دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ مراسم نکوداشت آیت الله دین پرور در تهران

حوزه/ رئیس مرکز تخصصی نهج‌البلاغه حوزه علمیه با بیان این‌که شریف رضی نقش اصلی را در جمع‌آوری نهج‌البلاغه بر عهده داشتند، گفت: انتخاب و تقطیع ایشان علت ماندگاری و جاودانگی نهج‌البلاغه است.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به 6 محرم، سالروز وفات علامه شریف رضی اظهار کرد: کتاب نهج‌البلاغه که توسط وی گردآوری‌شده است بیش از هزار سال است که در مراکز مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد که خود این استفاده و ماندگاری این کتاب نشان از زحمات فراوانی است وی برای این گردآوری کشیده است.

وی بابیان این‌که شریف رضی یک شخصیت برجسته معروف جهان اسلام است، تصریح کرد: واقعیت این است که در زمان کنونی به مقام و منزلت ایشان بهای کافی داده نشده است که باید این غفلت جبران شود.

آیت‌الله دین‌پرور افزود: ایشان محدث، مفسر، فقیه و عالمی جهان‌بین بودند و علاوه بر این در تفسیر قرآن نیز تبحر زیادی داشتند به‌طوری‌که آثار گران‌بهای از وی به یادگار مانده است.

وی جایگاه نهج‌البلاغه را در عصر کنونی موردتوجه قرارداد و گفت: این کتاب به‌عنوان کتاب دوم جهان تشیع بعد از قرآن کریم مورد استقبال عموم مردم قرارگرفته است و حتی به بسیاری از مراکز علمی در جهان نیز راه‌یافته است.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه به سنگ‌اندازی دشمنان تشیع در زمان گردآوری نهج‌البلاغه اشاره کرد و ابراز داشت: در آن زمان هدف این بود که مبانی تشیع مطرح نشود در حالی‌که شیخ رضی به‌تنهایی این کار را کرد.

وی بابیان این‌که علت ماندگاری و جاودانگی نهج‌البلاغه انتخاب و تقطیع شریف رضی بوده است، بیان داشت: ایشان نقش اصلی را در جمع‌آوری نهج‌البلاغه بر عهده داشتند و به دلیل این‌که فقیه و مفسر بودند، توانستند به‌خوبی از مجموعه روایات‌ها و بیانات امام علی (ع) مطالبی را گردآوری کنند.

آیت‌الله دین‌پرور افزود: علاوه بر این جنبه‌ای تقریب را نیز شریف رضی در نظر گرفته است به‌طوری‌که برخی از خطبه‌هایی که ایشان نقل کرده‌اند عجیب است به‌عنوان‌مثال دریکی از خطبه‌ها آمده است زمانی که خلیفه دوم قصد حضور در جنگ حضور در جنگی را داشت امام علی (ع) به وی می‌فرمایند که شما شرکت نکنید و چرا گه اگر شکست بخورید می‌گویند اسلام شکست می‌خورد.

وی ادامه داد: با بررسی آثار رضی می‌توان جهان‌بینی، اشراف و تخصص شریف رضی را به‌خوبی مشاهده کرد.

آیت‌الله دین‌پرور تصریح کرد: باید علامه شریف رضی و کتاب نهج‌البلاغه در تاریخ تشیع جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و روز 6 محرم روز رحلتش به نام ایشان نام‌گذاری شود تا مردم به شخصیت ایشان روی بیاورند.

وی در خصوص ترویج نهج‌البلاغه در جامعه نیز ابراز داشت: اقداماتی که برای معرفی نهج‌البلاغه صورت گرفته موجب شده است که‌موجی در جامعه ایجاد شود و مراکزی تأسیس شود به‌عنوان‌مثال در کاشان مراکز حفظ نهج‌البلاغه راه‌اندازی شده به‌طوری‌که بالای 40 نفر حافظ نهج‌البلاغه در این شهر وجود دارد.

آیت‌الله دین‌پرور ادامه داد: در خراسان رضوی گروه‌هایی در زمینهٔ فضای مجازی فعال هستند که مورد توجه مردم قرارگرفته است و علاوه بر این در اصفهان نیز مراکزی وجود دارند که نهج‌البلاغه را در مراکز علمی موردبحث و بررسی قرار می‌دهند

وی ادامه داد: در حوزه‌های علمیه نیز قدم‌های بسیار مناسبی درزمینهٔ حفظ و یادگیری مفاهیم نهج‌البلاغه صورت گرفته است.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه به ترجمه نهج‌البلاغه نیز اشاره کرد و گفت: ترجمه نهج‌البلاغه به زبان‌های مختلف برنامه‌ای دیگری است که بنیاد دنبال می‌کند و تاکنون این کتاب به زبان‌های ژاپنی، مالایی، فرانسوی، اردو و انگلیسی ترجمه‌شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha