جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شهید رضاپور

حوزه/ جلوی درب مصلی پدرم با یکی از همکلاسی های قدیم خود خداحافظی کرد. او گفت " این بار سومی است که با من خداحافظی می کنی" پدرم در پاسخ جواب داد "اگر من رفتم و برنگشتم آن زمان افسوس خواهی خورد که ای کاش بیشتر با تو خداحافظی می کردم."

به گزارش خبرنگار «حوزه» در بیرجند، امسال چهارمین سالی است که از عروج ملکوتی شهدای مظلوم این فاجعه می‌گذرد و هنوز داغ از دست دادن حجاج شهیدمان در سرزمین وحی تازه است.

چهار سال است که خانواده‌های عزیزان از دست رفته و مهاجران الی‌الله در ایام حج، به یاد گل‌های پرکشیده خود دعای عرفه می‌خوانند و با زمزمه آیات الهی جای خالی ایشان را به یاد می‌آورند.

نزدیک به 4 سال پیش در چنین ایامی که مسلمانان جهان به دنبال برگزاری جشن عید قربان بودند، در موطن همه مسلمانان و حریم امن الهی، حادثه‌ای به وقوع پیوست که شادی چند هزار خانواده مسلمان در سراسر دنیا و هر انسان آزاده‌ فارغ از دین، مذهب، رنگ و نژاد را قربانی بی‌کفایتی آل‌سعود کرد و وجدان‌های بیدار را وادار به موضع‌گیری قاطعانه علیه این رژیم ظالم و ناکارآمد عربستان کرد.

این روزها که حجاج ایرانی در محل نزول اولین آیات الهی به سر می‌برند و مشغول اعمال و مناسک حج هستند، چشم‌انتظاران ایشان در وطن بی‌صبرانه در انتظار بازگشت ایشان بوده و این ایام را لحظه‌شماری می‌کنندT اما هستند چشم‌ به ‌راهانی که چهار سال است منتظرند تا روی نورانی و عطر خوش حاجیان سفرکرده خود را احساس کنند و بازگشت ایشان از مشعر و منا و بیت‌الله‌الحرام و مدینة‌النبی را جشن بگیرند، ولی مرغان عاشق، پرواز به سوی معبود را به بازگشت به خانه و کاشانه ترجیح دادند و بازماندگان خود را بی اختیار به یاد ابیاتی از هوشنگ ابتهاج انداختند که «مرغ شبخوان که با دلم می‌خواند/ رفت و این آشیانه خالی ماند/ آهوان گم شده‌اند در این شب دشت/ آه از آن رفتگان بی برگشت».

فاجعه خونباری که سال 94 هنگام رمی جمرات در سرزمین منا رخ داد، جهان اسلام و ایران اسلامی را در فضای مصیبت و اندوه فرو برد و "به‌معنای واقعی کلمه عید را عزا کرد" انسان نمی‌تواند لحظه‌ای خود را از این غم فارغ بداند و دائم در این چندروزه این غم در دلهای ما و دیگران سنگینی می‌کند.

این اتفاق اثبات می‌کند کشتار حجاج در مکه سابقه‌ای دیرینه دارد، خواسته یا ناخواسته قلوب مردم ایران دل‌تنگ مظلومیت از شدت گرما در بیت‌الله الحرام دچار سرگیجه شد و در مقابل چشم همسر و دیگر حجاج به زمین افتاد، و آن مأموران سنگ‌دل سعودی در انظار او را گردن زدند تنها به دلیل آن‌که حاکمشان حکم کرده بود که این جوان قصد بی‌حرمتی به بیت‌الله الحرام را داشته است.

شاید زبان حال فرزندان شهدای منا این روزها اینگونه باشد حکمتش را سر تسلیم! و چه جای حیرت! که پروردگار عشق تو را مولود قربانت خواست و به فصل خوشه چینی به قربانگاه اسماعیل فراخواندت، مشیت او این بود که عاقبت به آرزوی همیشگیت، شهادت، درهای آسمان را به رویت بگشاید و آرامش ابدیت در خانه خویش را توشه ی سفرت تا بی کرانه های تعالی قرار دهد. رضیً به رضاک و تسلیماً لامرک.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، ضمن دیدار با خانواده های دو تن از شهدای حادثه منا، شهید محمد مهدی رضاپور و شهید محمد چوبدار، مصیبت وارده را به آن ها تسلیت گفت.

دیدار با خانواده شهید محمد مهدی رضاپور اولین مقصد بود، قبل از حضور حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عبادی تعدادی از مسئولین در محل حضور یافته بودند که از جمله آن ها می توان به مدیرکل بنیاد شهید، مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی و برخی از مدیرمسئولان خبرگزاری ها اشاره کرد.

عقربه های ساعت دقیقا 20:45 را نشان می داد که خودروی امام جمعه بیرجند در جلوی خانه شهید رضاپور متوقف شد، مسئولان پس از سلام و احوالپرسی گرم، راه را برای ورود و دیدار با فرزندان این شهید باز کردند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی پس از ورود به خانه در سلام کردن پیشی می گیرد و به فرزندان شهید سلام کرده و دستشان را به گرمی می فشارد و به آن ها تسلیت عرض می کند.

پس از قرائت ذکر فاتحه و صلوات به روح شهید رضاپور همه می نشینند تا از سخنان فرزندان و خاطراتی که  از پدر به یادگار دارند، بهره ببرند.

فرزند شهید رضاپور در این دیدار با اشاره به اینکه شهدای منا به معنی واقعی مظلوم هستند، گفت: دوست دارم حداقل از شهدای منا در سطح شهر یادی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه هنگامی که این اتفاق افتاد، میدانی را به عنوان شهدای منا اختصاص دادند و بعدها چون این میدان دیده نمی شود بلوار و میدان دیگری را جایگزین خواهیم کرد تا یادمانی از این عزیزان به جای بماند، اما امروز و بعد از 4 سال تنها در همین زمان حج شهدای منا یاد می شوند.

وی افزود: در مجالس مختلفی شرکت می کنم، از همه ی شهدا یاد می شود اما از شهدای مظلوم منا خیر و این در صورتی است که مقام معظم رهبری بر زنده نگه داشتن یاد شهدای منا و این حادثه عظیم بارها تأکید کرده اند.

این فرزند شهید با اشاره به اینکه جایگاه شهدا مشخص است، خاطر نشان کرد: درخواستی که از شما دارم این است که حداقل در مجالس از شهدای منا یاد شود زیرا این حادثه، یک حادثه تاریخی و سیاسی است و نباید در ذهن مردم گم و به فراموشی سپرده شود.

وی ضمن بیان خاطره ای از پدرشان گفت: در زمان اعزام پدر به حج، ایشان عکس هایی که قصد داشتند به کاروان زیارتی خود تحویل دهند را به اقوام و خویشان نشان می داد، یکی از عکس ها را مخصوص سفر به مکه گرفته بود تا همراه خود به سفر ببرد را به یکی از اقوام نشان دادند و گفت که این عکس را به فرزندم داده ام تا بزرگ کند، فردی که مخاطب پدرم بود خطاب به ایشان گفت، یک عکس را جهت یادگاری به من بدهید و در پشت آن نیز دست خطی بنویسید، که ایشان در پشت آن عکس نوشت "عزیزم بدار که به زودی میروم / چون آتش آمدم چون رود می روم"، این نوشته به گونه ای بود که انگار به ایشان الهام شده بود که شهید خواهد شد، این عکس البته وجود دارد ولی متأسفانه به من نمی دهند.

فرزند شهید رضاپور افزود: جلوی درب مصلی پدرم با یکی از همکلاسی های قدیم خود خداحافظی کرد. او گفت " این بار سومی است که با من خداحافظی می کنی" پدرم در پاسخ جواب داد "اگر من رفتم و برنگشتم آن زمان افسوس خواهی خورد که ای کاش بیشتر با تو خداحافظی می کردم."

حجت الاسلام و المسلمین عبادی پس از پایان سخنان فرزند شهید با اشاره به اینکه ما نیز در خواسته های شما شریک هستیم گفت: خواسته های شما به جا می باشد و سعی خواهیم کرد با پیگیری هایی که صورت می گیرد از طریق شورای شهر و شهرداری و همچنین شورای فرهنگ عمومی به آن ها جامه علم بپوشانیم.

وی با بیان اینکه این حادثه هم جای تبریک و هم جای تسلیت دارد و هر دو آن نیز در جای خودش صحیح است، افزود: جای تسلیت دارد چون جریانات تلخی که اتفاق افتاد، خوشبینانه ترین حالت آن این است که بی تدبیری بوده ولی شواهد نشان می دهد که سرسپردگی سعودی ها به کفار و مشرکین و خصومتی که با مسلمین دارند، این طرح و برنامه ای از پیش تعیین شده بوده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: ریختن خون مسلمین و محو آثار اسلامی از حرمین شریفین و کل منطقه، دقیقا دیکته ای است که استکبار جهانی و مخصوصا صهیونیست ها می ریزند و سعودی ها اجرا می کنند و اخیرا پرده ها کنار افتاده و همه مشاهده می کنند که این ها علنا و ملتمسانه به دنبال صهیونیت ها در حال حرکت هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه کفار جان عزیزان ما را به ناحق گرفتند، گفت: درست است که در این حادثه ی تلخ، ظلم بزرگی بر عزیزان ما شد، اما اگر از زاویه عرفانی و معنوی به آن نگاه کنیم و اینکه مکه معظمه، حرمین شریفین، کعبه و منا جایگاهی است که آزمایش حضرت ابراهیم(ع) برای قربانی کردن فرزندش بوده است، بسیار جای تبریک دارد.

وی بیان داشت: اگرچه علل، اسباب، بیماری و تصادفاتی پیش می آید و افراد جان خود را از دست می دهند اما سرنوشت ها در پشت پرده تقدیر به گونه ای است که آن هایی که بر سرنوشتشان قتلی نوشته شده است به سوی قربانگاه های خود در حرکت هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ما در غم شما شریک هستیم، گفت: برای این مهمان های خدا که در قربان، قربانی شدند نیز علو درجات را خواستاریم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی اضافه کرد: هیچ فردی زنده نمی ماند و همه رفتی هستند اما این نوع مرگ به عنوان یک شانس، کم اتفاق می افتد و خداوند ان‌شاءالله روحشان را شاد کند و با ائمه معصومین محشور شوند.

وی همچنین در دیدار با خانواده شهید محمد چوبدار گفت: یاد و خاطره همه ی شهدای راه دین و به خصوص شهدای مظلوم منا و به ویژه مرحوم حاج آقای چوبدار که از جهت ایمان و حسن سابقه و عمل شهرت داشتند را تسلیت عرض می کنیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: معمولا فردی که خود را برای مسافرت حج و انجام این فریضه الهی که واجب آن در طول عمر یک بار اتفاق می افتد، آماده می کند، خانواده، دوستان و اقوام انتظار دارند که مسافرشان برگردد و جشن بازگشت که همراه با عبادت و انجام فرضه الهی است را برگزار کنند اما خبر شهادت آن ها بسیار تلخ و سخت است و در این جهت ما نیز به خانواده های این عزیزان تسلیت می گوییم و در غم آن ها شریک هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی تصریح کرد: امید است که دعاها مستجاب گردد و صاحب اصلی ما حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیاید و جهان و همه نسل انسان را از شر این ستمگران نجات دهد.

گزارش: فاطمه بخشی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha