یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 859572
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۸
مدرسه ابراهیمیه

حوزه/ مدرسه تاریخی ابراهیمیه سال ها است که به صورت مخروبه در آمده و در سال های گذشته نیز بر اثر آتش سوزی بخشی از مدرسه شامل حجره ها و کتابخانه تخریب شده است.

خبرگزاری «حوزه» - قزوین/ مدرسه ابراهیمیه یکی از مدارس کهن شهر قزوین است که در محله آخوند و در ضلع جنوبی امامزاده سلطان سید محمد قرار دارد و در اواخر دوران صفوی به دست شخصی به نام حاج محمدابراهیم جداعلا از خاندان آشوری با مساحتی حدود ۴۶۰ متر مربع و دارای ۱۵ حجره و ۵ کلاس درس ساخته شده است.

 این بنای تاریخی در سال ۷۹ با شماره ۳۳۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ورودی آن در ضلع جنوبی قرار دارد و دارای تزئینات کاشی است و حیاط مدرسه هشت نگینی و در ضلع شمالی آن مسجد مدرسه قرار دارد.

حجره های مدرسه در دو طبقه واقع شده و دارای دو ورودی مستقل از کوچه است. چهار ستون چوبی، پوشش مسطح سقف آن را نگه داشته است.

حجت الاسلام اسدالله مهر آرا، مدیر مدرسه سردارین در باره مدرسه ابراهیمیه به خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین گفت: مدرسه علمیه ابراهیمیه سال ها است که به صورت مخروبه در آمده و در سال های گذشته نیز بر اثر آتش سوزی بخشی از مدرسه شامل حجره ها و کتابخانه تخریب شده است.

وی ادامه داد: در شهر دارالمومنین قزوین مدارس علمیه های قدیمی از نظر سبک معماری وجود دارد که برخی از این اماکن خوشبختانه در سال های اخیر با پیگیری نماینده ولی فقیه در استان و اداره کل میراث فرهنگی،  احیا و بازسازی شده اند که نمونه آن، مدرسه صالحیه و سردارین است.

استاد حوزه علمیه قزوین اضافه کرد:: حوزه قزوین امروز با کمبود فضای آموزشی و پژوهشی روبه رو است، لذا چه خوب است که دست اندرکاران میراث فرهنگی و خیرین مدارس قدیمی که روزگاری علما و شخصیت های برجسته در آنها کرسی تدریس و تعلیم داشته اند را به احیا و بازسازی کنند.

قدردانی از خبرگزاری حوزه

 حجت الاسلام مهر آرا همچنین از پیگیری خبرگزاری حوزه در رابطه با مدرسه و مسجد سردارین تقدیر کرد و عنوان کرد: خبرگزاری حوزه از همان اوایل تخریب مسجد قدیمی مدرسه سردارین،  پیگیر بازسازی مدرسه بود که خوشبختانه از زمان سفر آیت الله اعرافی به قزوین، این مسجد در حال بازسازی است.

تصاویری از وضعیت اسفناک مدرسه تاریخی ابراهیمیه قزوین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha