید با تخفیف 30 درصد عرضه می‌شود.

انتهای پیام

28/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha