جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تواضع

حوزه/ امام صادق (علیه السلام) فرمود: از تواضع اين است كه از نشستن در پايين مجلس راضى باشى و به هر كه برخوردى سلام كنى و مجادله را ترك كنى، اگرچه حق با تو باشد، و دوست نداشته باشى كه تو را به تقوا بستايند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «واژه هاي اخلاقي از اصول كافي» اثری از مرحوم آيت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

* تواضع و فروتنى

 

1. امام صادق (علیه السلام) مى فرمود: همانا دو فرشته در آسمان بر بندگان گماشته شده اند كه هر كس براى خدا تواضع كند، او را بالا برند و هر كه تكبر كند خوار و بى مقدارش كنند.

 

2. امام صادق (علیه السلام) فرمود: از تواضع اين است كه از نشستن در پايين مجلس راضى باشى و به هر كه برخوردى سلام كنى و مجادله را ترك كنى، اگرچه حق با تو باشد، و دوست نداشته باشى كه تو را به تقوا بستايند.

 

3. امام صادق (علیه السلام) فرمود: در آنچه خداى عزّو جل به داوود (علیه السلام) وحى فرمود، اين بود: «اى داوود چنان كه نزديكترين مردم به خدا متواضعانند، دورترين مردم از خدا هم متكبرانند».

 

4. امام رضا (علیه السلام) فرمود: تواضع آن است كه به مردم عطا كنى آنچه را كه دوست دارى به تو عطا كنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha