جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمد علی مهدوی راد

حوزه/ دبیر اجرایی همایش بین المللی بازاندیشی آرای شهید مطهری در مواجهه با مسائل امروز گفت: شهید مطهری در یک کتابچه ای، وظایف حوزه علمیه در جریان های روز را بررسی کرده اند و این نشان دهنده جامع نگری شهید مطهری در همه مباحث است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی راد پیش از ظهر امروز در نشست خبری همایش بین المللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل روز که در بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری  در قم برگزار شد، شهید مطهری را مصلح حقیقی دانست و عنوان کرد: این شخصیت بزرگ تاریخ انقلاب به اصلاح گری می اندیشیدند و در مجموعه آثار ایشان نیز در بخش اصلاح و مصلحان مطالب بسیار نابی وجود دارد.

وی افزود: مجموعه آثاری که از شهید مطهری به جا مانده، باید به نحو احسن مورد توجه پژوهشگران و محققان قرار گیرد.

دبیر عملی این همایش گفت: محورهای این همایش پس از گفت و گوهای فراوان مشخص شده و به جز فراخوان عمومی، فراخوان خاص هم انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد اضافه کرد: همایش سال جاری متفاوت بوده و محورهای پیشنهادی از این قبیل است: قرآن و پرسش های نوپدید، فهم دین، ایمان و عقلانیت، الحاد جدید، علم دینی و غیره. سنت و مدرنیته، پیشرفت و انحطاط، سبک زندگی، مصلحت، دین و زندگی، شبکه های اجتماعی و غیره.

دبیر علمی این همایش با بیان دیگر محورهای این همایش خاطرنشان کرد: ذات گرایی و برساخته بودن معنا، من دیگری و گفت و گوهای بینا فرهنگی، تجرد و تاریخی بودن عقل، اعتباریات و علوم اجتماعی، عقل عملی و عقلانیت انتقادی و غیره. حکمرانی، حقوق بشر ، آزادی، خرافات، زن، خانواده، انتقاد و نقد پذیری و غیره نیز از دیگر محورهای پیشنهادی این همایش است.

وی ادامه داد: محورهای دیگر این همایش اسلام و ایران، تمدن اسلامی، تاریخ اندیشی، جهانی شدن و هویت ملی، انقلاب و اصلاح، تقلید و استقلال فکری، استقلال سیاسی و منافع ملی و غیره. مساله خود، تربیت و جامعه سازی، معنویت، گسست نسلی، آسیب های اجتماعی، عدالت اجتماعی، روحانیت، آیین های دینی و اجتماعی و غیره. نظام سرمایه داری، عدالت اقتصادی، ربا و بانکداری، تولید، پول و غیره می باشد.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: شهید مطهری در یک کتابچه ای، وظایف حوزه علمیه در جریان های روز را بررسی کرده اند و این نشان دهنده جامع نگری شهید مطهری در همه مباحث است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد با اشاره به دو مسئله عمده ای که شهید مطهری در پایان عمر خود به آن ها توجه داشت، یادآور شد: یکی مسائل اقتصادی و دیگری مسائل فلسفی در حوزه مطالعات گرایش های فکری مختلف بود و مباحث مربوط به حقوق و سرمایه داری نیز موردتوجه ایشان بود.

کد خبر: ۳۱۳/۵۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha