جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آمریکایی ها ترامپ را فردی نژاد پرست می دانند

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کاتالیست گزارشی تکان دهنده از کمپ های نظامی یهود منتشر کرد

یک مجله چاپ سرزمین های اشغالی گزارشی تکان دهنده از حضور گروه های کودکان دبستانی یهودی در کمپ های نظامی اسرائیلی خبر داده است. به نوشته مجله کاتالیست از تفریحات عمده کودکان شرکت در کلاس های آموزش کاربرد سلاح در اردوگاه های تابستانی است.در اردوگاه های تابستانی اسرائیل بسیاری از کودکان نحوه استفاده از سلاح های سبک و سنگین را یاد می گیرند. یکی از این کلاس ها حمله سال 1981 صهیونیستها به راکتورهای هسته ای عراق بازسازی می شود.یکی دیگر از فعالیت های تابستانی آموزش هنرهای رزمی برای کودکان زیر 12 سال است که آنها را برای عملیات آتش سوزی و ضد تروریستی آماده می کند.در همین حال یک شرکت تولید کننده تفنگ های پلاستیکی پینت بال نیز کودکان را آموزش می دهد تا برای شلیک با سلاح های واقعی آماده شوند.گفته می شود بسیاری از این کلاس های تابستانی تحت نظارت مستقیم دانشگاه تل آویو و موساد هدایت می شوند.

کشتار بزرگ اوهایو قربانی گاف جدید ترامپ شد

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هنگام سخنرانی درباره تیراندازی‌های اخیر در ایالت اوهایو آمریکا، به اشتباه از شهر دیگری به عنوان محل وقوع حادثه نام برد.ترامپ هنگام سخنرانی در واکنش به دو تیراندازی اخیر در آمریکا، به جای آنکه از شهر ”دیتون“ در ایالت اوهایو نام ببرد، یاد کسانی را گرامی داشت که در شهر «تولیدو» کشته شده اند. ترامپ گفت: «خدا، یاد کسانی را که در تولیدو جان باختند، زنده نگه دارد.»بر اثر تیراندازی‌های اخیر در شهرهای دیتون ایالت اوهایو و همچنین ال پاسو تگزاس، دستکم ۳۱ تن کشته شدند.

گاف بزرگ بی‌بی‌سی را به عذرخواهی وادار کرد

«استیسی دولی» در بخشی از مستند خود درباره با زنانی که کشورهای خودشان را به قصد پیوستن به داعش ترک می‌کنند، این حرکت آن‌ها را که انگشت اشاره خود را به عنوان نماد توحید بالا برده بودند، به عنوان نمادی از داعش یاد کرد. او در بخشی از این مستند بیان کرد: «درحالی که کمپ را ترک می‌کردیم، با زنانی مواجه شدیم که انگشت اشاره خود را به عنوان نماد داعش بلند کرده بودند.»در بخشی از گزارش تلگراف درباره با این موضوع آمده است: «هر چند این حرکت در گذشته در بین اعضای داعش دیده می‌شد، اما این نماد، نشان‌دهنده اعتقاد مسلمان به یگانگی خداوند است که از ارکان اصلی دین اسلام محسوب می‌شود. بالا بردن دست به نشانه توحید در بین سراسر مسلمانان جهان دیده می‌شود.» این عبارت توهین‌آمیز در بخشی از کلیپ مستند «استیسی دولی با عروس‌های داعش ملاقات می‌کند» از اخبار بی بی سی شامگاهی پخش شد.پس از اعتراض‌های گسترده بی بی سی اعلام کرد، این عبارت از مستند حذف خواهد شد.سخنگوی شبکه بی بی سی بیان کرد: «ما به اشتباه از حرکت دست یک زن در کمپی واقع در جنوب سوریه به‌عنوان نماد داعش برداشت کردیم. درحالی‌که داعش قصد دارد این نماد را به عنوان نماد خود استفاده کند، این حقیقت را نباید نادیده گرفت که بسیاری از مسلمانان از این نماد برای اشاره به یگانگی خداوند استفاده می‌کنند. ما برای این اشتباه، معذرت‌خواهی می‌کنیم و عبارت استفاده شده را از مستند حذف می‌کنیم.

قتل عام کودکان یمن صدای آکسفام را هم درآورد

آکسفام در گزارشی که امروز منتشر کرد افزود:  "از زمان حمله ی هوایی عربستان به یک  دستگاه اتوبوس در استان صعده ی یمن در سال گذشته، که در آن 41 دانش آموز کشته شدند، تاکنون صدها کودک یمنی قربانی حملات خشونت آمیز شامل بمب باران های هوایی، انفجار مین و حملات توپخانه ای شده اند. این در حالی است که ارسال سلاح از کشورهای مختلف به یمن همچنان به آتش جنگ در این کشور دامن می زند."در گزارش آکسفام آمده است از9 آگوست 2018 تاکنون 335 کودک در یمن کشته شده اند. این تعداد هشت برابر قربانیان حمله ی عربستان به اتوبوس حامل کودکان در صعده بوده است. به گزارش سازمان ملل، بسیاری از کودکان یمنی در این بحران گسترده ی انسانی از گرسنگی و بیماری کشته شده اند."موشین صدیقی" مدیر آکسفام در یمن می گوید:" دنیا از آن حمله که جان آن همه کودک و نوجوان بی گناه را گرفت، شوکه شد. و از آن زمان تاکنون تقریبا هر روز یک کودک کشته شده است و خشونت همچنان تهدیدی روزانه علیه یمنی هاست و در عین حال مقابله ی آنها با گرسنگی و بیماری ادامه دارد."وی افزود:" پیش از آنکه این جنگ وحشتناک و بحران انسانی ناشی از آن قربانیان بیشتری بگیرد، مردم یمن قویا به آتش بس سراسری نیازمند هستند. تمام طرفهای درگیر و همچنن گروه ها و کشورهای بانفوذ باید هم اکنون برای پایان دادن این جنگ خونین، تمام توان خود را به کارگیرند."هفته گذشته در حمله ی سعودی ها به یک بازار در صعده ده غیرنظامی از جمله کودکان کشته شدند در حالی که  حملات توپخانه ای به تعز ، شش کودک را زخمی کرد.به گزارش آکسفام، در حملات هوایی و توپخانه ای در الدالع در می گذشته ده کودک و در درگیری های شهر تعز در ماه مارچ هم پنج کودک کشته شدند. حملات منطقه ی کوشار در هجه هم  14 کودک را به کام مرگ فرستاد. در سال گذشته 30 حادثه ی خونین رخ داده که در آن کودکان یمنی قربانی شده و 18 حمله نیز به بیمارستان ها صورت گرفت.سازمان ملل تخمین زده است اگر جنگ یمن بین ائتلاف عربستان و حوثی ها که وارد پنجمین سال خود شده، تا 2022 ادامه یابد بیش از نیم میلیون نفر براثر درگیری ها، گرسنگی و بیماری کشته خواهند شد.در همین حال جامعه ی جهانی برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو ائتلاف، تحت فشار شدید قرار دارد.به گفته ی صدیقی:" 70 سال پس از خلق کنوانسیون ژنو که به دنبال حفاظت از غیرنظامیان در مناطق جنگی و اطراف آن است، کودکان در یمن همچنان در خطوط آتش به سر می برند. جامعه ی جهانی باید از غیرنظامیان یمنی حفاظت کرده و به این جنگ پایان دهد، نه اینکه با فروش سلاح، به دنبال منافع خود باشد."

نفت بیشترین قاچاق را به خود اختصاص داد

عبدالمجید اجتهادی بیان داشت: در چهار ماهه نخست امسال در شعب ویژه رسیدگی به پرونده های قاچاق کالا و ارز، ورودی پرونده ها ٢٨ درصد افزایش داشته همچنین رسیدگی به پرونده ها نیز ٢۶ درصد بیشتر شده است.وی ادامه داد: در این مدت، کشف پرونده های کلان با ارزش یک میلیارد ریال، ۴۷ درصد افزایش یافته همچنین پرونده های مالی با ارزش ۵ میلیارد ریال، ۵۲ درصد افزایش داشته است.اجتهادی در خصوص آخرین وضعیت پرونده های خودروهای لوکس گفت: این خودرو ها همچنان در انبار سازمان اموال تملیکی فارس نگهداری می شود.  ابتدا بحث امحای این خودروها مطرح شد اما بعدها مسئولان تصمیم گرفتند استفاده بهتری شود و باز صادرات خودروها مطرح شد.اجتهادی در خصوص قاچاق  گوشی های خارجی گفت: ضبط به نفع دولت نداریم ولی آنهایی که به عنوان قاچاق کشف می شود، واگذار شده و به افرادی فروخته شده است و در انبار اموال تملیکی نگهداری نمی شود.

پلیس به بانک‌های بدحساب اولتیماتوم داد

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با هشدار به بانک‌ها و سامانه‌های وصول جرائم رانندگی از آنان خواست که مبالغ جرائم رانندگی را بدون تعلل به خزانه واریز کنند.سردار کمال هادیانفر در حاشیه بازدید از مرکز تعویض پلاک میثم گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰مرکز تعویض پلاک در کشور فعال است که از ابتدای سال تا پایان تیرماه بیش از یک میلیون نقل و انتقال در آنها ثبت شده است.وی با بیان اینکه مرکز تعویض پلاک میثم یکی از مراکز شلوغ و پر مراجعه است، گفت: بیش از ۹۵درصد مردم از روند خدمات در این مرکز  رضایت داشتند و طی مدت حدود ۵۰ تا ۶۰دقیقه کارشان انجام شده است که البته در تلاشیم این مدت زمان کمتر از این هم بشود.رییس پلیس راهور  ناجا همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد مشکل در پرداخت جرائم رانندگی از برخی اپلیکیشن‌ها گفت: در حال حاضر پرداختی‌های جرائم رانندگی از چهار بانک به ۳۲بانک افزایش یافته و  به اپلیکیشن‌ها و کدهای دستوری ( USSDها ) هم مجوز داده شده که جرائم را دریافت کنند، اما  بخش زیادی از بانک‌ها در پرداخت سریع وصولی ها تعلل می کنند بطوری که بعضا این تاخیرها به بیش از ۵۰ ، ۸۰ و ۱۶۰ساعت رسیده است که در این خصوص به تمامی بانکها و برخی اپلیکیشن‌ها و USSDها اعلام کرده‌ایم که در صورت تاخیر واریزی جرائم به خزانه، از طریق رسانه و جراید به مردم اطلاع رسانی خواهد شد و این بانکها دیگر مجاز به دریافت وصولی جرائم از مردم نیستند.به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، هشت تا ۱۰بانک خوش حساب، جرائم واریزی مردم را  به موقع به حساب خزانه واریز می کنند.

یونیسف و هلال احمر برای کودکان دست همکاری دادند

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر از همکاری مشترک با یونیسف در موضوع کودکان مناطق سیل زده خبر داد.شهاب‌الدین صابونچی درباره حضور هلال احمر در مناطق سیل زده اظهار کرد: مساله سیل و به طور کلی بحران های طبیعی نظیر آن موضوعی نیست که طی یکی دو ماه به پایان رسیده و فراموش شود و تنها شکل حضور در منطقه تغییر می کند، به عنوان مثال در روزهای نخست، امدادرسانی و نجات در راس اولویت هاست و مدتی بعد  فرآیند بازسازی و بازتوانی در دستور کار قرار می گیرد.وی با بیان اینکه سازمان جوانان هلال احمر از همان روزهای نخست وقوع سیل در مناطق سیل زده حضور داشت، خاطرنشان کرد: در روزهای نخست اعضای این سازمان در تیم های نجات و ... هم حضور فعالی داشتند اما در کنار آنها تیم های حمایت روانی با تمرکز بر کودکان و زنان آغاز به کار کردند.صابونچی با بیان اینکه فعالیت تیم های سحر همچنان در برخی از مناطق سیل زده ادامه دارد، خاطرنشان کرد: همچنین با همراهی سازمان داوطلبان کمپین هایی برای تهیه لوازم التحریر و نوشت افزار و ... برای سیل زدگان ایجاد شد که این لوازم با کمک مردم تهیه شده و به زودی به طور کامل در میان سیل زدگان توزیع خواهد شد.رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر از همکاری این سازمان با یونیسف در مورد کودکان مناطق سیل زده خبر داد و در مورد جزئیات آن گفت: در طرحی مشترک با یونیسف و با استفاده از ظرفیت نیروهای جوان و بومی سازمان جوانان اقداماتی را برای حمایت از کودکان در مناطق سیل آغاز کرده ایم که این طرح در مناطق سیل زده لرستان آغاز شده و به زودی در گلستان و خوزستان نیز اجرا خواهد شد که بر اساس آن فضاهای دوستدار کودک، زمین های بازی کودکان و... ساخته شده و کارگاه های آموزشی، فعالیت های اجتماعی و ... برای کودکان برگزار خواهد شد.به گفته وی در اجرای این طرح ها از نیروهای بومی استفاده خواهد شد تا مشکلاتی در ارتباط گیری و ... با کودکان در این مناطق ایجاد نشود.

وضعیت یخچال‌های طبیعی آلپ به مرز هشدار رسید

کارشناسان نسبت به تاثیر بحران‌های اقلیمی بر یخچال‌های طبیعی آلپ هشدار داده‌اند. یخچال‌های طبیعی آلپ طی ۱۰۰ سال اخیر ۵۰ درصد از حجم خود را به دلیل تغییرات اقلیمی از دست داده‌اند که ۷۰ درصد از این ۵۰ درصد طی ۳۰ سال اخیر ذوب شده و از بین رفته است.سرعت ذوب و ناپدید شدن یخچال‌های طبیعی آلپ طی هزاران سال اخیر بی‌سابقه بوده است.پیش بینی شده که یخچال‌های این منطقه با ارتفاع کمتر از ۳۵۰۰ متر به طور کلی بین ۲۰ تا ۳۰ آینده ناپدید می‌شوند. در واقع میانگین دمای ۱۵ سال گذشته اجازه نداده است که یخچال‌های طبیعی با این ارتفاع از پدیده ذوب شدن در امان بمانند.بنابر گزارش خبرگزاری شینهوا، نمونه‌های اصلی گرفته شده از یخچال‌های طبیعی در گرینلند و قطب جنوب نشان می‌دهد دی اکسید کربن موجود در جو ۱۰۰ برابر سریع‌تر از یک قرن گذشته نسبت به دوره‌های دیگر در ۸۰۰ هزار سال گذشته افزایش یافته که مسوولیت آن نیز بر عهده بشر است.

«خالکوبی» راه  گواهینامه را سد کرد

رییس دایره آموزش همگانی پلیس راهور فاتب گفت: خالکوبی‌های مشهود و نامتعارف افراد، مانع از صدور گواهینامه برای فرد متقاضی می‌شود.سرهنگ موسوی پناه  گفت: چنانچه فردی خالکوبی‌های مشهود و نامتعارف و خودزنی بر تن داشته باشد، باید از نظر احتمال به برخی اختلالات روانی تاثیرگذار در رانندگی، مورد بررسی و ارزیابی روانشناسان قرار گیرد.موسوی پناه افزود: پس از بررسی و ارزیابی روانشناسان، چنانچه فرد متقاضی صدور گواهینامه موفق به گذراندن صحیح ارزیابی‌ها و بررسی‌ها شد، می‌تواند گواهینامه خود را با تایید روانشناسان دریافت کند.بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، موسوی پناه از خانواده‌ها خواست تا با نظارت بر رفتار نوجوانان و کشاندن آنان در آغوش گرم خانواده از ارتکاب آنان به چنین رفتارها و خودزنی‌هایی بر روی بدن فرزندانشان جلوگیری کنند.

صلح سبز برای جنگل های سیبری زنگ هشدار را زد

سازمان غیردولتی صلح سبز اعلام کرد با وجود اقدامات نیروی هوایی روسیه، آتش‌سوزی جنگلی در سیبری گسترده‌تر شده‌ است.بنابر هشدار سازمان غیر دولتی صلح سبز از وسعت آتش‌سوزی جنگلی در سیبری کاسته نشده و با وجود مداخلات نیروی هوایی روسیه، حریق گستردگی بیشتری نیز پیدا کرده است.این گروه محیط زیستی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به رغم اظهارات مقامات روسی گستردگی آتش‌سوزی جنگلی در این منطقه کاهش پیدا نکرده است. در حال حاضر بیش از ۴.۳ میلیون هکتار زمین در حال آتش گرفتن است که بزرگی آن به وسعت شهر مسکو است.کارشناسان این گروه محیط زیستی با تاکید بر روند کند اقدامات مقامات برای اطفای حریق اظهار داشتند: اکنون گستردگی حریق به سختی قابل کنترل است. همچنین احتمال اینکه شرایط برای جمعیت بومی این منطقه خطرناک شود وجود دارد زیرا این امکان هست که شعله‌های آتش به طور غیر قابل پیش بینی به سمت مناطق مسکونی گسترش پیدا کند.کارشناسان هشدار دادند: قرار گرفتن در معرض دود ناشی از شعله‌های آتش حتی برای سلامت افرادی که کیلومترها با کانون آتش‌سوزی فاصله دارند خطرناک است. وزیر دفاع روسیه گفت: نیروهای هوایی در مدت چهار روز توانستند حریق در ۷۵۳ هزار هکتار از مناطق جنگلی را اطفا کنند.

آب یک چهارم جهان را تهدید کرد

نزدیک به یک چهارم از جمعیت جهان در ۱۷ کشور مختلف تحت فشار شدید کمبود آب زندگی می‌کنند."اطلس خطر آب قنات" از سوی موسسه منابع جهانی تنش‌های آبی، خطر خشکسالی و خطر سیلاب رودخانه‌ها را در کشورهای مختلف بررسی کرده است.طبق اعلام این موسسه کشاورزی، صنعت و شهرها به طور میانگین سالانه ۸۰ درصد از آب‌های سطحی و زیرزمینی موجود در ۱۷ کشوری که بیشترین بحران کمبود آب را دارند، مصرف می‌کنند.زمانی که میزان تقاضا از میزان منابع آبی بیشتر شود، حتی خشکسالی‌های کوچک که به دلیل تغییرات اقلیمی افزایش یافته‌اند، می‌توانند عواقب ناگواری را به همراه داشته باشند که از این موارد می‌توان به بحران‌های اخیر در کیپ تاون، سائوپائولو و چنای اشاره کرد.به گفته کارشناسان تنش‌های آبی بزرگ‌ترین بحرانی است که هیج صحبتی از آن نمی‌شود. این در حالی است که عواقب آن به صورت ناامنی غذایی، درگیری، مهاجرت و بی‌ثباتی مالی در معرض دید عموم است.از ۱۷ کشوری که تحت فشار شدید کمبود آب قرار دارند، ۱۲ کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار داشته و هند که در رتبه ۱۳ قرار دارد، بیش از سه برابر جمعیت ۱۶ کشور دیگر را در بر گرفته است.بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، گزارش اخیر نشان داده حتی در کشورهایی که با کمترین میزان بحران آب مواجه‌اند ممکن است برخی مناطقِ آنها با تنش کم‌آبی روبه‌رو شوند. برای مثال اگرچه ایالات متحده آمریکا با کسب رتبه ۷۱ در جایگاه امنی در مقوله بحران آب قرار گرفته اما ایالت نیومکزیکوی آن با تنش‌های آبی شدیدی مواجه بوده و از این نظر در کنار کشوری مانند امارات متحده عربی قرار گرفته است.

رفتار برده‌وار پلیس آمریکا با متهم سیاه‌پوست جنجالی شد

اقدام دو افسر پلیس در آمریکا که سوار بر اسب از یک طناب برای راه بردن مردی سیاه‌پوست در خیابان‌های شهر «گالوستون» در تگزاس استفاده می‌کنند نژادپرستانه و یادآور دوران برده‌داری توصیف شد و به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.«ورنون هیل»، رئیس اداره پلیس گالوستون تأیید کرده که افسران پلیس بعد از دستگیری «دونالد نیلی» به اتهام تخطی از قانون طنابی را به دستبند او وصل کرده و او را به دنبال اسب کشانده‌اند. انتشار تصاویر مربوط به این رویداد خشم کاربران در فضای مجازی را به دنبال داشت و عده زیادی آن را با عصر برده‌داری در آمریکا مقایسه کردند. یک کاربر در توئیتر نوشته است: «مثل اینکه دارند او را به مزایده فروش برده‌ها می‌برند.» «جیمز داگلاس»، رئیس انجمن ملی حمایت از رنگین‌پوستان آمریکا در مصاحبه با روزنامه «هیوستون‌کرونیکل» گفت: «در سال ۲۰۱۹ قرار داریم نه سال ۱۸۱۹.» واکنش‌هایی از این دست پلیس گالوستون را به عذرخواهی وادار کرد. رئیس اداره پلیس گالوستون گفت: «اول از همه لازم است من از آقای نیلی بابت این شرمساری غیرضرور عذرخواهی کنم.»وی اضافه کرد: «با آنکه این روش، تکنیکی است که آموزش داده می‌شود و ممکن است در برخی شرایط بهترین روش باشد معتقدم که افسران ما در این مورد قضاوت مناسب به خرج ندادند و می‌توانستند در محل دستگیری منتظر خودوری انتقال متهمان بمانند.»پلیس از دو افسر سفیدپوست دفاع کرده و گفته که آنها قصد بدی نداشته‌اند. اداره پلیس همچنین ادعا کرده به منظور جلوگیری از تکرار رویدادهای مشابه در سیاست‌های خود تغییر ایجاد خواهد کرد.

بزرگ‌ترین قاچاقچی کشور دستگیر شد

هسردار محمد مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا گفت: آخر هفته گذشته در عملیات مشترک پلیس با دریابانی استان بوشهر، توانستیم محموله یک تن و ۴۰۰ کیلوگرمی تریاک را کشف کنیم.او با اشاره به دستگیری چندین نفر از افراد مرتبط با این پرونده افزود: یکی از قاچاقچیان بزرگ و به نام در حوزه موادمخدر در سطح کشور دستگیر شد.سردار زاهدیان تصریح کرد: ۳۳ نفر از همدستان این قاچاقچی موادمخدر به وسیله پلیس دستگیر شدند و تحقیقات تکمیلی در حال انجام است.به گفته رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا ۷ باند فعال در این شبکه منهدم شدند.

طوفان دستگاه قضا وزارت کار را درنوردید

رسول قهرمانی، نماینده دادستان گفت: حکم هادی رضوی شب گذشته اجراء و وی بازداشت و به زندان منتقل شد.گفتنی است، اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرده بود: در پرونده‌ای که در تهران داشتیم هادی رضوی به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور به ۲۰ سال حبس، رد مال، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی و همدست وی احسان دلاویز به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به ۱۰ سال حبس محکوم شده اند.

هیرمند گرمترین شهر کشور شد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: امروز دمای هیرمند در گرمترین لحظات به ۵۰ درجه سلسیوس رسید و به همراه شهداد در استان کرمان، گرمترین شهر کشور شد.محسن حیدری اظهار کرد: امروز دمای هیرمند در گرمترین لحظات به ۵۰ درجه سلسیوس رسید و به همراه شهداد در استان کرمان، گرمترین شهر کشور شد.مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: این نخستین دمای ۵۰ درجه در سیستان و بلوچستان است که امسال ثبت می شود.وی ادامه داد: دمای هوای زابل دیگر شهر شمالی سیستان و بلوچستان نیز امروز به ۴۹.۶ درجه سلسیوس رسید و گرمترین روز خود از ابتدای امسال تا کنون را تجربه کرد.مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: امروز دمای ۱۷ شهر سیستان و بلوچستان به بیش از ۴۰ درجه رسید که دمای ۸ شهر ۴۵ درجه و بیشتر از آن بوده است.

رئیس دستگاه قضا برای مدیران قضایی خط و نشان کشید

رئیس قوه قضائیه صبح امروز به صورت سرزده از دبیرخانه حوزه ریاست دستگاه قضا که محل مراجعات مردمی و دریافت مکاتبات است، بازدید کرد و ضمن گفتگو و شنیدن درخواست‌های مردم از نزدیک در جریان فرآیند کار قرار گرفت.حجت‌الاسلام رئیسی در این بازدید دستور داد دبیرخانه قوه قضائیه، مطالبات و مکاتبات واصله را از مراجع ذیربط در این قوه پیگیری و نتایج را به صورت نوبه‌ای منعکس کند.رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم تکریم مراجعان و گشاده‌رویی در برخورد با مردم، در واکنش به گلایه مسئول دبیرخانه از برخی مدیران قضایی به علت پاسخ ندادن به مکاتبات، گفت: موضوع پاسخگویی و پیگیری مطالبات مردم آنقدر مهم است که اگر مدیری در این زمینه کوتاهی کند، برکنار خواهد شد.دبیرخانه قوه قضائیه علاوه بر ثبت نامه‌های رسمی وظیفه ثبت و ارائه نامه‌های مردمی به دستگاه قضایی را برعهده دارد.

فتا به خرید و فروش مجازی اعضای بدن ایست داد

سردار وحید مجید بیان داشت: هر گونه خرید و فروش اعضای بدن در فضای مجازی برابر اطلاعیه وزارت بهداشت ممنوع است و تنها زیر نظر وزارت بهداشت انجام می شود.وی اضافه کرد: چنانچه موردی در کانال های فضای مجازی دیده شود قطعا برخورد می شود به عنوان مثال در یک مورد، کانالی در فضای مجازی در مورد فروش کلیه فعالیت داشت که تحت رصد پلیس فتا قرار گرفت و در نهایت با پیگیری قضائی این کانال مسدود شد.رئیس پلیس فتا اضافه کرد: هر گونه خرید و فروش اعضای بدن زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می شود.سردار مجید در مورد خرید و فروش مواد مخدر در فضای مجازی گفت: چنانچه به موردی در زمینه خرید و فروش مواد مخدر برخورد کنیم قطعا  برخورد های قانونی صورت می گیرد ولی در سطح آشکار چنین چیزی وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار انگشت شمار است.سردار مجید گفت: احتمال دارد در حوزه های خصوصی چنین مواردی وجود داشته باشد اما در سطح عمومی رصد دقیقی داریم.

مترو و ترافیک شهرداری را میلیاردی جریمه کردند

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از محکومیت ۱۳۵ میلیاردی شهرداری تهران به دلیل تخلف در افزایش نرخ بلیت مترو و طرح ترافیک خبر داد. وی ادامه داد: همچنین سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اقدام به افزایش سطح ساعت تردد در محدوده طرح ترافیک کرده بود که شعبه تعزیرات تخلف را محرز دانست و این سازمان را به یک هزار و 352 میلیارد ریال جریمه نقدی در حق صندوق دولت محکوم و ملزم کرد مبالغ اضافه دریافتی را به شهروندان پرداخت کند.

تعزیرات کارت متخلف ها را قیچی کرد

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: معاونت اجرای احکام تعزیرات با همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران و دبیر کل اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران کارت بازرگانی ۹۰ شرکت متخلف را تعلیق کرده است. سید یاسر رایگانی در نشست خبری امروز خود اظهار کرد: تعلیق کارت بازرگانی شرکت‌های متخلف باعث تلاش متخلفان در جهت سالم‌سازی کسب و کار و ایفای تعهدات ارزی آنها شد ولی بعد از تعلیق مذکور متأسفانه دیگر رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران و دبیر کل اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران به هیچ نامه‌ی تعلیق این معاونت ترتیب اثر نمی‌دهد و قریب 9 ماه است از هرگونه همکاری با این معاونت خودداری می‌کند این در حالی است که رییس جمهور در چند روز گذشته تأکیدهای بسیاری در خصوص مبارزه با تخلفات ارزی داشته است.وی یادآور شد: طبق ماده 10 و ١١ قانون تعزیرات حکومتی رسیدگی به تخلفات ارز و عدم ایفای تعهد واردکنندگان و تولید کنندگان در قبال دریافت ارز از تخلفاتی است که در صلاحیت این سازمان است و طبق مفاد یادشده، مجازات این متخلفان اعاده عین ارز و تعلیق کارت بازرگانی برای مدت 6 ماه تا یک سال است.رایگانی اضافه کرد: در راستای تبصره 4 ماده واحده تعزیرات حکومتی و ماده 74 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده 35 آیین نامه سازمان تعزیرات حکومتی 200 شرکت برای تعلیق به سازمان صمت اعلام شده است اما حدود 8 الی 9 ماه است هیچ همکاری نکردند.

شیب سالمندی ۳برابر رشد شد

مدیرکل دفتر جمعیت مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه جمعیت کشور در سال ۹۸ به حدود ۸۳ میلیون نفر رسیده و رشد یک‌و۲۴صدم درصد داشته گفت: این در حالی است که نرخ رشد جمعیت سالمند کشورمان سه‌و۶۲دهم درصد است. محمدجواد محمودی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه‌شنبه‌شب شبکه دو سیما افزود: در سال 1394 به حداکثر میزان تولد یعنی یک میلیون و 570 هزار رسیدیم و در سال 1395 نرخ رشد جمعیت به یک‌و24صدم درصد رسید.وی ادامه داد: میزان تولد در سال 95، یک میلیون و 527 هزار تولد و در سال 96، یک میلیون و 480 هزار و در سال 97 به یک میلیون و 366 هزار تولد رسید که یکی از بیشترین کاهش‌های نرخ زاد و ولد در طول تاریخ کشورمان است.محمودی با بیان اینکه میزان تولد در سه ماه امسال نسبت به سه ماه پارسال حدود 13 درصد کاهش یافته است، افزود: در سال 1397، سیصد و چهل و چهار هزار تولد داشتیم که این رقم در سه ماه سال 98 با کاهش 45 هزار تولد به 299 هزار تولد رسیده که این میزان کاهش در سه دهه اخیر سابقه نداشته است.وی اضافه کرد: این نشان می‌دهد سیاست‌های کلی جمعیت و بقیه سیاست‌های تدوین شده جمعیتی باید جدی گرفته شود.مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار نیز با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه جمعیت کشور در سال 1395 بالغ بر 80 میلیون نفر بود، گفت: برآوردهای ما نشان می‌دهد در سال 1398 جمعیت کشورمان به حدود 83 میلیون نفر رسیده است و رشد یک و 24 صدم درصدی در فاصله بین 2 سرشماری اخیر داشته ایم.وی ادامه داد: اکنون جمعیت سالمند بالای 60 سال کشورمان با رقم 8 میلیون و 231 هزار نفر، حدود 9 و 9 دهم درصدجمعیت کشور است.

ایران در یارانه انرژی اول شد

 معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: در حوزه یارانه انرژی رتبه اول دنیا را داریم که باید ببینیم شدت انرژی ما چقدر است و چه تبعات اقتصادی و محیط زیستی داشته است.مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محیط زیست انسانی در کشور ما بیشتر از محیط زیست طبیعی مورد توجه قرار می‌گیرد و خیلی وقت‌ها هم فعالیت‌های انسانی است که محیط زیست را تخریب می‌کنند. اما خبرنگاران ما در حوزه محیط زیست انسانی از حوزه محیط زیست طبیعی اطلاعاتشان کمتر است.تجریشی افزود: امسال اولین سالی است که دولت مصوب کرده ۳ تا ۴ درصد ارزش کالاهای تولیدی که باعث ایجاد پسماند می‌شوند در صندوقی ذخیره شود و از آن صندوق برای حفظ محیط زیست سرمایه‌گذاری شود.معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: در حوزه آلودگی آب مشکلاتی در حوزه سموم و آفت‌کش‌ها داریم که نیاز به توجه و مطالبه‌گری بیشتر دارد. در حوزه گرد و خاک هم دبیرخانه‌ای در سازمان داریم که فعالیت‌های خوبی داشته است.تجریشی ادامه داد: در حوزه یارانه انرژی رتبه اول دنیا را داریم که باید ببینیم شدت انرژی ما چقدر است و چه تبعات اقتصادی و محیط زیستی داشته است.تجریشی درباره آلاینده ازن نیز گفت: در حوزه سلامت مردم ما هشدارهای لازم را دادیم اما متولی سلامت مردم وزارت بهداشت است. عمده مشکل آلودگی هوا در کشورهای اروپایی بحث ازن است. این نشان می‌دهد که وقتی هوا از نظر ذرات معلق تمیز می‌شود این امکان وجود دارد که نور خورشید به راحتی به لایه‌های پایین اتمسفر وارد می‌شود و حجم بالای سوخت که مصرف می‌کنیم خود به خود باعث می‌شود آلاینده های شما به سمت ترکیبات جدیدتر همچون ازن برود. 

رییس قوه قضاییه به سازمان بازرسی دستور حجاب تلگراف کرد

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قضایی، فرا رسیدن ایام با فضیلت ماه ذی الحجه را تبریک گفت و با ابراز امیدواری نسبت به بهره مندی همه مومنان از این ایام نورانی تصریح کرد: آنچه مقام معظم رهبری در هفته جاری مورد تاکید قرار دادند، توجه به کار جهادی بود که لازم است این روحیه در کشور بویژه در میان مسئولان و کارگزاران نظام به یک فرهنگ و گفتمان غالب تبدیل شود.رئیس قوه قضاییه در ادامه، اقدام ایالات متحده آمریکا در تحریم وزیر امور خارجه کشورمان را «غیرخردمندانه» توصیف کرد و افزود: تحریم وزیر محترم امورخارجه، نشان دهنده اوج استیصال و به بن بست رسیدن آمریکا و موجب سرزنش همه خردمندان عالم است. بر همین مبنا لازم است برای شکست دادن دشمن در تحقق اهدافش، کار جهادی، شناخت دشمن و تلاش برای افزایش اعتماد به نظام و کارآمدی آن را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم و تردید نکنیم که آینده بسیار روشن و موفقیت آمیزی را پیش رو خواهیم داشت.آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در تاریخ تمدنی کشور ما موضوع حجاب، حیا و عفاف در بین زنان و مردان یک مساله کاملا ریشه دار است و مردم ما همواره در طول تاریخ تمدن خود عفیفانه زندگی کرده اند، خاطرنشان کرد: حجاب یک فریضه مسلم شرعی الهی است اما همچنان که مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی های خود در خراسان شمالی فرمودند، نباید تصور کنیم کسی که نسبت به حجاب غفلت یا بی دقتی دارد، لزوما مخالف ارزش های نظام، اسلام و انقلاب است.رئیس قوه قضاییه با اشاره به تصویب سند عفاف و حجاب از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ و تعیین وظایف هر یک از دستگاه های اجرایی، فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضایی در این زمینه، یادآور شد: در این سند برای ۲۶ دستگاه وظایفی تعیین شده است. به عنوان مثال، وزارت ارشاد ۲۱ وظیفه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۱۷ وظیفه، وزارت آموزش پرورش ۲۱ وظیفه و سازمان صداوسیما، وزارت کار، وزارت ارتباطات و ... هر یک وظایف فراوانی را به عهده دارند که کمترین آنها ۵ وظیفه است.آیت الله رئیسی افزود: اکنون بعد از گذشت ۱۴ سال باید همه این دستگاه ها بازنگاهی به عملکرد خود داشته باشند تا ببینند آیا به وظایف قانونی خود عمل کرده اند یا خیر که البته به اعتقاد ما به این وظایف عمل نشده است. بر همین مبنا از سازمان بازرسی کل کشور در اجرای وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قانون می خواهم که ضمن نظارت بر عملکرد دستگاه ها در این زمینه، گزارش لازم را ارائه کند.رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در این زمینه کمبود قانون نداریم و اتفاقا یکی از مشکلات کشور ما حجم بالای قوانین و مقررات در زمینه های مختلف است، مشکل اصلی را در عدم توجه به اجرای قانون دانست و تاکید کرد: روسای سازمان ها، نهادها و دستگاه ها باید هوشیار باشند و فراموش نکنند که امروز دشمن تمام داشته های ما را که همان باورها و ارزشهایمان است هدف قرار داده و اگر دستگاهها به وظیفه قانونی خود عمل کنند، به هیچ عنوان نباید نگران عملکرد مردم بود.آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز مساله اصلی ما مبارزه با فساد، تبعیض و تجاوز به حقوق عامه است، در عین حال تصریح کرد: اینکه کسی در جایی مرتکب فساد اقتصادی می شود، مجوزی برای قانون شکنی دیگران نیست. کسی که از چراغ قرمز عبور می کند، نباید بگوید به جای برخورد با من بروید با مفسدان برخورد کنید. هر دو، نقض قانون است و باید با آن برخورد شود. البته طبیعی است که حساسیت ما نسبت به جرایم بزرگ تر که حقوق مردم را مورد تعرض قرار می دهد بیشتر است اما باید این فرهنگ در کشور نهادینه شود که جرم کوچک و بزرگ فرقی ندارد و هر گونه نقض قانون، ضد ارزش است. بنابراین فساد اقتصادی عده ای نباید مجوز کم کاری، رشوه گرفتن و ترویج بی حیایی در جامعه شود.رئیس قوه قضاییه، حیا را به عنوان یکی از پایه های اخلاقی جامعه دانست و در پایان اظهار کرد: حیا برای زنان، مردان، صاحبان تریبون، مسئولان و همه دست اندرکاران امور کشور از مبانی بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ایران به استخوان مصنوعی دست یافت

دکتر محمد آقاجانی امروز در نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در تولید استخوان مصنوعی توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دو اتفاق مهم رخ داده است.وی افزود: یک زیست‌ماده (بایومتریال) در این پژوهش که بسیار شبیه استخوان است، تولید شده که بتواند به کمک پرینتر سه‌بُعدی، استخوان را متناسب با ضایعه بیمار، طراحی و بسازد.رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: به کمک این زیست‌ماده، نقصی که برای بیمار به وجود آمده، از بین می‌رود.آقاجانی یادآور شد: همچنین دستاورد مهم دیگر در این طرح، تولید و ساخت پرینتر سه‌بُعدی است که بتواند این زیست‌ماده را پرینت کند.وی گفت: این پرینتر سه‌بُعدی با همکاری محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه‌های صنعتی، در کشور تولید شده است.رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تشریح فرآیند درمان بیماران دارای نقص استخوانی به کمک این زیست‌ماده و پرینتر سه‌بُعدی، بیان کرد: استخوان مصنوعی تولید شده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، موضوع پژوهشی ۱۰ ساله است که به درمان ضایعات استخوانی کمک می‌کند.آقاجانی افزود: مهم‌ترین ایجادکننده ضایعات استخوانی در کشور ما حوادث ترافیکی هستند؛ برخی از این ضایعات خود به خود ترمیم می‌شوند اما برخی دیگر چنین امکانی را ندارند و اقدامات جراحی بر روی آنها باید صورت گیرد. همچنین سرطان‌ها، تومورها و بیماری‌های مادرزادی، موجب برخی ضایعات استخوانی می‌شود.وی یادآور شد: در دنیا سه روش برای ترمیم ضایعات استخوانی متداول است؛ روش اول اتوژن است که از استخوان خود بیمار برای ترمیم ضایعه، کمک گرفته می‌شود. تحمل جراحی و درد طولانی، از عوارض این روش است.رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: روش دیگر، آلوژن است که از جسد، استخوان را برای ترمیم به کار می‌گیرند که این روش، خطر انتقال آنتی‌ژن‌ها را به همراه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha